متخصص تغذیه: در وعده های افطار و سحری جشنواره غذا راه نیندازید

به گزارش اخذ ویزا، نچواک گفت: متاسفانه بعضی افراد در وعده های افطار و سحری جشنواره غذا راه انداخته و انواع غذاهای پرکالری و متنوع را در این دو وعده مصرف می نمایند که بسیار برای بدن آسیب رسان است، چرا که بدن پس از ساعت ها تحمل گرسنگی و تشنگی نمی تواند این حجم سنگین غذا را تحمل کند.

متخصص تغذیه: در وعده های افطار و سحری جشنواره غذا راه نیندازید

یک متخصص تغذیه با هشدار نسبت به مضرات پرخوری در وعده های افطار و سحری، از افراد خواست تا در این دو وعده جشنواره غذا راه نینداخته و به مصرف غذاهای کم کالری و مغذی اکتفا نمایند.

سید مصطفی نچواک در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان در کنار مزایای معنوی، مزایای بسیاری هم برای سلامت افراد و بویژه سلامت دستگاه گوارش دارد، گفت: در این یک ماه سوخت و ساز بدن کم شده که همراه با اثرات سودمندی برای سلامت بدن از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیری زودرس است.

وی اضافه نمود: بعلاوه این الگوی گرسنگی طولانی مدت به تقویت سیستم ایمنی افراد و کاهش وزن آنها هم یاری بسیاری می نماید.

وی بهره مندی از مزایای جسمانی ماه مبارک را منوط به رعایت برخی نکات تغذیه ای دانست و اضافه نمود: در این ماه افراد باید گرسنگی و تشنگی را تجربه نمایند و نباید اینطور باشد که آنقدر در وعده های افطار و سحری پرخوری گردد که برای لحظه ای هم گرسنه و تشنه نشوند.

نچواک گفت: متاسفانه برخی افراد در وعده های افطار و سحری جشنواره غذا راه انداخته و انواع غذاهای پرکالری و متنوع را در این دو وعده مصرف می نمایند که بسیار برای بدن آسیب رسان است، چرا که بدن پس از ساعت ها تحمل گرسنگی و تشنگی نمی تواند این حجم سنگین غذا را تحمل کند.

وی با بیان اینکه در تمام وعده های غذایی ماه مبارک رمضان مصرف غذاهای کم کالری و مغذی توصیه می گردد، اضافه نمود: افراد باید به طور جد در این ماه از پرخوری پرهیز نمایند و باید بدانند طبق تحقیقات اجرا شده اگر افراد در مدت روزه داری کالری مصرفی روزانه خود را هم به اندازه 100 کالری کاهش دهند، سیستم ایمنی تقویت شده و اثرات ضدسرطانی خواهد داشت.

وی اضافه نمود: بعلاوه این کاهش کالری مصرفی در حین روزه داری می تواند موجب کاهش وزن افراد شده و به سلامتی آنها یاری کند.

نچواک در ادامه در تشریح نکات تغذیه ای در طول روزه داری، اولین نکته مهم را مدیریت آب بدن عنوان و توضیح داد: افراد باید به اندازهی آب مصرف نمایند که بدن درطول مدت روزه داری دچار کم آبی نگردد.

وی اضافه نمود: دو شاخص برای کم آبی بدن یکی احساس تشنگی است که در برخی افراد مانند برخی از سالمندان و افراد بیمار این شاخص ممکن است خوب کار نکند، به اینصورت که بدن آنها کم آب شده، اما آنها احساس تشنگی ندارند.

نچواک گفت: شاخص بعدی غلظت رنگ ادرار است که به سمت قهوه ای شدن پیش می رود.

وی اضافه نمود: وجود این دو شاخص نشان از کم آبی بدن است که افراد باید آن را جبران نمایند و برای پیشگیری از این اتفاق باید افراد در ساعات افطار تا سحر حدود هشت تا 10 لیوان آب و مایعات بنوشند.

نچواک اظهار داشت: نوشیدن این اندازه آب باید به تدریج صورت گیرد، چرا که مصرف یکجای بیش از دو لیوان آب هم برای بدن مشکل ساز می گردد.

وی با تاکید بر صرف سه وعده افطار، شام و سحری در طول ماه مبارک گفت: در وعده افطار به علت افت قند خون توصیه می گردد که افراد حتما از خوراکی هایی که حاوی ترکیبات قندی بوده و زود جذب می شوند استفاده نمایند که از جمله این خوراکی ها می توان به خرما، شله زرد و فرنی اشاره نمود.

وی اظهار داشت: در وعده افطار مصرف زولبیا و بامیه به علت مضرات بالای آن اصلا توصیه نمی گردد، اما مصرف غذاهایی مانند آش سبک و حلیم و ... بلامانع است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم فاصله بین وعده افطار و شام گفت: افراد می توانند حدود 1.5 تا دو ساعت بعد از وعده افطار، شام صرف نمایند و وعده شام هم باید غذاهای کم کالری و مغذی باشد و از مصرف غذاهای پرکالری و چرب و سرخ شده بطور جد خودداری نمایند.

نچواک از وعده سحری هم به عنوان مهمترین وعده غذایی در ماه مبارک یاد کرد و اضافه نمود: افراد نباید از وعده سحری غافل شوند، چرا که انرژی اصلی در طول مدت روزه داری از این وعده غذایی تامین می گردد.

وی اضافه نمود: در این وعده باید ترکیب غذا کامل باشد و باید در کنار گروه غلات و نان که تامین نماینده کربوهیدرات ها هستند، از لبنیات، انواع گوشت و تخم مرغ و ... هم جهت تامین پروتئین مورد احتیاج بدن استفاده گردد.

این متخصص تغذیه گفت: بعلاوه در این وعده مصرف انواع سبزیجات و میوه توصیه می گردد، چرا که این ترکیبات ضمن یاری به سلامت دستگاه گوارش به تامین آب مورد احتیاج بدن هم یاری می نمایند.

نچواک توصیه کرد: افراد از مصرف هرگونه غذاهای سرخ شده، سنگین و پرادویه و نیز مصرف چای و قهوه در این وعده خودداری نمایند.

وی یادآور شد: این توصیه ها برای افراد سالم است و افرادی که هر نوع بیماری دارند باید قبل از روزه داری با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 7 فروردین 1402 بروزرسانی: 7 فروردین 1402 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2412

به "متخصص تغذیه: در وعده های افطار و سحری جشنواره غذا راه نیندازید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متخصص تغذیه: در وعده های افطار و سحری جشنواره غذا راه نیندازید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید