بازسازی ویلا: 320 شی تاریخی در خوزستان بازسازی شد

به گزارش اخذ ویزا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، 320 شی تاریخی در خوزستان بازسازی شد.

بازسازی ویلا: 320 شی تاریخی در خوزستان بازسازی شد

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

احمدرضا حسینی بروجنی در آیین بزرگداشت هفته میراث فرهنگی در سالن جلسات این اداره کل، با اشاره به عملکرد این معاونت در ارتقای سطح کیفی 2 موزه هفت تپه و شوش در پارسال اضافه نمود: در بخش ساماندهی اموال موزه ها عملکردی که به سازمان ابلاغ شده پنج هزار شی بود که به همت هیات امنای اموال حدود پنج هزار و 750 شی تاریخی ساماندهی شد.

وی پیرامون اینکه 320 شی تاریخی در خوزستان بازسازی شد، ادامه داد: در حوزه بافت های تاریخی، 6 بافت تاریخی در خوزستان مصوب شد تا برای آنها طرح مطالعاتی آماده، و ضوابط ویژه بافت های تاریخی و اختصاصی را ابلاغ کنیم که بافت تاریخی اهواز، آبادان، دزفول و شوشتر را در دستور کار قرار دادیم و مطالعات آن تکمیل و جلسات شورای فنی و وزارتخانه بزودی برگزار می گردد.

حسینی بروجنی با بیان اینکه به این معاونت مکلف شده بود که 80 کارگاه بازسازیی را در قالب حفاظت اضطراری از بناهای تاریخی فعال کند، گفت: به همت بخش خصوصی 107 کارگاه بازسازی بازسازیی پارسال درخوزستان فعال شد و این نیز فرایند ادامه دارد.

وی با اشاره ابلاغ هشت عملکرد در حوزه ثبت آثار ناملموس بیان نمود: در این حوزه نیز با همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان مربوطه 29 اثر در لیست آثار ملی ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: در حوزه ثبت آثار منقول پنج اثر در خوزستان در دستور کار نهاده شد که به همت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی 19 اثر از محوطه های چگاسفلی و محوطه های شهرستان ایذه ثبت شد.

وی اضافه نمود: در حوزه مشخص عرصه و حریم 2 عملکرد به معاونت ابلاغ شده بود و در این حوزه نیز به همت کارشناسان درون سازمانی هشت محوطه تاریخی مشخص عرصه و حریم شد که مشمول ضوابط قانونی حفاظت از محوطه های تاریخی خواهند شد.

حسینی بروجنی با اشاره به یاری سایر دستگاه های بین بخشی گفت: حفاظت از آثار تاریخی بویژه محوطه ها بدون یاری جوامع محلی امکانپذیر نخواهد بود، چرا که از لحاظ اقتصادی اعتبارات سازمان و نیروی حفاظت کننده محدود است.

وی اضافه نمود: پارسال حدود 70 محوطه تاریخی در معرض خطر یا محوطه هایی که عرصه و حریم آن مصوب شده بود را در خوزستان شناسایی کردیم و دارای تابلوی هشدار شدند که این امر سبب معرفی این محوطه ها و عاملی بازدارنده برای تجاوز و حفاری غیرمجاز است.

معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: سه محوطه تاریخی شامل محوطه بیت مشحوت، بخشی از محوطه جوبجی رامهرمز و هفت بیرون اهواز به فراخور اعتبار ساماندهی موقت شدند.

وی ادامه داد: سال جاری نیز با توجه به اعتبارات خوبی که ابلاغ شده فرایند کاری بیشتر و در راستای حفاظت، محوطه ها و بافت های تاریخی گامهای موثرتری خواهیم برداشت.

حسینی بروجنی با اشاره به هشت پروژه پایگاه های ملی در خوزستان که موضوع نظارتی آنها با معاونت میراث فرهنگی است، بیان نمود:2 پروژه سرانجام یافته نمای موزه شوش و مطالعات هفت تپه و چغازنبیل پارسال انجام شد و سه کاوش و نجات بخشی در محوطه های تاریخی شوش و ایذه به پاسخ استعلام هایی که از سایر ارگان ها می آید منتهی شد که به مشخص عرصه و حریم این محوطه ها ختم می گردد.

وی با اشاره به رسالت این معاونت در حوزه بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی، حفاظت، نگهداری و معرفی آثار گفت: معاونت سازمان میراث فرهنگی سالانه شاخص هایی را یا توجه به ارزیابی عملکرد، ظرفیت های حوزه میراث فرهنگی به تناسب نیروها و عملکرد سالهای گذشته به معاونت میراث فرهنگی ابلاغ می نماید.

وی عمکرد انجام شده در پارسال را با همت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، انجمن ها و دوستداران میراث فرهنگی قابل قبول و فراتر از انتظار وزارتخانه از معاونت میراث فرهنگی خوزستان ارزیابی کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2270

به "بازسازی ویلا: 320 شی تاریخی در خوزستان بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: 320 شی تاریخی در خوزستان بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید