انگیزه های مثبت چطور به افزایش کارایی یاری می نماید؟

به گزارش اخذ ویزا، با در نظر گرفتن کلیه جوانب، استباط می گردد که اکثراً کارکنان به دلایل مسائل سازمانی، علاقمندی کافی به استفاده از حداکثر توانایی های خود ندارند، خود را هم سرنوشت و هم هدف با سازمان نمی دانند و رضایت خود را از علایق خارج از سازمان بدست می آورند. برای حل این مشکل جدی، که چرخهای توسعه را کد و کندتر می نماید، لازم است که در مناسبات، هنجارها و فضای اجتماعی سازمانها، تجدید نظر جدی بعمل آید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

انگیزه های مثبت چطور به افزایش کارایی یاری می نماید؟

این پژوهش نشان می دهد که وجود انگیزه های مثبت در افراد، رضایت از ساعات کاری، شرایط مسکن و ایاب و ذهاب کارکنان، نوع روابط و همکاری بین افراد در محیط کار و . . . در میزان رضایت شغلی کارکنان نقش عمده دارد. رعایت احترام و شخصیت کارکنان، اعتماد به کار آنها، اعطای اختیارات کافی برای انجام امور، برقراری کلاسهای آموزشی گوناگون در جهت افزایش اطلاعات و مهارتهای کارکنان، ایجاد تسهیلات برای ادامه تحصیل و افزایش سطح عملی آنان، تشویق به موقع با استفاده از روشهای انگیزش مثبت از قبیل ارتقاء مقام، مرتبه، احترام بیشتر، افزیش حقوق از طریق پاداش و اضافه کاری و . . . افزایش سطح درآمدها، برقراری یاری های اقتصادی در حداقل قابل قبول، فراهم آوردن برنامه های رفاهی از قبیل: تامین وسایل ایاب و ذهاب ، تامین مسکن، ایجاد شرکت های تعاونی و صندوق قرض الحسنه میزان رضایت شغلی کارکنان را افزایش می دهد و موجب انگیزش در کارکنان می گردد و آنان را در رسیدن به هدفهای سازمان علاقمند می سازد و از این رو هم بر کیفیت کاری و کارائی سازمانها می افزاید و هم در بهداشت روانی کارکنان و خانواده های آنان موثر واقع می گردد. بدیهی است که رضایت تک تک افراد یک جامعه خود نیز سبب ارتقاء سطح زندگی، میزان سلامتی و رفاه جسمی و روحی و روانی و اجتماعی جامعه می گردد و به طور غیرمستقیم بازده آن به کشور و جامعه بر می گردد و نتایج آن در نهایت به نفع کشور خواهد بود و نتایج این پژوهش نشان می دهد که جویا شدن ایده های کارکنان و به کارگیری این ایده ها، ارائه پاداش های مقتضی، شمول بیشتر کارکنان در فعالیت ها، اشاعه احساس مسئولیت در تمام سطوح سازمانی، اختصاص میزان متنابهی از ارتباطات برای انگیزش، تبادل اطلاعات در تمامی جهات، آگاهی از مسائل فرودستان، در تصمیمات مربوط به کار خود، تسهیم گروهها در مشخص اهداف سازمانی، تسهیم گسترده وظایف بازنگری و بازبینی، بکارگیری داده های هزینه، بهره وری و . . . جهت حل مسائل و هدایت، در رضایت کارکنان نقش عمده ای ایفا می نماید.

در این پژوهش کلاً تعداد 46 نفر از بین 1400 نفر کارکنان حوزه های مختلف ستاد مرکزی سازمان برنامه و بودجه تهران با سه نوع پرسشنامه، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از این آزمونها در فصل چهارم در جداول مربوطه ارائه شده است.

میانگین بدست آمده بیانگر این واقعیت است که میانگین سبک رهبری از نقطه نظر آزمودنی ها در حوزه سبک مشاوره ای قرار گرفته است. میانگین حاصل مرجع از دیدگاه آزمودن ها در زمره سبک رابطه گرا قرار گرفته است. و میانگین بدست آمده برای رضایت شغلی بمیزان 63/210، نشانگر این نکته است که این میانگین برابر با 21/70 درصد مقیاس میزان گیری می باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2212

به "انگیزه های مثبت چطور به افزایش کارایی یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگیزه های مثبت چطور به افزایش کارایی یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید