بررسی ارزش غذایی نوشابه های گازدار

به گزارش اخذ ویزا، اغلب مواد غذایی که در بسته بندی های دربسته و به صورت کنسروها و نوشابه ها و کمپوت ها و انواع عصاره ها و آب میوه ها به مردم عرضه می شوند، حاوی اسید سیتریک هستند که به نام مواد نگهدارنده به آنها افزوده می شود. این مواد به لحاظ ایجاد یک محیط اسیدی، می توانند برای سلامت دندان ها و استخوان های بدن مضر و حتی

بررسی ارزش غذایی نوشابه های گازدار

بررسی ارزش غذایی نوشابه های گازدار

نویسنده:رسول صفایی

اغلب مواد غذایی که در بسته بندی های دربسته و به صورت کنسروها و نوشابه ها و کمپوت ها و انواع عصاره ها و آب میوه ها به مردم عرضه می شوند، حاوی اسید سیتریک هستند که به نام مواد نگهدارنده به آنها افزوده می شود. این مواد به لحاظ ایجاد یک محیط اسیدی، می توانند برای سلامت دندان ها و استخوان های بدن مضر و حتی خطرساز باشند . لازم به ذکر است که رشد استخوان ها در بدن انسان، از سی سالگی به بعد متوقف می شود و پس از آن حدود هشت تا هجده درصد استخوان ها هر ساله به وسیله ادرار تحلیل می رود که البته به میزان اسیدیته ای که جذب بدن می شود، بستگی دارد. این اسیدیته به طعم و مزه غذا وابسته نیست، بلکه به پتاسیم، کلسیم، مهمیم، و فسفر موجود در محصولاتی بستگی دارد که انواع آنها در مارکت های متعدد به دست مصرف کننده می رسد.

این ترکیبات در سرخرگ های بافت های مختلف متراکم شده و برعملکرد کلیه هم(در مورد سنگ کلیه)تأثیر می گذارند. نوشیدنی های گازدار که موضوع مورد بحث ماست، هیچگونه ارزش غذایی از لحاظ ویتامین ها و مواد معدنی ندارند، بلکه حاوی میزانی شکر، اسید و موادی مانند رنگ ها، اسانس ها و مواد نگهدارنده می باشند. چندی پیش مسابقه ای در دانشگاه دهلی، برگزار گشت . که هر کس نوشابه بیشتری می خورد، برنده مسابقه بود. جوانی که توانست تعداد هشت بطری نوشابه را بنوشد برنده شناخته شد. اما دقایقی بعد، این برنده بدشانس بدون عارضه قبلی جان به جای آفرین تسلیم کرد.

علت مرگ همان طور که به وضوح پیداست، وجودی دی اکسیدکربن بیش از حد در جریان خون بود که به مرگ جوان برنده انجامید. از آن پس مسؤولان دانشگاه، فروش کلیه نوشابه های گازدار را در فروشگاه دانشگاه ممنوع کردند. آنچه حائز اهمیت می باشد این است که به هنگام نوشیدن نوشابه های گازدار، از خود بپرسیم به راستی چه می نوشیم؟!و وقتی به این واقعیت رسیدیم که به جای نوشابه گازدار، درحقیقت دی اکسید کربن وارد بدن مان می کنیم، عقل حکم می کند که از ورود دشمن سرسخت اکسیژن به اندام های لطیف، ظریف و حساس بدن جلوگیری نماییم . می توان امتحان کرد اگر کمی نوشابه را بر روی یک تکه گوشت خوک بریزیم و کمی صبر کنیم. خواهیم دید که کرم های داخل گوشت خوک به بیرون می لغزند، زیرا با وجود نوشابه، جای مطمئنی برای زندگی کرم ها باقی نمانده و برای رهایی از مخمصه ای که برای شان ایجاد شده از درون گوشت به خارج می گریزند. آزمایش های دیگری هم به منظور نمایش قدرت اسیدیته نوشابه های گاز دار اجرا شده است به طور مثال، اسید سیتریک موجود در نوشابه ها می تواند لکه های ظروف چینی را به راحتی از بین ببرد. علاوه برآن، زنگ زدگی هایی که بر روی سپراتومبیل ایجاد می شود. را هم می توان با تکه ای آلومینیوم مچاله شده و میزانی نوشابه گاز دار از بین برد. یک بطری نوشابه گازدار را روی زوایای مختلف باطری اتومبیل بریزید تا زنگ زدگی ها و فرسودگی های آن را به صورت جوشان جدا کند. زنگ زدگی پیچ و مهره ها را هم می توان با پارچه ای آغشته به نوشابه های گاز دار از بین برد. چربی ها و لکه های چربی روی لباس ها را هم می توان به نوشابه های گاز دار آغشته کرد و با کمی مواد پاک کننده از بین برد. نوشابه ها برای شستشوی شیشه های اتومبیل و زدودن گرد و غبار از روی شیشه ها مفیدند و هزینه های رفتن به کارواش را هم تقلیل می دهند. بنابراین، با این قدرت پاک کنندگی و زدودن کثافات از روی اجسام که در نوشابه های گاز دار وجود دارد، نباید سلول های پاک و سالم بدن انسان را با آنها آلوده کرد . متأسفانه، مصرف نوشابه های گازدار در جوامع مختلف نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه مانند مصرف مضرو خطرناک سیگار همچنان مورد استفاده (به خصوص جوانان)می باشد. نوشابه ها حتی اگر گاز نداشته باشند و به صورت آب ساده، دوغ، شربت و نوشابه های دیگر مصرف شوند، نباید به هنگام خوردن غذا مورد استفاده قرار بگیرند . زیرا باعث رقیق شدن اسید معده شده و هضم غذا را مختل می کنند و این ترکیب غذا و اسید معده باعث تولید گاز در معده شده و بسیاری ناراحتی های گوارشی را به وجود می آورد. لذا، از هر زاویه ای که به نوشابه های گاز دار نگاه کنید، به جز به خطر انداختن سلامت انسان خاصیت دیگری ندارد؛ مگر آنکه به وسیله پزشک برای مداوای بیماری خاصی تجویز شوند.

و تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

منبع:نشریه دنیای سلامت، شماره52

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1998

به "بررسی ارزش غذایی نوشابه های گازدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی ارزش غذایی نوشابه های گازدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید