آنالیز چهارواکسن کرونای اصلی روسیه، واکسن استنشاقی و تک دوز تلاشی برای سرعت دادن به انتها کرونا

به گزارش اخذ ویزا، اسپوتنیک وی، ای پی واک کرونا، کوویواک و اسپونتیک لایت اسامی واکسن های روسیه است که هر کدام در بازه زمانی مختلف توسعه یافته و به تأیید رسیده است.

آنالیز چهارواکسن کرونای اصلی روسیه، واکسن استنشاقی و تک دوز تلاشی برای سرعت دادن به انتها کرونا

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، در این روزها که دنیا برای واکسینه کردن مردم در تلاشی نفس گیر قرار گرفته است، استراتژی های مختلفی برای واکسیناسیون مردم در کشورها به کار می رود. در بعضی از کشورها واکسیناسیون از سالمندان و اقشار آسیب پذیر شروع شده است و در بعضی دیگر از کشورها جوانان در اولویت دریافت واکسن قرار دارند، اما به طور کلی کمبود واکسن مهار همه گیری را سخت نموده و دولت ها باور دارند، با هر واکسن قابل اعتمادی که امتحان خود را به خوبی در آزمایش ها پس داده باید تلقیح مردم را تسریع کرد؛ واکسن های ساخت روسیه نیز در همین دسته قرار می گیرند که مشهورترین آنها در حال حاضر در تعداد زیادی از کشورهای دنیا تزریق می گردد؛ در این گزارش به آنچه که باید از واکسن های روسیه بدانیم می پردازیم:

اسامی واکسن روسی

اسپوتنیک وی، ای پی واک کرونا، کوویواک و اسپونتیک لایت اسامی واکسن های روسیه است که هر کدام در بازه زمانی مختلف توسعه یافته و به تأیید رسیده است.

1. واکسن اسپونتیک وی

تاریخ واکسن اسپوتنیک وی

همه چیز از روز 11 اوت سال گذشته شروع شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این روز خبر فراوری واکسن اسپوتنیک وی را رسانه ای کرد. این نخستین واکسن مقابله با کرونا بود که در سطح دنیا به ثبت می رسید و مجوز استفاده از آن صادر می شد. انتخاب روز 11 اوت نیز تصادفی نبود. در روز 11 اوت سال 1957، اتحاد شوروی در کارزار رقابت با غرب، سفینه خود را با موفقیت به فضا پرتاب نموده بود و با این اقدام خود بر آن بود تا پیشتازی تکنیکی خود را در دنیا به نمایش بگذارد؛ این واکسن ساخت موسسه میکروبیولوژی و اپیدیمیلوژی گامالیاو نخستین واکسن ثبت شده در دنیا است.

فناوری مورد استفاده در اسپوتنیک

این واکسن نوترکیب با استفاده از وکتور آدنو ویروس انسانی 26 برای واکسن نوبت اول و آدنوویروس انسانی 5 برای واکسن نوبت دوم فراوری شده است. ژن فراوری گلیکوپروتئین S در ژنوم آدنو ویروس قرار داده شده، از این رو آدنو ویروس در سطح خودش این آنتی ژن را دارد که باعث تحریک سیستم ایمنی می گردد. آنتی ژن S سبب اتصال ویروس کرونا به سلول های بدن و شروع فرایند بیماری می گردد، از این رو با تحریک سیستم ایمنی می توان از ابتلا به بیماری محافظت کرد. آدنو ویروس استفاده شده به عنوان وکتور، به شکلی تغییر داده شده که قابلیت تکثیر و بیماری زایی در بدن نخواهد داشت.

مجله لنست اسپونتیک وی را تأیید کرد

در 2 فوریه 2021، یک تحلیل مقدماتی از آزمایش های فاز 3 انسانی این واکسن در لنست منتشر شده که نشان دهنده تأثیر 91.6 درصد بدون اثرات جانبی نامعمول بود؛ صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه نیز بیان کرد که واکسن اسپوتنیک وی فراوری شده در این کشور، جزو سه داروی برتر علیه ویروس کرونا در دنیا، از لحاظ تعداد موارد تأیید آن در کشورهای مختلف، جای گرفته است.

2. واکسن ای پی واک کرونا

درصد ایمنی واکسن

این واکسن به صورت استنشاقی است. مرکز وکتور شرکت سازنده واکسن روسی ای پی واک کرونا بیان کرد: این واکسن سه خط دفاع ایمنی را در برابر ویروس تشکیل می دهد که احتمال ایمنی در مقابل این بیماری را 100 درصد افزایش می دهد؛ دانشمندان مرکز نووسیبیرسک وکتور پیشتر نتایج موقت تحقیق ای پی واک کرونا، دومین واکسن روسی علیه ویروس کرونا را ارائه دادند. به گفته آنها این واکسن با درصد ایمنی 100درصد، نسبت به اسپوتنیک ایمنی بیشتری از خود نشان داده است.

فناوری مورد استفاده و طول مدت مصونیت

شرکت سازنده این واکسن می گوید که بر اساس عوامل مصنوعی پپتیدی ساخته شده است و می تواند در بدن مصونیت دربرابر ویروس کووید 19 ایجاد کند. آزمایش های بالینی این واکسن از مهر ماه سال گذشته شروع شده بود.

نتایج یک آنالیز که پیرامون دومین واکسن ای پی واک کرونا صورت گرفته با داده هایی همراه بوده که انتظار می رود واکسن اپی واک کرونا (واکسن دوم کرونای روسیه) برای یک سال مصونیت ایجاد کند

3. واکسن کوویواک

مزیت اصلی، مصونیت در برابر همه سویه ها

کووی واک از نوع ویروسی کامل (Whole-virion) است؛ یعنی از نسخه غیرفعال ویروس کرونا که قابلیت تکثیر از آن گرفته شده استفاده می نماید. متخصصین روسی می گویند مزیت کووی واک این است که به خاطر داشتن تمام عناصر ویروس کرونا یک پاسخ ایمنی گسترده تر ایجاد می نماید که احتمالاً فرد را در در برابر تمام سویه های این ویروس مصون خواهد نمود. این واکسن توسط مرکز علمی چاماکوف در مسکو فراوری شده است.

واکسن کووی واک بر خلاف اسپوتنیک وی که از یک ویروس تغییر یافته بی ضرر برای رساندن ژن های کرونا ویروس به درون بدن و تحریک دستگاه ایمنی استفاده می نماید، از ویروس کرونای غیرفعال بهره می برد که توانایی تکثیر خود را از دست داده است. نتایج آزمایش های اولیه نشان می دهد که میزان تأثیرگذاری این واکسن 91.4 درصد است.

تزریق در سه دز

یشوخاماتوف، مدیر مرکز سازنده سومین واکسن روسی کرونا به خبرگزاری تاس گفت: مرکز علمی سازنده واکسن برای تحقیق و توسعه محصولات ایمنی و بیولوژیکی، سه دز واکسن کووی واک برای تزریق را در نظر گرفته است. این واکسن در دمای معمولی یخچال یعنی بین دو تا هشت درجه سلسیوس قابل نگهداری است. کارآزمایی بالینی واکسن ذکر شده در تاریخ 21 سپتامبر سال گذشته میلادی شروع شد نتایج این آزمایشات نشان می دهد که تزریق واکسن جدید هیچ گونه عارضه جانبی مانند افزایش دمای بدن را نخواهد داشت.

4. واکسن اسپونتیک لایت

تزریق در یک دز

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ماه گذشته بیان کرد که واکسن تک دزی اسپوتنیک لایت اجازه رسمی برای استفاده را از وزارت بهداشت این کشور دریافت نموده است.

ایمنی بیش از 79 درصد

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه اعلام نموده است بر اساس تحقیقاتی که از پنجم دسامبر 2020 تا 15 آوریل سال جاری صورت گرفته، 28 روز بعد از تزریق واکسن اسپوتنیک لایت، ایمنی تا حد 79.4 درصد مقابل کرونا ایجاد می گردد. در فاز سوم تزریق آزمایشی این واکسن، 7000 نفر در روسیه، امارات، غنا و بعضی دیگر از کشورها مشارکت نموده اند.

اثربخشی در برابر جهش های ویروس

گزارش مرکز تحقیقات ملی گامالیا در روسیه حاکی از آن است که اسپوتنیک لایت در مقابل دیگر گونه های جدید ویروس کرونا نیز موثر است و عوارض جانبی جدی پس از تزریق آن به ثبت نرسیده است.

قیمت کمتر از 10 دلار

صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه گفته است: هزینه یک بار تزریق اسپوتنیک لایت در بازارهای خارجی کمتر از 10 دلار خواهد بود و الزامات استاندارد رژیم دمای ذخیره سازی آن تدارکات ساده دارو را تضمین می نماید.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1867

به "آنالیز چهارواکسن کرونای اصلی روسیه، واکسن استنشاقی و تک دوز تلاشی برای سرعت دادن به انتها کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز چهارواکسن کرونای اصلی روسیه، واکسن استنشاقی و تک دوز تلاشی برای سرعت دادن به انتها کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید