آشنایی با روش های نوین درمان سرطان سینه

به گزارش اخذ ویزا، پزشک پس از معین مقدار، stage و grade سرطان، نوع درمان متناسب با آن را انتخاب می کند. جراحی شایع ترین درمان برای سرطان سینه است. آنچه در موفقیت درمان سرطان پستان اهمیت دارد، تشخیص به موقع این بیماری است. بنابراین، از علائم و نشانه های آن غافل نشوید و با غربالگری مداوم، احتمال موفقیت درمان سرطان را بالا ببرید.

آشنایی با روش های نوین درمان سرطان سینه
پزشک پس از معین اندازه، stage و grade سرطان، نوع درمان متناسب با آن را انتخاب می کند. جراحی شایع ترین درمان برای سرطان سینه است. بسکمک از زنان علاوه بر جراحی باید تحت درمان های دیگری مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی، هورمون درمانی و … قرار بگیرند.

درمان سرطان سینه با عمل جراحی

برای درمان سرطان پستان چندین نوع جراحی ممکن است استفاده شود، از جمله:

لامپکتومی: در این روش جراح تومور و قسمتی از بافت های اطراف را بر می دارد و بقیه پستان را باقی می گذارد.

ماستکتومی: در این روش جراح کل پستان را بر می دارد. در ماستکتومی دو طرفه، هر دو پستان از طریق جراح برداشته می شود.

بیوپسی غده لنفاوی Sentinel (نگهبان): در این روش پس از شناسایی غده لنفاوی نگهبان، برداشتن غدد لنفاوی مذکور انجام می شود و برای ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده می شود؛ اگر این غدد لنفاوی از طریق سرطان درگیر نشده باشند، ممکن است به جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی ناحیه آگزیلاری (زیر بغل) احتیاج نباشد.

انجام بیوپسی غده لنفاوی نگهبان در بیماران مبتلا به سرطان پستان مرحله اول و دوم، می تواند با دقت بالایی، شرایط گره های لنفاوی آگزیلاری را از نظر درگیری متاستاتیک معین کند.

برداشتن غدد لنفاوی آگزیلاری: اگر گره های لنفاوی نگهبان طی انجام بیوپسی حاوی سلول های سرطانی باشند پزشک ممکن است اقدام به برداشتن گره های لنفاوی ناحیه آگزیلاری کند.

ماستکتومی پیشگیرانه: بعضی از زنان که دچار سرطان سینه در یک پستان خود هستند برای کاهش خطر بروز سرطان سینه در پستان سالم خود، تمایل به برداشتن پستان سالم دارند.

سایر روش های درمان سرطان سینه

استفاده از پرتودرمانی در درمان سرطان سینه

با استفاده از پرتودرمانی، پرتوهای پر قدرت، سلول های سرطانی را مورد هدف قرار داده و اقدام به از بین بردن آنها می کنند. در این روش از دستگاهی بزرگ در خارج از بدن برای تاباندن پرتوها استفاده می کنند.

رادیوتراپی یا پرتودرمانی نوعی از درمان است که سلول های سرطانی را از بین می برد. بعضی از زنان مبتلا به سرطان پستان علاوه بر سایر درمان ها، به پرتودرمانی نیز احتیاج دارند. این روش درمانی در چندین موقعیت به کار گرفته می شود:

پس از عمل جراحی پستان (BCS)، به منظور کاهش احتمال بازگشت سرطان در همان پستان یا غدد لنفاوی مجاور انجام می شود.

بعد از ماستکتومی، به خصوص اگر سرطان بزرگ تر از 5 سانتی متر باشد، اگر سرطان در بسکمک از غدد لنفاوی یافت شود.

اگر سرطان به قسمت های دیگر بدن مانند مغز یا استخوان ها سرایت کرده باشد.

انواع اصلی پرتودرمانی که می تواند برای معالجه سرطان پستان استفاده شود، پرتودرمانی با پرتوهای خارجی (EBRT) و براکی تراپی است.

پیشرفت در درمان سرطان، پزشکان را قادر ساخته است که بتوانند از تکنیکی به نام brachytherapy استفاده کنند. برای انجام براکیتراپی، جراحان بذر رادیواکتیو را داخل بدن در نزدیکی محل تومور قرار می دهند. دانه ها برای مدت کوتاهی در آنجا می مانند و برای از بین بردن سلول های سرطانی کار می کنند.

شیمی درمانی سرطان پستان

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. بعضی از افراد ممکن است برای از بین بردن سلول های سرطانی فقط تحت شیمی درمانی باشند، اما این نوع درمان اغلب همراه با درمان های دیگر، به ویژه جراحی، مورد استفاده قرار می گیرد.

شیمی درمانی ممکن است قبل از عمل جراحی سرطان سینه (Neoadjuvant) یا بعد از جراحی (Adjuvant) توصیه شود:

شیمی درمانی سرطان سینه نئوادجوانت (Neoadjuvant): این نوع شیمی درمانی قبل از عمل جراحی به منظور کاهش سایز تومورهای سینه بزرگ انجام می گیرد و سلول های سرطانی را از بین می برد. این نوع شیمی درمانی جراحی محافظت از پستان را ممکن می سازد.

شیمی درمانی سرطان سینه ادجوانت (Adjuvant): این نوع درمان بعد از جراحی یا رادیوتراپی برای حذف به جای مانده سلول های سرطانی انجام می شود که طی عمل جراحی سرطان پستان یا رادیوتراپی امکان برداشتن آنها وجود نداشته است. همچنین، این روش ممکن است از انتشار بیماری به دیگر نقاط بدن پیشگیری نماید.

قبل از شیمی درمانی، تومورهای جامد ممکن است تحت آزمایش ژنومیک قرار بگیرند تا معین شود آیا به داروهای شیمی درمانی پاسخ می دهند. در طی شیمی درمانی، بیماران تحت آزمایش قرار می گیرند و ممکن است معاینات جسمی، آزمایش خون، سی تی اسکن، اسکن MRI و اشعه X دریافت کنند.

در بعضی موارد، پزشکان ترجیح می دهند که قبل از عمل جراحی، شیمی درمانی انجام دهند؛ به این امید که شیمی درمانی تومور را تخریب کند و پس از آن احتیاج به عمل جراحی نباشد. شیمی درمانی دارای بسکمک از عوارض جانبی ناخواسته است، بنابراین قبل از شروع درمان، از پزشک بخواهید در مورد آنها با شما صحبت کند.

هورمون درمانی سلول های سرطانی

اگر سرطان سینه در فرد، از نوع حساس به هورمون باشد؛ پزشک ممکن است برای بیمار درمان هورمونی شروع کند. استروژن و پروژسترون، دو هورمون زنانه ای هستند که می توانند رشد تومورهای سرطان پستان را تحریک کنند. هورمون درمانی با جلوگیری از تولید این هورمون ها در بدن یا مسدود کردن گیرنده های هورمون در سلول های سرطانی رشد سرطان را متوقف می کند.

دو نوع متداول هورمون درمانی عبارتند از:

تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن (SERMs): این داروها به گیرنده های استروژن در سلول های سرطانی پستان متصل می شوند تا مانع از رسیدن استروژن به سلول های سرطانی شوند و از رشد آنها جلوگیری کنند. معمولاً در هورمون درمانی از تاموکسیفن استفاده می شود تا از عود سرطان پستان جلوگیری نماید. این دارو همچنین برای خانم هایی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند، کاربردی است.

مهارکننده های آروماتاز: این داروهای هورمون درمانی با اتصال به آنزیم مسئول تولید استروژن (آنزیم آروماتاز) مانع تولید استروژن می شوند. به محض توقف تولید استروژن، سلول های سرطانی از فقدان استروژن گرسنه می شوند و از رشد و تقسیم آنها جلوگیری می شود.

داروهای درمان سرطان سینه

برای حمله به ناهنجاری های خاص یا جهش در سلول های سرطانی درمان های قطعی طراحی شده اند. به عنوان مثال: trastuzumab) Herceptin) می تواند تولید پروتئین HER2 را در بدن متوقف کند. HER2 به رشد سلول های سرطانی کمک می کند. بنابراین مصرف دارو برای کاهش تولید این پروتئین ممکن است باعث کاهش رشد سرطان شود.

اطلاعات بیشتر در مورد درمان های خاصی که برای هر بیمار ممکن است استفاده شود را پزشک برای بیمار توضیح می دهد.

مراقبت از سرطان پستان

اگر یک توده غیر معمول در پستان خود لمس می کنید یا فکر می کنید علائم دیگری از سرطان پستان را دارید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در خوش بینانه ترین حالت شما سرطان ندارید و وجود توده در پستان شما علت های دیگری دارد.

اما اگر مشکل شما سرطان باشد، توجه داشته باشید که کلید پزشکان، درمان زودرس است. سرطان پستان در مراحل اولیه اغلب می تواند درمان شود و لازمه آن این است که به سرعت تشخیص داده شود. هر چه زمان طولانی تری از سرطان سینه بگذرد؛ تومور رشد کرده، بزرگ تر شده و درمان سخت تر می شود.

اگر قبلا تشخیص سرطان سینه برای شما گذاشته شده است، در نظر داشته باشید که درمان های مربوط به سرطان همچنان در حال پیشرفت هستند؛ پس درمان خود را دنبال کنید و سعی کنید مثبت بیاندیشید.

روش های نوین درمانی سرطان سینه

برای هر دو سرطان غیر تهاجمی پستان، مراحل اولیه سرطان تهاجمی پزشکان به طور کلی جراحی را توصیه می کنند تا تومور را از بین ببرند. برای اینکه اطمینان حاصل شود که کل تومور از بین رفته است، جراح منطقه کوچکی از بافت سالم را در اطراف تومور، که حاشیه نامیده می شود، برمی دارد.اگر چه هدف جراحی برداشتن همه سلول های سرطانی قابل مشاهده است، سلول های میکروسکوپی نیز می توانند در پستان و یا در جاهای دیگر رها شوند.

در بعضی شرایط، این به این معنی است که جراحی دیگری می تواند برای از بین بردن سلول های سرطانی به جای مانده مورد احتیاج باشد. برای سرطان بزرگ تر، یا آن هایی که سریع تر رشد می کنند، پزشکان ممکن است قبل از جراحی درمان سیستمیک را با شیمی درمانی یا درمان هورمونی به نام درمان نئوادجوانت توصیه کنند. ممکن است چندین مزایا قبل از جراحی وجود داشته باشد.

ایمونوتراپی از روش های مختلفی استفاده می شود:

یکی از آنها مونوتراپی آنتی بادی است که از آنتی بادی استفاده می شود. در این روش آنتی بادی با آنتی ژن باند می شوند. (آنتی ژن ها عمدتاً بر روی سلول های سرطانی هستند) در نتیجه باعث تخریب آنها می شوند. این روش برای خانم هایی که سرطان سینه دارند استفاده می شود.در بعضی موارد سیستم ایمنی بدن قادر به شناسایی سلول های سرطانی نیستند علت این امر آن است که پروتئینی به نام چک پوینت روی سلول های بدن وجود دارد که با سلولی که به صورت طبیعی است ترکیب می شود.

در بعضی موارد مقادیر زیادی از پروتئین تشکیل می شود و با سلول های طبیعی ترکیب می شود در نتیجه قابل شناسایی نمی باشند. دارویی برای مهار کردن این پروتئین ها وجود دارد.استفاده از واکسن یکی دیگر از روش های ایمونوتراپی است که شبیه واکسنی که برای پیشگیری از عفونت و ویروس استفاده می شود، می باشد. این واکسن از آنتی ژن های سلول های سرطانی تولید می شود. باید توجه داشت که هدف واکسن تراپی پیشگیری نیست بلکه درمان است.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه نمودید، راههای درمان سرطان پستان بسته به نوع آن، مرحله بیماری و اندازه توسعه آن در بدن فرق دارد. آنچه در موفقیت درمان سرطان پستان اهمیت دارد، تشخیص به موقع این بیماری است. بنابراین، از علائم و نشانه های آن غافل نشوید و با غربالگری مداوم، احتمال موفقیت درمان سرطان را بالا ببرید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت انستیتو کانسر پردیس

سایت خیریه رضوی

منبع: راسخون
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2113

به "آشنایی با روش های نوین درمان سرطان سینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روش های نوین درمان سرطان سینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید