کتاب های نفیس شناسنامه کشور هستند

به گزارش اخذ ویزا، ناصر میرباقری مدیر انتشارات فرهنگ و هنر گویا در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به تاثیر افزایش قیمت کاغذ و مقوا بر فراوری کتاب های نفیس گفت: اکنون بعد از 40 سال فعالیت در حوزه انتشار کتاب های ایران شناسی، معماری، تمدن و تاریخ ایران به دلیل گرانی مواد اولیه فراوری این آثار با افت بسیار زیادی همراه بوده است.

کتاب های نفیس شناسنامه کشور هستند

وی اضافه کرد: این کتاب ها چون اغلب تصویری هستند باید از مقوا و کاغذ با کیفیت و مناسب برای آن ها استفاده کرد و نمی توان سراغ کاغذهای نامرغوب و بی کیفیت گرفت.

میرباقری با بیان اینکه فراوری این آثار با مشکل صددرصدی روبه رو شده است، شرح داد: از سوی دیگر کاغذ دولتی به کتاب های هنری و نفیس اختصاص داده نمی گردد و اگر بخواهیم مشکلاتی مثل قرنطینه و عدم حضور گردشگران به کشور، همچنین تعطیلی کتاب فروشی ها اشاره کنیم، باید بگویم که شرایط کسب و کار در این بخش تقریبا از بین رفته است.

وی در این زمینه یادآور شد: تمام کوشش خود را انجام می دادیم که بهترین کتاب ها و آثار فرهنگی و هنری را منتشر کنیم و حتی از 10 سال قبل آثار استاد فرشچیان را نیز ما منتشر می کردیم و از انتشار این آثار معمولا از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف حمایتی نمی گردد و خریداری نمی نمایند و معتقدند که کتاب تشریفاتی است؛ درحالی که همین آثار به عنوان هدیه به روسای کشورهای مختلف اعطا می گردد.

میرباقری با اشاره به عدم حمایت از انتشار آثار نفیس گفت: این درحالی است که کتاب های نفیس شناسنامه فرهنگ و هنر ایران هستند و حمایت از فراوری این آثار باید جدی گرفته گردد زیرا ما می توانیم با انتشار این کتاب ها و ارسال آن ها به سراسر جهان فرهنگ و هنر خود را به جهانیان عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه این روزها تامین هزینه پرسنل دفتر و چاپخانه کار بسیار سختی شده است، ادامه داد: اگر همین فرایند ادامه پیدا کند به دلیل اینکه نمی توانیم حقوق کارکنان را بدهیم مجبور به تعطیلی چاپخانه مان هم بشویم، از یکسال قبل هم در شرایط کرونایی مقاومت نموده و کارمندان خود را حفظ کردیم ولی نمی دانیم تا سه - چهار ماه آینده می توانیم این فرایند را ادامه بدهیم یا نه.

میرباقری همچنین انتشار کتاب با توجه به شرایط کنونی بازار را به صرفه ندانست و گفت: با توجه به قیمت هایی که در بازار وجود دارد و هر بند کاغذ تحریر به بالا 650 هزار تومان رسیده و کاغذ گلاسه کیلویی 28 تا 30 هزار تومان رسیده توان انتشار کتاب های نفیس بسیار کاهش پیدا نموده زیرا به سرمایه گذاری بالایی احتیاج دارد.

وی تاکید نمود: از سوی دیگر بازار هدف هم کشش خرید کتاب ها با قیمت های خیلی بالا را ندارند بخصوص کتاب های هنری که هیچ گونه یارانه ای در دولت و بخش های مختلف برای آن در نظر گرفته نشده است.

میرباقری با اشاره به فعالیت 10 ناشر در حوزه کتاب های نفیس و هنری، عنوان نمود: تا جایی که اطلاع دارم همه ناشران فعال در این حوزه ماه ها است که فراوری کتاب هنری ندارند و دست نگه داشته اند تا شرایط به شرایط ثابتی برسد و سپس برنامه ریزی نمایند.

وی افزایش قیمت را فقط مختص کاغذ ندانست و گفت: در حوزه لیتوگرافی هم ما با مشکل روبروییم زیرا الان هر ورق زینک حدود 100 هزار تومان شده است و برای کتاب های هنری و نفیس نیز که گاهی ده رنگ هستند حدود 50 تا 100 میلیون تومان هزینه لیتوگرافی باید بپزداریم که اصلا به صرفه نیست.

میرباقری در انتها صحبت های خود اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شرایط مالی کشور در آینده نزدیک تغییر کند و نتیجه آن به نفع همه مردم بخصوص اهالی نشر و ناشران باشد تا بتوانند خوراک فکری و روحی مردم را تامین نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1853

به "کتاب های نفیس شناسنامه کشور هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های نفیس شناسنامه کشور هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید