اثرات کرونا بر سلامت روان دانش آموزان
به گزارش اخذ ویزا، تهران (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، به تشریح ابعاد مختلف اهمیت سلامت و تبعات اختلالات روانشناختی در بین دانش آموزان پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علیرضا زالی در دومین وبینار سلامت، سواد و آموزش در کشورهای فارسی زبان با اشاره به شرایط بهداشت روان دانش آموزان، گفت: پس از پاندمی کووید 19 آثار پیچیده و ناشناخته ای را در حوزه روانشناختی و سازه های روانی در بین دانش آموزان شاهد بودیم.
وی با اشاره به آثار تلخ پاندمی کرونا، اضافه کرد: 188 کشور در مقاطع اولیه پاندمی کرونا اقدام به تعطیلی مدارس کردند و بیش از 1,5 میلیارد دانش آموز در دنیا دچار محرومیت های تحصیلی شدند.
زالی با اشاره به نتایج تحقیقات اظهار داشت: کووید 19 علاوه بر آثار جسمی و بیولوژیک، آثار فاحش روانشناختی و اجتماعی در بچه ها و دانش آموزان داشته است.
وی در ادامه دقت بیشتر به پیشرفت های تحصیلی دانش آموزان را ضروری دانست و یادآور شد که توجه به شرایط روانی دانش آموزان نگاه استراتژیکی را می طلبد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اهمیت نقش مدارس در آماده سازی نسل آینده کشور گفت: آموزش مدارس صرفاً آموزش یکسری مباحث مبتنی بر روش ها و مدل های درسنامه ای نیست بلکه دوران مدرسه دوران طلایی است که فرد می تواند مهارت های متعدد اجتماعی و روانی را کسب کند.
زالی تاکید نمود: بهداشت روان از نظر ما ضرورتاً فقدان یک بیماری روانی نیست بلکه شکل متعالی آن مد نظر است که دانش آموز از یک ظرفیت روانی ممتاز و حداکثر انطباق و سازگاری متعالی برخوردار باشد و دارای قدرت انطباق، قضاوت، بصیرت، قدرت حل مسائل، توانمندی اجتماعی و ارتباطی و مهارت های مربوطه باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دوران مدرسه را فرصت خوبی برشمرد که در کنار بحث های آموزشی و تربیتی، امکان آموزه های اجتماعی و ارتباطی نیز برای بچه ها و دانش آموزان فراهم می گردد.
زالی با توجه به آمار مدارس و تعداد مشاوران حاضر در مدارس به اهمیت نقش مشاوره در مدارس اشاره نمود و یادآور شد که مشاوران می توانند نقش مؤثر تربیتی و مساعدتی در نمو علمی و اجتماعی و روانی دانش آموزان ایفا نمایند و استفاده بهینه از ظرفیت مشاوران در مدارس را ضروری دانست.
به گفته وی، استفاده از روانسنج ها و روانشناسان در قالب تیم های مشاوره ای در مدارس برای برطرف مسائل و چالش های دانش آموزان بسیار یاری نماینده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه گفت: شناخت مسائل روانی در بچه ها بسیار پیچیده است و اگر با یک نگاه آسیب شناسانه نسبت به حل مسائل دانش آموزان در حوزه روانی و اجتماعی دقت نگردد آینده آنان در معرض خطر قرار می گیرد.
وی منشأ بسیاری از انحرافات و بزهکاری ها و رفتارهای پرخطر در دوران بزرگسالی را مربوط به دوران دانش آموزی دانست که اگر به موقع مداخلات مناسب صورت گیرد قابل کنترل هستند.
زالی اضافه کرد: اگر با یک نگاه پیشگیرانه این اقدامات مداخله ای برای اصلاح فرایندهای تربیتی صورت گیرد حتماً بهسازی اجتماعی آینده جامعه را به ارمغان خواهد داشت اما این صرفاً مربوط به دوران تحصیل نیست بلکه می تواند مناسب سازی روابط اجتماعی را نیز فراهم کند. بنابراین این موضوع از جنس سرمایه گذاری برای آینده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چالش های دوران بلوغ گفت: ماهیت روانی دانش آموزان به ویژه در دوران بلوغ به گونه ای است که رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. تغییرات شگرفی در این دوران در هورمون ها و غدد درون ریز اتفاق می افتد و منجر به بازتاب های جسمی بیولوژیک، فیزیولوژیک و روانی در نوجوانان می گردد که اگر شناخت کافی نسبت به این رفتارهای فیزیولوژیک نداشته باشیم دچار مسائل زیادی خواهیم شد.
زالی دوران بلوغ را دورانی بسیار حساس برشمرد که در عین حال می تواند یک دوران طلایی و فرصت آفرین باشد.
وی اظهار داشت: با برنامه ریزی های مطلوب و پکیج های تربیتی مناسب می توانیم دوران بلوغ را به یک دوره فرصت آفرین برای بچه ها تبدیل کنیم. به جای این که شاهد تغییراتی نظیر افسردگی و رفتارهای نامناسب مثل پرخاشگری باشیم.
به گفته زالی، گاهی نگاه غیرعلمی و سطحی به مسائل یادگیری در دانش آموزان می تواند در دراز مدت هرم دانشی و عقلی جامعه را در معرض خطر قرار دهد. در صورتی که با مداخلات اندک روانشناختی می توان باعث برطرف مسائل یادگیری بیش از 80 درصد این دانش آموزان شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به تفاوت در ظرفیت یادگیری دانش آموزان در علوم مختلف به وجود مبانی علمی این مسئله در مغز اشاره نمود و اضافه کرد باید اجازه دهیم تا شکوفایی استعدادهای افراد در تناسب با علایق آنان شکل گیرد.
زالی اشتیاق تحصیلی را یک سازه مطلوب برشمرد که باید اجازه دهیم در بچه ها و دانش آموزان به خوبی رشد کند و بعضی برنامه های تشویقی می تواند در شکل گیری مطلوب تر این سازه مؤثر واقع گردد.
به گفته رئیس دانشگاه اشتیاق تحصیلی موتور پیشران پیشرفتهای تحصیلی اجتماعی و تربیتی برای همه دانش آموزان است.
وی، بعضی رفتارها نظیر پرخاشگری، اضطراب، افسردگی و کاهش اشتیاق تحصیل و افت تحصیلی کاهش سطح روابط اجتماعی در بچه ها را جزو آسیب هایی ذکر کرد که اگر مورد توجه قرار نگیرد در سال های آینده می تواند ما را با مسائلی در سطوح اجتماعی روبرو می نماید.
به گفته زالی، نشانه های افسردگی در دانش آموزان به صورت کاهش اشتیاق به تحصیل و کاهش مشارکت در بازی های جمعی ممکن است بروز کند و نسبت به علائم آن در بزرگسالان فرق دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کرونا باعث بروز خسارت های فروانی در حوزه آموزش و کسب مهارت های تربیتی و اجتماعی برای دانش آموزان شد، اظهار داشت: متأسفانه در کووید 19 بچه ها از حضور در کلاس های فیزیکی و فضای مطلوب روانی مدرسه بی بهره بودند.
به گفته وی، ارتباط عاطفی معلمان و دانش آموزان و سرگرمی و هم بازی بودن در مدارس باعث ایجاد آموزش های مطلوب اجتماعی و روانی می گردد که در آموزش مجازی محقق نمی گردد.
زالی بعضی گروه های دانش آموزی نظیر دانش آموزان بدسرپرست و بی سرپرست، بچه ها مبتلا به اوتیسم، بیش فعال را نیازمند توجه بیشتری دانست.
منبع: خبرگزاری پانا