یوروی مجازی یا یوروی حقیقی؟

به گزارش اخذ ویزا، خبرنگاران: پیوستن لیتوانی به منطقه یورو درست در حالی صورت می گیرد که یونان به سبب تحولات سیاسی خاصی که در آن اتفاق افتاده است برای ترک احتمالی منطقه یورو آماده می گردد.

یوروی مجازی یا یوروی حقیقی؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پیوستن کشور لیتوانی به منطقه یورو، آن هم در آستانه تحولات اخیر در این منطقه مالی سوالات و ابهامات زیادی را در اذهان ایجاد نموده است. لیتوانی به عنوان آخرین کشور از از اول ژانویه 2015 به منطقه یورو پیوسته است.

اگرچه پیوستن لیتوانی به منطقه یورو از مدت ها قبل در دستور کار سران این منطقه قرار داشته است، اما به نظر می رسد اعلام خبر رسمی پیوستن لیتوانی به منطقه یورو از سوی مقامات این کشور و دیگر سران اروپای واحد بی ارتباط با وقایع جاری در قاره سبز نیست.

افزایش قدرت احزاب راستگرای افراطی و همچنین خیز حزب چپگرای سیریزا در یونان برای حضور در قدرت سبب شده است تا آینده منطقه یورو در هاله ای از ابهام قرار گیرد. پیوستن لیتوانی به منطقه یورو درست در حالی صورت می گیرد که یونان به سبب تحولات سیاسی خاصی که در آن اتفاق افتاده است برای ترک احتمالی منطقه یورو آماده می شود.

در چنین شرایطی سران منطقه یورو از جمله مرکل قصد دارند با افزایش مانور تبلیغاتی خود بر روی پیوستن اعضای جدید به منطقه یورو (مانند لیتوانی) تصویر مجازیه و تازه ای را جایگزین تصویر واقعی و حقیقی جاری در این منطقه مالی نمایند.

مرکل و دیگر سران اروپای واحد در صددند با جایگزینی این تصویر مجازی، پیغام تازه ای را به ساکنان منطقه یورو مخابره نمایند، اینکه خروج یک عضو از منطقه یورو می تواند با ورود عضوی دیگر جایگزین شود.

این پیغام در حالی از سوی سران منطقه یورو به شهروندان اروپایی مخابره می شود که اساسا اروپای واحد هنوز مکانیزم خروج کشورهای عضو منطقه یورو از این منطقه را تعریف ننموده است. بر این اساس سران منطقه یورو در زمان پی ریزی قواعد و چارچوب های اتصال خود در ذیل این مجموعه، کمترین تصوری در مورد تمایل احتمالی اعضای یورو در مورد خروج از این مجموعه نداشتند. در آن موقع، احزاب سنتی اروپا جملگی نسبت به واحد پول اروپایی دید مثبتی داشتند.

حتی میان بعضی کشورها بر سر پیوستن به منطقه یورو رقابت پدید آمده بود. مهم تر اینکه در آن موقع اساسا خبری از ظهور احزاب چپ گرا یا راستگرای افراطی (آن هم در سطحی که بتوانند مجلس اروپا را فتح نمایند) نبود. اما در برهه فعلی معادله به طور کامل تغییر نموده است.

سران منطقه یورو در شرایطی که یونان برای خروج احتمالی از این منطقه آماده می شوند، در حال پیاده سازی تاکتیک جایگزینی اعضای یورو با متقاضیان ورود به منطقه یورو هستند. این روند شاید در نگاه اول منطقی به نظر برسد اما با اندکی تامل در می یابیم که تاکتیک عادی سازی خروج اعضای یورو از این مجموعه، خود نیز مترادف با فروپاشی منطقه یورو و دفورمه شدن آن می باشد. دفورمه شدن منطقه یورو و قواعد جاری در آن معنایی جز اضمحلال یورو ندارد. حال اهمیتی ندارد که آنگلا مرکل یا ژان کلود یونکر بخواهند این رخدادهای نامتعارف را عادی جلوه دهند.

سران منطقه یورو، به جای اصلاح قواعد و قوانین جاری در این منطقه مالی روی به ایجاد منطقه یوروی کاذب در مقابل منطقه یوروی حقوقی آورده اند. در اینجا منظور از منطقه یوروی حقیقی همان منطقه یورویی است که تا قبل از وقوع بحران مالی در اروپای واحد از آن سخن گفته ایم. عدم توانایی منطقه یورو با حفظ کشوری سنتی مانند یونان در این منطقه مالی، نمی تواند با حضور کشوری مانند لیتوانی در این منطقه مالی جایگزین شود. به عبارت بهتر، خروج هر یک از عضای سنتی منطقه یورو نماد و نشانه ای دال بر عدم توانایی سران این مجموعه در حفظ اعضای خود محسوب می شود. همچنین این مسئله نشان می دهد که خط قرمزهای منطقه یورو که در ابتدا ترسیم شده بود بر هم ریخته و با حدودو ثغور آن معین نیست.

نکته دیگر در این خصوص، به نگاه ایده آل گرایانه و غیر واقعی متقاضیان اروپایی پیوستن به منطقه یورو باز می شود. اظهارات الگیرداس بوتکویسیوس نخست وزیر لیتوانی پس از پیوستن کشورش به منطقه یورو قابل تامل است: یورو تضمینی برای اقتصاد و امنیت سیاسی ما خواهد بود. استفاده از واحد پولی یورو ما را قادر می سازد با سرعتی بیشتر به توسعه مالی خود بپردازیم. این موضوع همچنین سبب ایجاد فرصت های شغلی بیشتر و افزایش درآمد مردم می شود.

نخست وزیر لیتوانی در حالی این سخنان مبالغه آمیز را در مورد منطقه یورو و ظرفیت های مالی آن بر زبان می آورد که اساسا کشورهای عضو آن از سال 2011 میلادی تا کنون نه رشد مالی بالا را تجربه نموده اند و نه توانسته اد نرخ بیکاری خود را کاهش دهند. افزایش طرح های ریاضتی و وقوع بحران بانکی و اعتباری در سرتاسر منطقه یورو ماحصل فعالیت مالی مشترک اعضای آن با یکدیگر بوده است.

در نهایت اینکه خروج یونان یا هر عضو دیگری از منطقه یورو، با ورود عضوی دیگر جبران نخواهد شد زیرا این مسئله توازن ابتدایی تعریف شده در منطقه یورو یعنی ورود سخت و خروج ناممکن را از بین برده و آن را به ورود ساده و خروج ممکن تبدیل می نماید! در چنین شرایطی اساسا دیگر نمی توان از وجود منطقه یورو (به سیک و سیاقی که تا کنون بوده است) سخنی به میان آورد. حقیقتی که حتی سران منطقه یورو خود نیز نسبت به آن مطلع هستند.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 432

به "یوروی مجازی یا یوروی حقیقی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوروی مجازی یا یوروی حقیقی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید