کارخانه ابریشم سوژو، قدیمی ترین کارخانه مدرن ابریشم چین با قدمت 100 ساله

به گزارش اخذ ویزا، چین کشوری وسیع با تنوع جاذبه گردشگری است. صنعت ابریشم کشور چین همیشه مورد توجه مردم مناطق مختلف جهان بوده است. از زمان گسترش جاده ابریشم از سال 200 پیش از میلاد تا اواسط قرن 15 میلادی، صنعت ابریشم چین نیز مورد استقبال مناطق دور دست نهاده شد. تا به امروز این کشور بزرگترین صادر کننده ابریشم به سراسر جهان به حساب می آید. کارخانه ابریشم سوژو (Suzhou) نیز به عنوان یکی از مراکز مهم صنعت ابریشم کشور، سالیانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان می باشد. به همین دلیل صنعت گردشگری چین در سال های اخیر چند برابر شده است. برای بازدید از این شهر می توانید به شانگهای سفر کنید و برای این منظور می توانید با خرید تور چین خبرنگاران برنامه سفر خود به چین را شروع کنید. با ما همراه باشید.

کارخانه ابریشم سوژو، قدیمی ترین کارخانه مدرن ابریشم چین با قدمت 100 ساله

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

کارخانه ابریشم سوژو | Suzhou و تاریخچه مختصر پیدایش ابریشم

شهر سوژو (Suzhou) چین علاوه بر باغ های خیره نماینده اش و کانال های آبی شهری اش، قرن ها مرکز تجارت ابریشم بوده است. کارخانه ابریشم سوژو (Suzhou) واقع در این شهر نیز از کهن ترین کارخانه های ابریشم چین محسوب می شود. در ادامه نگاهی مختصر به تاریخچه ابریشم و کارخانه ابریشم سوژو می اندازیم.

روایت های گوناگونی از نحوه پیدایش کارکرد پیله کرم ابریشم وجود دارد که منجرب به استفاده از آن بعنوان نخ شد. روایت می شود زمانی که خانم سی لینگ-شی (Hsi-Lin-Shih)، همسر امپراطور زرد، در حال نوشیدن چای خود بود که ناگهان پیله کرم ابریشم به داخل فنجان چایی وی می افتد. رشته های سفید موجود در پیله در حال آزاد شدن بودند که خانم سی لینگ-شی متوجه می شود که می توان از این رشته ها برای بافت نخ استفاده کرد. به این ترتیب نقطه شروع صنعت ابریشم شروع شد.

ابریشم همواره جزو انتخاب های اولیه قشر مرفه جامعه بوده و به دلیل ائتلاف تاریخی ثروتمندان و خانواده های سلطنتی با صنایع ابریشمی، نقش مهمی در رونق تجارت ابریشم داشتند. کارخانه ابریشم سوژو نیز در 100 سال گذشته تاثیر بسیار زیادی در فراوری ابریشم کشور و گرد آوری گردشگران از سراسر دنیا به حساب می آید. به طور کلی قدمت فراوری و تجارت ابریشم چین به دیگر مناطق دنیا به 5000 سال می رسد.

در ابتدا ابریشم برای استفاده شخصی خانواده های امپراطوری یا هدیه ای به مهمانان مورد علاقه پادشاهان بود اما به تدریج علم و مهارت فراوری ابریشم و دسترسی به مزرعه های ابریشم در چین گسترش پیدا کرد و پس از آن به بسیاری از مناطق جغرافیایی آسیا رسید. ابریشم به دلیل نوع بافت و ویژگی درخشندگی اش به سرعت به یک محصول تجملی در اوراسیا تبدیل شد و منجر به توسعه یک راستا تجاری به نام جاده ابریشم گشت.

صنعت ابریشم و انحصار طلبی امپراطورهای چین

در ابتدای کشف ابریشم تقاضا به حدی زیاد بود که امپراطور ها سعی داشتند تا راز فراوری آن را برای حفظ انحصار و جلوگیری از فراوری انبوه پیش خود نگه دارند. با این حال در سال 130 پیش از میلاد راز آن به کره رسید و متعاقبا به مناطق دیگر کشیده شد اما چین قرن ها اعتبار خود را به عنوان پیشگام در فراوری محصولات ابریشمی حفظ کرد.

استان جیانگ سو (Jiangsu) به عنوان پایتخت ابریشم چین نام گذاری شده است و در دوره سلسله های امپراطوری تانگ (Tang) و سونگ (Song) مرکز فراوری ابریشم بود. این امر به سلسله امپراطوری مینگ (Ming) و چینگ (Qing) منتقل شد. محصولات ابریشمی در این دوره منحصرا برای خانواده های سلطنتی فراوری می شدند.

موزه کارخانه ابریشم سوژو | Suzhou را کشف کنید

سوژو (Suzhou) یکی از قطب های اصلی صنعت ملی ابریشم است. در موزه کارخانه ابریشم سوژو شما می توانید استحکام پارچه هایی که از ابریشم ساخته می شوند را آنالیز کنید. این موزه توسط کارخانه ابریشم سوژو بر پا شده است و از چند بخش مختلف تشکیل می شود. با بازدید از موزه می توانید اطلاعاتی ارزنده ای از زمان کشف ابریشم و استفاده های آن از گذشته تا به امروز را به دست آورید.

تالار شماره یک موزه داستان چگونگی شروع فراوری ابریشم در چین را بازگو می نماید و حکاکی های دیوار تالار تصاویری از نحوه تجارت و گسترش این صنعت با کشورهای مناطق مختلف را به نمایش می گذارد. در تالار شماره دو می توانید نمونه هایی از آثار با ارزش ابریشم و تصاویری از مراحل شروعین آن در اواخر دوره نوسنگی تا دوره امپراطوری مینگ (Ming) و دوره امپراطوری چینگ (Qing) را مشاهده کنید.

داخل موزه برای بازدید نمایندگان کارگاه آموزشی فراوری ابریشم برگزار می شود. تعداد زیادی دستگاه های بافندگی ابریشم بسیار قدیمی در موزه وجود دارد تا بازدید نمایندگان را با سنت بافندگی خود که به قرن ها گذشته باز می شود آشنا سازد. راهنماهای خانم در لباس های باستانی ابتدا روش های قدیمی بافت ابریشم سپس شیوه های فراوری تخصصی و پیشرفته نخ ابریشم را به بازدید نمایندگان نمایش می دهند.

کارخانه ابریشم سوژو در سال 1926 به عنوان یک کارخانه دولتی تاسیس شد و روش های مدرن را با شیوه های سنتی برداشت ابریشم، بافت ابریشم و فراوری آن را با یکدیگر در آمیخت. در کارخانه کارگران همچنان پیله ها را با دست از یک دیگر جدا می نمایند و فراوری ابریشم را همچون 1000 سال گذشته با ظرافت صورت می گیرد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی موزه مراجعه کنید.

ابریشم در چین چگونه فراوری می شود؟

فرآیند فراوری ابریشم بسیار طولانی است و احتیاجمند مراقب ویژه دارد. در کارخانه ابریشم سوژو کرم های ابریشم پس از خروج از تخم، در مکان مناسب با دمای 25 درجه و هشتاد درصد رطوبت نگه داری می شوند. کرم ابریشم یک تار ابریشمی نازک ترشح می نماید و بعد با چسبی که تهیه می نماید پیله را به صورت سطح صافی به هم می چسباند. این کار سه روز و سه شب طول می کشد. سپس پیله ها را در آب گرم حرارت می دهند. به این ترتیب کرم داخل پیله میمیرد. سپس رشته های ابریشمی را با یاری ماشین های مخصوص دور دوک می چرخانند. به این شکل با نخ های به دست آمده پارچه های ابریشمی تهیه می نمایند.

خرید از کارخانه ابریشم سوژو و فروشگاه های اطراف شهر

به هنگام بازدید از کارخانه ابریشم سوژو می توانید پارچه های ابریشمی که با طرح های گلدوزی شده در رنگ های مختلف مزین شده اند، خریداری کنید. یا از خیاط های حاضر در کارخانه در خواست کنید تا لباسی مخصوص به خود را برای شما آماده نمایند.

آدرس کارخانه سوژو:

No. 94, Nanmen Road, Suzhou, Jiangsu, China

بلیط ورود به کارخانه مجانی است و بازدید از کارخانه 1 الی 2 ساعت به طول می انجامد.

هر آن چه که در خصوص کارخانه ابریشم سوژو احتیاج داشتید را با شما در میان گذاشتیم. اگر مایل هستید برنامه سفر خود را خودتان طراحی کنید، می توانید بلیط هواپیما شانگهای و هتل شانگهای خود را از مجموعه خبرنگاران تهیه کنید. اگر تجربه سفر به چین را دارید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 421

به "کارخانه ابریشم سوژو، قدیمی ترین کارخانه مدرن ابریشم چین با قدمت 100 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارخانه ابریشم سوژو، قدیمی ترین کارخانه مدرن ابریشم چین با قدمت 100 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید