آزادسازی قیمت خودرو و جزئیات نو آن

به گزارش اخذ ویزا، چرا باید به خودروسازها رانت دهیم و بعد قیمت آن ها را کنترل کنیم؟ وزیر صمت با بیان این مطلب جزئیات نو درباره آزادسازی قیمت خودرو را خاطرنشان کرد.خبرنگاران - سیاست گذار خودرویی در دور نو برنامه های متفاوتی برای شرکت های خودروساز در نظر گرفته است. آزادسازی قیمت خودرو در مبدا، اضافه شدن محصولات برقی به سبد محصولاتی خودروسازان و واردات خودروهای صفر و کارکرده، از جمله برنامه های اصلی صمت در حوزه خودرو هستند. اما در میان آنها حرکت به سمت آزادسازی قیمت کارخانه ای خودرو بیش از سایر مسائل تکلیف خودروسازان را روشن می نماید.

آزادسازی قیمت خودرو و جزئیات نو آن

آزادسازی قیمت خودرو به کجا رسید؟

وزیر صمت گفت چرا باید به خودروسازها رانت دهیم و بعد قیمت آن ها را کنترل کنیم؟

این اظهار نظر عباس علی آبادی نیت اصلی صمت را درباره بحث قیمت کارخانه ای خودرو نشان می دهد.

خط فراوری موتور تازه شاهین؛ شاهین سایپا با این موتور متحول می گردد؟ پاسخ در آپارات خبرنگاران:
خودروسازان باید روی پای خودشان بایستند

آن طور که وزیر صمت دولت سیزدهم گفت دیگر هیچ رانتی در کار نیست و خودروسازان باید روی پای خودشان بایستند.

این اظهارات نشان می دهد با توجه به اینکه دولت سیزدهم حدود دو سال دیگر بر مسند کار قرار داد، به احتمال زیاد طی بازه زمانی به جای مانده تا سرانجام عمر دولت، شاهد مرگ سیاست قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو خواهیم بود.

کارشناسان بارها بر سیاست غلط صمت درباره قیمت گذاری دستوری تاخته اند. آنها تاکید نموده اند دیکته قیمت به شرکت های خودروساز اصلی ترین دلیل فراوری زیان انباشته در این شرکت ها است. کارشناسان معتقدند قیمت گذاری دستوری سبب شده، تا شرکت های خودروساز محصولات فراوریی خود را زیر قیمت تمام شده، بفروشند و این اتفاق بنیه مالی آنها را به شدت کاهش داده است.

طراحی داخلی تازه پژو پارس ضعیف است؟ پاسخ این پرسش در ویدیوی کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس:
قیمت خودروها بدون توجه به عرضه و تقاضا دیکته می گردد

کارشناسان به معامله ای که سال هاست میان شرکت های خودروساز و سیاست گذار رخ داده، اشاره می نمایند و می گویند دولت ها طی بیش از یک دهه اخیر از یک طرف بازار را به صورت انحصاری به خودروسازان داده اند. و از طرف دیگر هر وقت شرکت های خودروساز دچار چالش مالی می شوند با ترزیق منابع مالی مقرون به صرفه قیمت از مسیر وام های بانکی به صورت مُسکن وار مشکل نقدینگی در گردش خودروسازان را حل می نمایند. اما در مقابل این امتیازها علاوه بر مشخص مدیران عامل برای ایران خودرو و سایپا، قیمت محصولات فراوریی آنها را با ساز و کاری غیر از نظام عرضه و تقاضا به آنها دیکته می نمایند.

حال در این شرایط وزیر صمت می گوید چرا باید به خودروسازها رانت دهیم و بعد قیمت آن ها را کنترل کنیم.

رمزگشایی از این صحبت های وزیر نشان می دهد که مدیر ارشد صمت در دور تازه میخواهد تا زیر میز معامله اسلاف خود با خودروسازان بزند. به نظر می رسد علی آبادی میخواهد در مقابل تعطیل کردن سیاست قیمت گذاری دستوری و وام های مقرون به صرفه قیمت به شرکت های خودروساز، قیمت گذاری دستوری و مشخص مدیران عامل را متوقف کند.

تست وحشتناک دنا پلاس توربو اتوماتیک در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس:
درهای بازار خودرو به روی برندهای جهانی خودروساز باز خواهد شد؟

آن طور که وزیر صمت دولت سیزدهم می گوید خودروسازان باید روی پای خود بایستند. این به آن معناست که درهای بازار خودرو به روی برندهای جهانی خودروساز باز خواهد شد. و خودروسازان باید در یک فضای رقابتی در پی کسب سهم بازار برای محصولات فراوریی خود باشند.

البته علی آبادی همچنان بر تداوم سیاست تعرفه ای برای ورود محصولات فراوریی برندهای جهانی خودروساز تاکید می نماید. این مساله را می توان به نوعی آوانس صمت به خودروسازان قلمداد کرد هر چند که استفاده از اهرم تعرفه به وسیله سیاست گذار در سایر بازارها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا - تست و آنالیز خودرو شاهین سایپا در یوتیوب خبرنگاران پلاس:

هر چه هست نیت سیاست گذار خودرویی، آزادسازی قیمت خودرو در مبدا است و این مساله بارها به انواع مختلف بیان شده است. البته فراموش نکنیم سرانجام دادن به سیاست قیمت گذاری دستوری در ادوار پیشین نیز از سوی وزرای صمت مطرح شده اما هنگامی که پای عمل به میان آمده این مساله به حاشیه رانده شده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم عباس علی آبادی تا چه حد به سخنان خود در باب سرانجام دادن به رانت شرکت های خودروساز وفاودار می ماند؟

قیمت شاهین اتوماتیک CVT تیپ G مشخص شد

خرید لاستیک دولتی شاخص / عرضه ای که آغاز نشده تمام شد!

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

مدیرعامل سایپا: امکان تبدیل حواله خودرو فقط با مدل بالاتر

تعطیلی بهمن موتور حقیقت دارد؟ احتمال توقف عرضه فیدلیتی، ریسپکت و دیگنیتی

قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ 2 اعلام شد

منبع: اکوایران

منبع: بیت ران
انتشار: 6 مهر 1402 بروزرسانی: 6 مهر 1402 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2481

به "آزادسازی قیمت خودرو و جزئیات نو آن" امتیاز دهید

4 کاربر به "آزادسازی قیمت خودرو و جزئیات نو آن" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادسازی قیمت خودرو و جزئیات نو آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید