فرمول جدید شورای رقابت برای تثبت قیمت خودرو

به گزارش اخذ ویزا، تهران (پانا) - از سال 97 بارها و به امید کاهش و یا حداقل ثبات قیمت ها، فرمول قیمت گذاری خودرو تغییر نموده است. در این دوره که معلوم نیست عمر آن چقدر خواهد بود، شورای رقابت تصمیم گرفته مبنای قیمت گذاری را از معدل سه ماه بازار خودرو به دست بیاورد و از تورم بخشی که بانک مرکزی هر سه ماه یکبار اعلام می کرد، فاصله بگیرد.

فرمول جدید شورای رقابت برای تثبت قیمت خودرو

به گزارش ایران، شورای رقابت به این نتیجه رسیده است که متوسط قیمت سه ماه بازار بهترین ملاک عمل برای قیمت گذاری خواهد بود و این امر جلوی زیان دهی خودروسازان را می گیرد. آنگونه که اعلام شده از ابتدای امسال تا به امروز خودروسازان با سیاست قیمت گذاری 40 هزار میلیارد تومان ضرر کردند و دلالان بیش از 50 هزار میلیارد تومان سود بردند.

شورای رقابت در حالی به دنبال تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو است که بعضی از اعضای همین شورا در جلسات بارها تأکید و توصیه کردند که شیوه قیمت گذاری باید کنار گذاشته گردد چرا که این امر بازار خودرو را بیشتر به هم می ریزد.

با وجود مخالفت هایی که در خصوص قیمت گذاری وجود دارد، بعضی از اساتید دانشگاه از قیمت گذاری توسط شورای رقابت دفاع می نمایند و می گویند که اگر قیمت خودرو آزاد گردد خودروسازان نفس مردم را می برند و رشد قیمت ها سرسام آور خواهد شد.

آنها اظهار می نمایند که بازار خودرو به صورت انحصاری دست مجموعه های ایران خودرو و سایپا است و طبق قانون تا زمانی که انحصار باشد برای رعایت حقوق مصرف نمایندگان بایستی قیمت گذاری دولتی دنبال گردد.

اما در مقابل قطعه سازان چنین موضوعی را درست نمی دانند و می گویند که اگر تجربیات گذشته مورد توجه قرار گیرد همه متوجه می شوند در زمانی که شورای رقابت نبود و قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار معین می شد قیمت ها کاهشی شده بود.

فشار رانت خواران بر قیمت ها

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور درباره سیاست جدید شواری رقابت برای قیمت گذاری بر اساس معدل سه ماه قیمت خودرو در بازار به ایران گفت: سالیان متمادی است که از سیاستگذاران خواسته ایم که به سمت آزادسازی قیمت بروند و اطمینان داده بودیم که اگر چنین اتفاقی رخ دهد قیمت خودرو کاهش پیدا می نماید و از سویی دلالان از بازار خودرو خارج می شوند.

او ادامه داد: هنوز نمی دانیم که چرا بعضی از سیاستگذاران با فروش خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار (قیمت روز خودرو از سوی خودروساز 5 درصد کمتر از حاشیه بازار باشد) مخالف هستند؛ در این حوزه رانتی در حدود 100 هزار میلیارد تومان وجود دارد و همین امر دلیلی شده است تا بعضی از گروه ها فشار وارد نمایند تا قیمت خودرو به سمت حاشیه بازار نرود.

نجفی منش گفت: همه می دانند که حاشیه بازار بهترین راه حل برای کنترل قیمت خودرو است و همه هم می خواهند که چنین اتفاقی رخ دهد اما در نهایت هیچ کس گوش نمی دهد و روال گذشته تکرار می گردد.

سالی 100 هزار میلیارد تومان سود در جیب دلالان

خودروسازان به طور متوسط سالانه یک میلیون دستگاه خودرو فراوری می نمایند، که بعضاً فاصله قیمت بازار و کارخانه 100 میلیون تومان است، بدین جهت سود قیمت گذاری خودرو برای گروه های ذینفع 100 هزار میلیارد تومان است که اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم 50 هزار میلیارد تومان است. این عدد یعنی اینکه سود بسیار بالایی وارد جیب دلالان می گردد.

این صحبت ها گفته یکی از اعضای شورای رقابت است که خواست نامش عنوان نگردد. او به ایران گفت: قیمت گذاری خودرو کار اشتباهی است که شورای رقابت در این سال ها دنبال کرده است، بایستی نسبت به چنین امری بازنگری های لازم صورت گیرد. با تصمیم ما، دلالان می توانند سودهای میلیاردی ببرند و مردم هم در این میان باید به فکر بخت خود باشند که آیا در قرعه کشی خودروسازان اسم شان در می آید یا نه!.

این عضو شورای رقابت توضیح داد: خودروسازان با دریافت سود معقول از فروش خودرو می توانند آرامش را به بازار خودرو برگردانند اما برای آن که چنین اتفاقی رخ دهد ضرورت دارد که مجلس و یا سران قوا آن را مصوب نمایند در غیر این صورت رویه فعلی ادامه خواهد داشت؛ واقعاً چرا قیمت یک دستگاه خودرو در بازار با کارخانه اختلاف 100 میلیون تومانی باید داشته باشد؟ اگر نمی توان شرایط موجود را کنترل کرد بهتر است که به سمت آزادسازی واردات خودرو و یا تعدد خودروسازان باشیم؛ اگر این دو موضوع دنبال نگردد امیدی به آرامش بازار خودرو نیست.

اما تصمیم شورای رقابت چه تأثیری می تواند بر بازار خودرو داشته باشد، آنگونه که فعالان بازار خودرو پیش بینی کردند قیمت خودرو با این تصمیم بالاتر خواهد رفت.

امیدوار به بازنگری

محمد حسین رنجبرفر یکی از فعالان بازار خودرو گفت: وقتی بازار خودرو توسط دلالان اداره می گردد چرا باید معدل قیمت سه ماهه بازار، مبنای قیمت گذاری خودروسازان باشد. مگر شرکت خودروسازی از پول بیزار است؟ خودروسازان تمایل به گرانی دارند و حتی قیمت های جدید خود را پایین می دانند، این در حالی است که خودروسازان با افزایش بهره وری و جلوگیری از بعضی از هزینه های سربار می توانند به سمت کاهش قمیت ها بروند.

او ادامه داد: با اطمینان می گویم که تصمیم اخیر شورای رقابت به جای التیام بازار باعث رشد قیمت ها خواهد شد. امیدوارم قبل از اجرا این فرمول مورد بازنگری قرار گیرد چرا که دیگر بازار کشش رشد قیمت ندارد. در حال حاضر نمایشگاه داران قدیمی خرید و فروش خودرو ندارند و کار و کاسبی شان از رونق افتاده است و این در شرایطی است که دلالان سودهای میلیونی از بازار می برند و مرتب نیز فضا را ملتهب نشان می دهند که مردم برای خرید خودرو هیجان داشته باشند.

قیمت خودروها 3 تا 7میلیون تومان گران شد

طی هفته های گذشته قیمت خودرو در جهت نزولی قرار گرفته بود و بخش قابل توجهی از خودروها افت قیمت را تجربه کردند ولی همزمان با ابلاغ مصوبه اخیر شورای رقابت، پیش بینی از رشد قیمت ها شنیده شد. روز گذشته قیمت خودروها رو به افزایش رفت و قیمت بعضی از خودروها بین 3 تا 7 میلیون تومان گران شد. نمونه آن 206 صندوقدار است. این خودرو روز یکشنبه 224 میلیون تومان بود ولی روز گذشته از 228 میلیون تومان عبور کرد. هر چند که بعضی ها بر این باور هستند که رشد قیمت 18 مدل خودرو (پژو پارس، پژو 207 اتومات، پژو 207 دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU5، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توربوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوتی) موقتی است و بزودی کاهش پیدا می نماید.

کارشناسان عنوان می نمایند که شورای رقابت بین مردم و خودروسازان مانده است. اگر خودرو را گران کند مردم ناراضی می شوند و اگر کاهش دهد و یا سعی بر ثبات قیمت داشته باشد، خودروسازان گلایه می نمایند و از ضرر و زیان میلیاردی صحبت می نمایند. اما به هر ترتیب شرایط موجود باعث شده که نوسان قیمت خودرو از شهرک غرب (ساختمان شورای رقابت) شروع گردد.

تصمیم هایی که نتیجه نداده است

شعبان فروتن عضو اتاق بازرگانی ایران درباره قیمت خودرو می گوید: در این سال ها قیمت گذاری خودرو پیروز نبوده است، حتی در مقطعی بسیار کوتاه حاشیه بازار اجرایی شد و بازار خودرو آرام نشد، بدین جهت به نظر می رسد تنها راه حل برای برون رفت از شرایط فعلی و جلوگیری از تضییع حقوق مردم، افزایش فراوری خودرو است؛ اگر فراوری خودرو افزایش خوبی پیدا کند دیگر نیازی به قرعه کشی ثبت نام نمایندگان خودرو نیست و از طرفی بازار به صورت اتوماتیک آرام می گردد.

او ادامه داد: در این سال ها صحبت های زیادی مطرح شده است و در مقاطعی خودروسازان در برابر شورای رقابت و بالعکس قرار دریافتد اما هیچ کدام نتیجه نداد و در این مدت همواره همه دیدند که قیمت خودرو با چه وضعیتی افزایش پیدا کرد.

تصمیم کارشناسی اتخاذ شد

حمید صدر کارشناس صنعت خودرو گفت: هماهنگی فرمول قیمت گذاری خودرو با معدل گیری سه ماهه قیمت خودرو در بازار باعث می گردد که قیمت خودرو شفاف گردد و از سویی برای خودروسازان ایجاد انگیزه خواهد شد تا نسبت به رشد فراوری برنامه ریزی نمایند.

او ادامه داد: وقتی شورای رقابت رشد 50 درصدی فراوری خودرو را شرط محاسبه قیمت خودرو بر مبنای بازار قرار داده، نشان می دهد که در فرمول جدید به قیمت گذاری نگاه واقع بینانه تری شده است و هدف شورای رقابت کنار گذاشتن دلالان و واسطه ها است که از اختلاف قیمت بازار و کارخانه همواره بهره برده اند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: درست است که هرگونه قیمت گذاری در علم اقتصاد مردود است اما زمانی می توان از چنین امری فاصله گرفت که فراوری خودرو در انحصار دو شرکت خودروسازی نباشد و یا واردات صورت گیرد؛ وقتی به دلیل شرایط ارزی کشور امکان واردات خودرو نیست و از سویی خودروساز جدید هم نداریم بهترین راه این است که قیمت گذاری خودرو توسط یک نهاد مانند شورای رقابت انجام گردد.

برش

فرمول جدید با چه اهدافی است؟

روز سه شنبه رضا شیوا رئیس شورای رقابت از فرمول جدید قیمت گذاری 18مدل خودرو صحبت کرد. او گفته بود: در این فرمول کیفیت و افزایش فراوری، عوامل اصلی در افزایش قیمت هستند یعنی به طور نمونه متوسط قیمت سه ماهه آبان، آذر و دی خودرو در بازار آزاد را محاسبه و قیمت شورای رقابت را از آن کسر و عدد به دست آمده را بر سه تقسیم می کنیم در صورتی که متوسط 50 درصد افزایش در فراوری رخ داده باشد این عدد به دست آمده را به قیمت شورای رقابت اضافه کرده و قیمت جدید خودرو برای ماه بهمن تعیین می گردد اما اگر به هر نسبتی افزایش 50 درصدی فراوری محقق نگردد به همان نسبت افزایش قیمت کمتری اعمال می گردد.

وی عنوان کرده بود که با این روش به دنبال آن هستیم تا تفاوت قیمت و به اصطلاح بعضی رانت ها را کم و دلال بازی و واسطه گری را در بازار خودرو حذف کنیم، معتقدیم این فرمول جدید باعث می گردد خودروساز نیز به سمت افزایش فراوری متمایل گردد البته علاوه بر دو خودرو ساز عظیم، قرار شد سه خودرو ساز دیگر نیز به شرط برطرف موانع فراوری خود را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1468

به "فرمول جدید شورای رقابت برای تثبت قیمت خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول جدید شورای رقابت برای تثبت قیمت خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید