تهاتر؛ ابزار مؤثر برای توسعه روابط ایران و ویتنام
به گزارش اخذ ویزا، وبینار ظرفیت های تجاری ایران و ویتنام، در راستای آنالیز فرصت ها و ظرفیت های تجاری موجود بین ایران و ویتنام با توجه به شرایط مالی کنونی، با حضور معاون امور بین الملل اتاق ایران، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام و جمعی از فعالان بخش خصوصی برگزار گردید.
سفر به دل زیباترین منطقه آسیا را با تور ویتنام ارزان تجربه کنید.
در این نشست، نبود پروزاهای مستقیم بین دو کشور و سیستم حمل ونقل نامناسب، ازجمله مهم ترین موانع توسعه تجارت دو کشور عنوان شد.
محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران به بیان مهم ترین ظرفیت های مالی ایران و ویتنام پرداخت و دو مؤلفه جمعیت و فراوری ناخالص داخلی بالای این کشور را به عنوان عواملی ذکر کرد که نقش مهمی درروند رو به رشد تجارت ویتنام با سایر کشورها ایفا می نماید.
کرباسی همچنین تمرکز ویتنام بر بنگاه های کوچک و متوسط و تقویت آن ها برای صادرات را از دیگر مهم ترین ظرفیت های مالی ویتنام بیان کرد و ادامه داد: ویتنام با عضویت در آسه آن و ایران با عضویت در اکو و همچنین عضویت هر دو کشور در موافقت نامه مالی اتحادیه اوراسیا می تواند در ورود یکدیگر به بازارهای موردنظر اثرگذار باشند و از این طریق در بازارهای کشورهای عضو آسه آن همکاری مشترک داشته باشیم.
معاون امور بین الملل اتاق ایران با اشاره به تأسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام از یک سال و نیم گذشته، تشکیل این اتاق را نقطه عطفی به منظور توسعه روابط ایران و ویتنام دانست.
او همچنین تهاتر کالا را ابزار مؤثری برای افزایش حجم روابط تجاری ایران و ویتنام عنوان و ابراز امیدواری کرد تا موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، هرچه سریع تر به امضا رسد.
کرباسی در همین زمینه با توجه به پتانسیل کشور ویتنام در حوزه میوه های گرمسیری پیشنهاد داد تا درازای واردات این محصولات، کالاهایی ازجمله زعفران، سیب، خرما و... را با ویتنام تهاتر کنیم.
معاون امور بین الملل اتاق ایران با اشاره به آمار و ارقامی از تجارت بین ایران و ویتنام بیان کرد: در بهترین سال های مراودات تجاری ما و ویتنام در سال های 95 و 96، حدود 500 میلیون دلار تجارت داشتیم اما هرچه به زمان حال نزدیک می شویم از این رقم کاسته می گردد. تا جاییکه در سال 98 این رقم به 181 میلیون دلار و در 9 ماهه امسال به 73 میلیون دلار رسیده است.
او با تأکید بر اهمیت فعالان بخش خصوصی در بازار ویتنام، به خصوص تشکل های صادراتی ابراز امیدواری کرد تا هدف گذاری دو کشور برای تحقق تجارت 2 میلیارد دلاری محقق گردد.
کرباسی، معدن، دارو و تجهیزات پزشکی، شیلات و دریایی، خدمات فنی و مهندسی، جهانگردی را ازجمله مهم ترین حوزه های همکاری دو کشور معرفی کرد.
معاون امور بین الملل اتاق ایران همچنین به منظور توسعه روابط ایران و ویتنام پیشنهاد تاسیس دفاتر نمایندگی و ثبت شرکت را در ویتنام داد.
معاون امور بین الملل اتاق ایران با تأکید بر ضرورت حمایت از صادرنمایندگان، بخشنامه های خلق الساعه را یکی از مهم ترین چالش صادرنمایندگان بیان کرد و با توجه به تغییرات پیش آمده در فضای بین الملل ابراز امیدواری کرد تا ایران بتواند در سال آینده خود را در بازارهای بین المللی تثبیت کند.
ضرورت اتخاذ نگاه بلندمدت برای حضور در بازارهای ویتنام
بعدازآن، سید مصطفی موسوی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام با تشریح عملکرد اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام از زمان تأسیس، از تشکیل میز ویتنام در اتاق های بازرگانی استانی اطلاع داد.
او با آنالیز روابط تجاری ویتنام و منطقه و ارائه آمار و ارقامی در این خصوص اظهار کرد: متأسفانه همان طور هم که آمار و ارقام نشان می دهند، ما در سطح پایین مبادلات تجاری با ویتنام قرار داریم درحالی که کیفیت بالای کالاهای ویتنامی در بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا، چین، استرالیا و کره جنوبی موردپذیرش است.
خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و انتقال انرژی، محصولات معدنی ازجمله سرب، سنگ های ساختمانی، سنگ گچ، مواد غذایی مانند شیرینی و شکلات و خشکبار، گروه دارویی ازجمله داروهای نوترکیب و دانش بنیان، الکل صنعتی و کیت های تشخیص ازجمله مهم ترین گروه های کالایی دارای مزیت ایرانی در ویتنام هستند که توسط رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام عنوان شد.
موسوی همچنین به ارایه توضیحاتی در مورد تبادل جهانگرد میان ایران و ویتنام پرداخت و گفت: بر اساس آمار، در سال گذشته 14 میلیون نفر به ویتنام سفر نموده اند و درآمد این کشور از جهانگردی 30 میلیارد دلار است. با توجه به علاقه مندی این کشور برای بازدید از ایران، اعزام جهانگردان ویتنامی به ایران یکی از مهم ترین حوزه های همکاری است که می تواند با جدیت پیگیری گردد.
در ادامه، محسن رضایی پور رایزن بازرگانی سابق ایران در ویتنام هم با تأکید بر اینکه ویتنام بعد از سنگاپور، دومین کشور دارنده توافقنامه تجارت آزاد با اروپاست، پتانسیل های این کشور را برای تجارت با ایران حائز اهمیت دانست و بر ضرورت به کارگیری استراتژی های بازاریابی برای حضور مؤثر در بازارهای این کشور تأکید کرد.
رضایی پور همچنین گفت برای موفقیت در بازارهای ویتنام باید از نگاه فعالان مالی از کوتاه مدت به بلندمدت تغییر یابد.
رایزن بازرگانی سابق ایران در ویتنام، همچنین حضور ایران در نمایشگاه های ویتنام را به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای مهم جهت بهبود روابط دو کشور معرفی و اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به کنترل دولت ویتنام بر کرونا، نمایشگاه های مهمی در این کشور برگزار می گردد که لازم است فعالان مالی در آنها فعالانه مشارکت نمایند.
او همچنین ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد ثبات در فضای سیاسی، اقتصاد هم ثبات بیشتری به خود گیرد و مسائل داخلی فعلی نیز حل شوند.
علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران هم که به وسیله ویدئو کنفرانس در این نشست حضور داشت، خواهان برگزاری نشست های تخصصی مشترک میان کمیسیون کشاورزی و اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام شد تا برای حضور مؤثرتر خربازارهای ویتنام، هدف گذاری کمی و کیفی صورت گیرد.
ضرورت حمایت از صادرنمایندگان
حسن انتظار رئیس اتاق ارومیه نیز در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه ایران با ظرفیت های فراوان در فراوری محصولات متنوع، این امکان را دارد تا به هر مقصدی که می خواهد صادرات کند. اما متأسفانه بعضاً شاهد قوانین و مقرراتی هستیم که ضد صادرات هستند؛ بنابراین تا زمانی که قانون به نفع صادرات و صادرنمایندگان نباشد، نمی توانیم انتظار داشته باشیم صادرات رونق گیرد.
او همچنین با اشاره به صدور بخشنامه های خلق الساعه و عدم زیرساخت ها برای حمل ونقل بیان کرد: در امسال صادرنمایندگان سیب استان آذربایجان غربی به دلیل همین دو مشکل 17 میلیارد تومان ضرر کردند.
او همچنین با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات مبنی بر معافیت صادرات تا یک میلیون یورو از عرضه ارز در سامانه نیما، اجرایی نشدن این مصوبه را موردانتقاد قرارداد.
پیگیری حل مسائل حمل ونقل در کمیته مشترک اتاق ایران و وزارت راه
حمید عزت آبادی پور رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران هم با اشاره به تشکیل کمیته ای مشترک برای تسهیل در مسائل مربوط به لجستیک، در پی توافق رئیس اتاق ایران و وزیر راه و شهرسازی گفت: در نامه ای که به روسای کلیه اتاق های مشترک بازرگانی ارسال شده، درخواست کردیم تا مسائل مربوط به حوزه جغرافیایی خود را احصا و به این کمیته اعلام نمایند تا شاهد حل مسائل باشیم. در رابطه با مسائل حمل ونقل ویتنام هم این کمیته می تواند نقش مؤثری برای حل مسائل ایفا نماید.
او با اشاره به واگذاری مدیریت پایانه های مرزی کشور به وزارت راه ابراز امیدواری کرد تا با این واگذاری، بی سامانی پایانه های مرزی حل وفصل گردد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران