تصویب عرضه بزرگترین مزایده تاریخ ایران

به گزارش اخذ ویزا، واگذاری 18 درصد سهام به جای مانده دولت در شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در هیات واگذاری مصوب شد. باتوجه به ارزش بالای شرکت یاد شده، این عرضه، بزرگترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

تصویب عرضه بزرگترین مزایده تاریخ ایران

حسین قربانزاده رییس سازمان خصوصی سازی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: در جلسه هیات واگذاری، مقرر شد این سهام در سه بلوک یک، 2 و 15 درصدی در قالب مزایده در بورس عرضه گردد. بلوک های یک و 2 درصدی به طور نقد، چون غیر مدیریتی و غیر کنترلی محسوب می شوند، بدون اضافه ارزش (پرمیوم) عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین بلوک 15 درصدی اگرچه غیر کنترلی است، اما مدیریتی محسوب می گردد. بنابراین، 30 درصد به قیمت پایه اضافه خواهد شد. حصه نقدی این بلوک 30 درصد خواهد بود و مابقی ثمن در هشت قسط در فواصل شش ماهه و در مجموع چهار ساله همچنین سود مصوب شورای پول و اعتبار اخذ خواهد شد.

حسین قربانزاده توضیح داد: در مورد نحوه قیمت پایه، سازمان خصوصی سازی مکلف است، درخصوص سهام شرکت های بورسی، قیمت تابلو در روز عرضه را ملاک قرار دهد، البته به شرطی که از قیمت تابلو در روز تصویب هیات واگذاری کمتر نباشد. این شرط هم به این علت است که با هدف کاهش قیمت پایه، پس از تصویب هیات واگذاری اقدامی صورت نگیرد.

وی در مورد زمان عرضه این واگذاری نیز گفت: باید 10 روز از انتشار اطلاعیه عرضه در جراید بگذرد و بنابراین ظرف دو هفته آینده این عرضه انجام خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی سازی شرح داد: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، در مجموع حدود 40 درصد فراوری صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار صادرات داشته ست. از مجموعه شرکت های زیر مجموعه این هلدینگ می توان به شرکت های پتروشیمی نوری، اروند، بندر امام، تندگویان، بوعلی سینا، خوزستان، پارس، ایلام، ارومیه، گچساران، هنگام، بروجن، دهدشت، کازرون، الماس ماهشهر، ان پی سی اینترنشنال، پلیمر آریاساسول، دو شرکت مهم تامین کننده یوتیلیتی (فجر و مبین) و همچنین بسیاری از شرکت های بازرگانی و خدماتی اشاره نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2141

به "تصویب عرضه بزرگترین مزایده تاریخ ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب عرضه بزرگترین مزایده تاریخ ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید