تازه ترین نقشه های فرش ایران در آرشیو ملی ایران بازسازی شد

به گزارش اخذ ویزا، تهران (پانا) - مدیرکل بازسازی و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از بازسازی و احیای تازه ترین نقشه های منحصربه فرد فرش ایران در آرشیو ملی ایران اطلاع داد.

تازه ترین نقشه های فرش ایران در آرشیو ملی ایران بازسازی شد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد حدادی مدیرکل بازسازی و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر در نشستی که با حضور حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه و مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران برگزار گردید، بر حفاظت از نقش های فرش به عنوان میراث معنوی ایرانیان تاکید نمود و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای حفاظت، بازسازی و اطلاع رسانی نقشه های فرش موجود در آرشیو ملی کوشش بسیاری می نماید و بی تریدی نقشه های منحصربه فرد در شرکت سهامی فرش ایران از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل استفاده نامناسب و شرایط نامساعد نگهداری این آثار در گذشته، بسیاری از آن ها آسیب دیده و باید بازسازی شوند. از همین رو احتیاج است این نقشه ها براساس اولویت از نظر قدمت و نوع نقش و نگار موجود بازسازی شده و همچنین طرح و نقش آنها توسط کارشناسان امر مورد بازنگری قرار گیرد و احیا شوند.

حدادی توضیح داد: تا به امروز تعدادی از این نقشه ها در اداره کل بازسازی و حفاظت آنالیز و بازسازی شده اند و مابقی آنها نیز با توجه به مذاکره اجرا شده با مسئولین شرکت سهامی فرش ایران، پس از انجام آنالیز های اولیه بازسازی خواهند شد.

حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه بر ضرورت توجه به فرش ایران به عنوان یک هنر شناخته شده در سطح دنیا تاکید نمود و گفت: فرش ایرانی یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی در دنیا است و از شهرت و محبوبیت برخوردار است. زیرا هنر فرش ایران نماد مشخصی برای نمایان کردن فرهنگ، هنر و هویت این مرز و بوم است.

وی ادامه داد: فرش ایران به کیفیت طرح و نقش معروف بوده و توجه بسیاری از هنر دوستان و متخصصان دنیا را به خود جلب نموده است. نقش و نگارهای فرش ایران جذاب است و گیرایی خاصی دارد که برای هر بیننده و دوستدار هنر چشم نواز است.

ایرانشاهی توضیح داد: نقشه فرش های ایرانی دارای تنوع بسیاری بوده و در مناطق مختلف این کشور نقش های گوناگون و متنوعی موجود است. در گذشته زحمات بسیاری برای طراحی نقشه های فرش کشیده شده و هنرمندان با ذوق و سلیقه بسیار در این زمینه کوشیده اند تا اثری ماندگار بر جای بگذارند و آنالیز نقوش موجود در نقشه های قدیمی و ارائه اطلاعات موجود در آن ها به محققین، پژوهشگران و طراحان می تواند در تعالی و رشد این هنر ارزشمند موثر واقع گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1466

به "تازه ترین نقشه های فرش ایران در آرشیو ملی ایران بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه ترین نقشه های فرش ایران در آرشیو ملی ایران بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید