کانتر فروش کیست و چه کارهایی باید انجام دهد؟

به گزارش اخذ ویزا، کانتر فروش آژانس مسافرتی

اگر شما جزء افرادی هستید که علاقه زیادی به سفر دارید شغل کانتر فروش آژانس مسافرتی می تواند برای شما بسیار مناسب باشد. از جمله کارهایی که کانتر فروش می بایست انجام دهد شامل فروش بلیط های داخلی و خارجی، فروش تور، رزرو هتل های داخلی و خارجی و ….علاوه بر این در برخی دیگر از آژانس های مسافرتی، کانتر فروش ممکن است کار ارائه خدمات ویزا، خدمات CIP فرودگاهی، برنامه ریزی برای سفرهای تفریحی و کاری را نیز بر عهده داشته باشد. خبرنگاران در این مطلب می خواهد شما را با این شغل جذاب بیشتر آشنا نماید پس همراه ما باشید.

کانتر فروش کیست و چه کارهایی باید انجام دهد؟

نیازهای اولیه کانتر فروش آژانس مسافرتی بودن

کانتر فروش آژانس مسافرتی می بایست در خصوص بلیط های مختلف، انواع تورها و همچنین سایر خدمات در آژانس مسافرتی اطلاعات کافی داشته و بتواند به خوبی آن ها را در اختیار مسافر متقاضی قرار دهد. علاوه بر این نیاز است تا او به شهرها و کشورهای مختلف و همچنین جاذبه های آن ها آشنا بوده تا بتواند راهنمایی مناسبی را به مسافران خود ارائه نماید. همچنین امکان دارد که مدیر آژانس مسافرتی کانتر فروش خود را برای آشنایی بیشتر با یک شهر یا کشور و یا یک تور خاص به سفر فرستاده تا فرد مورد نظر او اطلاعات کامل تری را به دست آورد. آشنایی با زبان های خارجی مانند انگلیسی، عربی و ترکی می تواند تا حد زیادی به تعامل کانتر فروش با مسافران آژانس مسافرتی کمک نماید. ساعت کاری این شغل به صورت تمام وقت بوده و اغلب متصدی های آن خانم می باشند. آن ها معمولا موظف هستند تا در محیط کار خود لباس فرم داشته باشند.

تحصیلات مورد نیاز کانتر فروش آژانس مسافرتی

توجه داشته باشید که کانتر فروش آژانس مسافرتی نیازمند تحصیلات خاصی نمی باشد. هرچند اگر افرادی در رشته های مرتبط تحصیل کرده و یا دوره های آموزشی را در خصوص این شغل دیده باشند قطعا پیروز تر خواهند بود. معمولا میزان علاقه و اشتیاق فرد، ویژگی های شخصی و همچنین مهارت های متناسب او با این شغل معیار سنجش و انتخاب کانتر فروش می باشد. البته لازم به ذکر است که داوطلبان این حرفه می توانند برای افزایش توانایی های خود در دوره های آموزشی فروش تور که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود شرکت کنند.

نیاز نیست کانتر فروش آژانس مسافرتی لزوما تحصیلات خاصی داشته باشد

از سوی دیگر افرادی که به دنبال شغل کانتر فروش بلیط می باشند نیز نیاز دارند تا در دوره های آموزشی فروش و صدور بلیط شرکت کنند. از جمله مراکزی که آموزش های مرتبط با صدور بلیط را ارائه می کنند می توان به مرکز آموزش هواپیمایی هما و همچنین موسسه آمادئوس ایران می باشد. با اینکه به صورت کلی کانتر فروش نیازمند تحصیلات خاصی نمی باشد اما اخیرا گرایش آژانس های مسافرتی به سمت افرادی که در رشته های مرتبط مانند مدیریت گردشگری، هتلداری و … تحصیل کرده و یا دارای مهارت های زبان انگلیسی بالاتری هستند می باشد.

دانش، مهارت و الگوی رفتاری کانتر فروش

زمانی که شخصی برای خرید یک تور و یا خرید بلیط هواپیما به آژانس مسافرتی مراجعه می کند اولین فردی که با آن رو به رو خواهد شد کانتر فروش آژانس مسافرتی است. به عبارتی می توان اینگونه بیان کردکه کانتر فروش کننده ای از هتل، ایرلاین، مکان های گردشگری مورد نظر و … می باشد. بنابراین او علاوه بر دانش فنی نیازمند آشنایی با الگوهای رفتاری مناسب می باشد. به عنوان مثال اگر یک کانتر فروش برخورد غیر حرفه ای با مسافر داشته و یا ادب را رعایت نکند، از او به گرمی استقبال نکرده و جلوی پای او بلند نشود، با بی میلی و بدون انرژی به سوالات او پاسخ دهد و یا استانداردهای سفر را در پیشنهاداتش رعایت نکند موجب شده تا مسافر از سفر خود منصرف شود و یا اینکه آژانس مسافرتی دیگری را انتخاب نماید.

اولین فردی که مسافر با آن برخورد می کند کانتر فروش آژانس مسافرتی می باشد

کانتر فروش می بایست همزمان با اینکه مهارت فروش و جذب مخاطب را دارد، دارای مهارت های ارتباطی قوی به صورت حضوری یا تلفنی، قدرت بیان و خوشرویی، توانایی تحمل فشارهای کاری و صبر و حوصله، علاقه مندی بسیار به سفر و گردشگری، آشنایی نسبی با جغرافیا، تاریخ و روانشناسی، توانایی انجام کار تیمی، داشتن ظاهری آراسته و توانایی کار با کامپیوتر و نرم افزارهای مرتبط را نیز داشته باشد.

تفاوت مسافر با مشتری

شخصی که برای خرید سفر به آژانس مسافرتی مراجعه می کند مسافر می باشد. کانتر فروش می بایست دقت نماید که او را مشتری خطاب ننماید. تفاوت بسکمک بین دو کلمه مشتری و مسافر وجود دارد. مسافر حقوقی دارد که در هیچ صنفی این میزان از حق و حقوق برای او تعریف نشده است. اگر شما حقوق در نظر گرفته شده برای مسافر را نادیده بگیرید، حتی اگر او فرصت و حوصله پیگیری آن را از طریق مراجع قضایی نداشته باشد به دلیل تجربه تلخ سفر قبلی خود علاوه بر اینکه می تواند کل آژانس های مسافرتی را زیر سوال برده، حداقل کاری که انجام می دهد این است که خرید سفرهای بعدی خود را از شما انجام نخواهد داد. بهتر است کانتر فروشی که برای فروش تور مشخصی فعالیت می کند تجربه حداقل یکبار حضور در آنجا را داشته و همچنین در خصوص آداب و رسوم، مراکز خرید و خیابان های معروف آن شهر یا کشور نیز اطلاعاتی داشته باشد تا بتواند مسافر مراجعه کننده را به خوبی راهنمایی کرده و بر اساس روحیات او بهترین پیشنهاد را دهد.

وظایف کانتر فروش آژانس مسافرتی

از جمله اولین وظایفی که بر عهده کانتر فروش آژانس مسافرتی می باشد ارائه اطلاعات لازم و کمک به مسافران در خصوص یافتن بهترین مقصد و برنامه ریزی مناسب برای آن ها با توجه به شرایط و روحیات اختصاصی آن ها برای سفرهای تفریحی در تعطیلات یا سفرهای کاری می باشد. او همچنین موظف است تا در خصوص شراط و امکانات برنامه های مسافرتی انتخاب شده توسط مسافر اطلاعات کامل را به او منتقل نماید. رزرو کردن برنامه سفر انتخابی، دریافت مبلغ و همچنین دریافت مدارک مورد نیاز در صورت نیاز به ویزا نیز بر عهده کانتر فروش می باشد.

ارائه اطلاعات لازم و کمک به مسافران در خصوص یافتن بهترین مقصد از مهمترین وظایف کانتر فروش می باشد

دقت نمایید که از جمله کنترل اطلاعات پاسپورت، ثبت صحیح آن ها برای رزرو برنامه مسافرتی، کنترل اعتبار پاسپورت، اقدانم برای رزرو پرواز، اقدام برای رزرو هتل و درخواست برای ویزای مسافر همگی از وظایف او می باشند. کانتر فروش می بایست پس از انجام مراحل بلیط صادر شده، واچر هتل رزرو شده و در صورت وجود ویزای صادر شده را نیز به مسافر تحویل داده و اطلاعات لازم در خصوص هر کدام از آن ها را ارائه نماید. او همچنین نیاز است تا اطلاعاتی در خصوص تغییرات احتمالی در ساعت پرواز، پروازهای لغو شده یا جایگزین شده را نیز به مسافران خود منتقل نماید.

میزان درامد کانتر فروش آژانس مسافرتی

درامدی که برای کانتر فروش آژانس مسافرتی در نظر گرفته می شود اغلب از دو قسمت تشکیل شده است. یک بخش آن شامل حقوق ثابت بوده و بخش دیگر آن به عنوان پورسانت ارائه می شود. میزان پورسانتی که در یک آژانس مسافرتی به کانتر فروش داده می شود معمولا عددی بین 7 تا 10 درصد می باشد. برخی از افراد که دارای توانایی های خاص و سابقه ای طولانی در این شغل می باشند نحوه درامد خود را بدون حقوق ثابت و تنها به صورت پورسانت درخواست می کنند. این افراد معمولا چیزی در حدود 30 درصد را به عنوان پورسانت دریافت خواهند کرد. میزان درامد کانتر فروش آژانس مسافرتی در آمریکا در سال 2013 در حدود 34 هزار دلار در سال بوده است. همچنین درامد یک کانتر فروش در انگلستان برای افراد تازه کار 20 هزار دلار، افراد باتجربه بین 23 تا 38 هزار دلار و افراد ارشد در حدود 46 هزار دلار یا بیشتر می باشد.

بازار کار و آینده شغلی کانتر فروش آژانس مسافرتی

کانتر فروش آژانس مسافرتی می تواند در آژانس های مسافرتی کوچک یا بزرگ مشغول به کار شود. او با کسب تجربه و سابقه کار خواهد توانست به سمت های مدیریتی یا نظارتی رسیده و جایگاه هایی مانند مدیر تور یا مدیر آژانس را بدست آورد. از طرف دیگر در صورت داشتن سرمایه لازم و همچنین گذراندن دوره های مورد نیاز برای دریافت مجوز نیز می تواند خود یک آژانس مسافرتی جدید را تاسیس نماید. بازار کار این شغل مناسب می باشد. هرچند تعداد کمی آژانس فعال و حرفه ای در این صنعت وجود دارند اما در مجموع به دلیل اینکه این شغل نیازمند علاقه اولیه به آن است، یک کانتر فروش از شغل خود اغلب راضی می باشد. البته که نباید فراموش کرد که کانتر فروش ماه هایی در سال را که سفر بیشتر می باشد مانند تابستان و قبل از نوروز دارای فشار کاری بوده و درامد بالاتر بوده و در سایر ماه ها این میزان از حجم کار و درامد کاسته خواهد شد. تحقیقات اجرا شده در آمریکا نشان می دهد که میزان درخواست برای این شغل از سال 2010 تا 2020 به میزان 10 درصد افزایش یافته است.

پیشنهاداتی برای کانتر فروش آژانس مسافرتی

  • برای اینکه بتوانید رفتاری مناسب با مسافر داشته باشید می توانید در دوره های آداب و معاشرت که اغلب در هتل ها برگزار می شود شرکت نمایید.
  • می توانید در مسیرهای داخلی حتی برای مدتی کوتاه به شهرهای گردشگری مراجعه کرده و کیفیت هتل ها و لیدرهای محلی را از نزدیک بررسی نمایید.
  • در مسیرهای خارجی پیشنهاد می شود تا حتما از تورهای آموزشی که آژانس های مسافرتی مختلف برگزار می کنند استقبال کرده تا بتوانید با قوانین آن کشور آشنا شده و الگوی مناسبی برای مسافران خود باشید.
  • در نهایت از ارسال پیام های تبلیغاتی دروغین خودداری نمایید و سعی کنید همیشه صداقت را در نظر بگیرید. بدانید که مسافران نیز با اینگونه تبلیغات آشنایی دارند.
منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 952

به "کانتر فروش کیست و چه کارهایی باید انجام دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانتر فروش کیست و چه کارهایی باید انجام دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید