جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 14 دی ماه 99

به گزارش اخذ ویزا، شاخص بورس امروز هم کار خود را با کاهش هشت هزار واحدی شروع کرد، اما با این وجود شاهد یک شروع امیدوار کننده بودیم. چراکه بعد از گذشت 15 دقیقه از شروع بازار، شاهد تشکیل فرایند صعودی و افزایش قیمت سهام در اغلب نماد ها بودیم. تا جایی که بعد از 30 دقیقه کاهش شاخص کل به دو هزار واحد محدود شد و نقشه بازار رنگ سبز به خود گرفت. تا اینجای کار نماد های شستا، حکشتی و شپنا بیشترین تاثیر منفی و نماد های تاپیکو، وپارس، نوری و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته اند. در انتها 30 دقیقه اول، شاخص کل 18 صدم درصد و شاخص هم وزن شش صدم درصد کاهش داشته که نشان می دهد شرکت های کوچک شرایط بهتری نسبت به نماد های شاخص ساز دارند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 14 دی ماه 99

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

آغاز امیدوارکننده بورس یک روز بعد از سقوط

به گزارش خبرنگاران، در ساعات اولیه معاملات امروز از مجموع 314 نماد بورسی، 133 نماد در مدار صعودی حرکت می کند و 181 نماد همچنان نزولی هستند. در فرابورس شرایط بهتر است و از مجموع 234 نماد معامله شده در ساعات ابتدای بازار، 118 نماد کار خود را با افزایش قیمت سهام آغاز کرده اند و 116 نماد فرایند کاهشی دارند. موردی که نشان می دهد شرایط بازار نسبت به روز گذشته متعادل تر است، اما هنوز نماد های قرمزرنگ در اکثریت هستند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 14 دی ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

تابلو بورس یک بازار متعادل را نشان می دهد. از آنچه نماد پرمعامله با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند، رنگ سبز تابلو بیشتر به چشم می آید. در ساعات ابتدایی معاملات امروز گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده اند. در این گروه اغلب نماد ها از جمله خودرو و خساپا سبزرنگ هستند و شاهد تشکیل صف خرید برای خاهن، خنصیر، خموتور، خمحور و خشرق هستیم. گروه محصولات شیمایی امروز به رنگ سبز درآمده و صف فروش بوعلی هم جمع آوری شده است. از جمله نماد های سبز شیمیایی می توان به کلر، شتوکا، نوری، شصفها، شبصیر و فارس اشاره کرد. انبوه سازی ها هم عموما در مدار صعودی حرکت می کنند و شاهد افزایش قیمت سهام ثاخت، ثباغ و ثاباد هستیم. در بین غذایی ها، غنوش، به عنوان رکورددار بازدهی سالانه دوباره به فرایند صعودی افتاده و شاهد تشکیل صف خرید در این نماد هستیم. غدام و غبهار دیگر نماد های سبز غذایی هستند، اما اغلب این گروه از جمله غگل، غمارگ، غپینو و غسالم فرایند نزولی دارند. دارویی ها در دو جهت مخالف حرکت می کنند. سردسته صعودی ها برکت و سردسته نزولی ها دیران است. بانکی ها در غیاب بزرگانشان به رنگ سبز درآمده و شاهد تشکیل صف خرید برای وپست، وپارس و وملل هستیم. فلزات اساسی هم شرایط نسبتا خوبی را تجربه می کنند و قیمت سهام فولاد و فملی رو به افزایش گذاشته. بیمه ها بازاری متعادل دارند و اغلب نماد ها تیره انگ هستند. پالایشگاه ها بعد از چند روز صف فروش امروز به فرایند صعودی برگشته و به همین خاطر شاهد رنگ سبز برای نماد پالایش در گروه صندوق های ETF هستیم. دیگر صندوق های سهامی هم شرایط خوبی را تجربه می کنند. حمل و نقل به جز حکشتی، زراعت به جز تلیسه، هولدینگ ها، سرمایه گذاری ها به جز وخارزم، کانه های فلزی به جز کاما، قندی ها و ماشین آلات از جمله گروه های سبز بازار امروز هستند.

تعادل نسبی بین صف های خرید و فروش

در ساعات انتهای معاملات امروز و بعد عبور شاخص کل از یک موج سینوسی و پرنوسان، تعداد و ارزش صف های خرید و فروش تا حد زیادی به هم نزدیک هستند. طوری که در این ساعات برای 170 نماد صف خرید تشکیل شده که 26 درصد بازار را تشکیل می دهدند و در طرف مقابل 160 نماد یعنی 24 درصد بازار صف فروش دارند و معاملات در نیمی از نماد های بازار سرمایه در جریان است. ارزش کلی صف های خرید در ساعات انتهای معاملات حدود هزار و 850 میلیارد تومان و ارزش کلی صف های فروش حدود هزار و 680 میلیارد تومان است.

چخزر؛ سنگین ترین صف خرید بازار

صف های خرید تشکیل شده در بازار امروز آنقدری بزرگ نیستند. سنگین ترین آن ها در نماد هایی تشکیل شده که از زمان عرضه اولیه تا حالا هنوز فرایند صعودیشان متوقف نشده است. چخزر با صف خرید 211 میلیارد تومانی در مقام اول ایستاده و غگیلا با صف خرید 67 میلیاردی در رتبه دوم قرار گرفته است. اوان، رافزا، خزر، کدما، وتوصا، غنوش، وکار و خموتور دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.

خبمهن؛ سنگین ترین صف فروش بازار

نماد گروه خودروسازی بهمن که دیروز فرایند صعودی آن متوقف و در کمتر از چند دقیقه به فرایند نزولی تبدیل شد، امروز در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش بازار قرار گرفته است و ارزش صف آن به حدود 60 میلیارد تومان می رسد. کاما با صف فروش 27 میلیاردی در رتبه دوم و غبهنوش با صف فروش 23 میلیاردی در رتبه سوم قرار دارند. انگار که هنوز اثرات تغییرات دامنه نوسان نماد های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان از بین نرفته است. از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش در بازار امروز می توان به ملت، غپینو، ثشاهد، غصینو، زاگرس، زدشت و گکوثر اشاره کرد.

رشد ناچیز هزار و 300 واحدی در روز متعادل بورس

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز یکشنبه 14 دی ماه با رشد هزار و 328 واحدی به رقم یک میلیون و 355 هزار و 476 واحد رسید. در این روز شاخص کل فرایند سینوسی و پرنوسانی را پشت سر گذاشت، اما بازار متعادل و بهتر از روز های قرمزرنگ گذشته بود. تا جایی که شاخص کل 10 صدم و شاخص هم وزن 12 صدم درصد رشد کردند و نشان از یکدست بودن بازار امروز دارد. در بین نماد های شاخص ساز، شستا و شپنا بیشترین تاثیر منفی و نوری، تاپیکو، وپارس، رمپنا و فملی به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز یکشنبه 14 دی ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بررسی نقشه بازار نشان می دهد گروه خودرو و ساخت قطعات تا انتها معاملات به جایگاه همیشگی خود به عنوان برترین گروه صنعت از نظر ارزش معاملات برگشتند. در این گروه خودرو و خساپا پیش سهامدارانشان سربلند بودند و با افزایش قیمت سهام آن ها را راضی کردند. در حالی که دیگر نماد های این گروه از جمله خگستر، خبهمن، خزامیا و خنصیر ارزش سهام خود را از دست دادند. محصولات شیمایی از جمله سبزترین گروه های بازار بودند. در بین آن ها پترول و شگویا نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شدند و شفارس و شاروم قرمزرنگ بودند، اما شاهد تشکیل صف خرید در اغلب نماد ها مثل بوعلی، نوری، شتوکا، قرن، شکربن و زاگرس بودیم. سلطنت دارویی ها بر بازار سرمایه تمام شد. امروز حتی نماد برکت که تنها نماد سبز در این گروه قرمز بود با فشار عرضه روبرو شد و در استانه صف فروش قرار گرفت. دتوزیع، دتماد و دابور همچنان به فرایند صعودی ادامه می دهند، اما دیگر نماد ها اغلب صف فروش داشتند. صندوق های سرمایه گذاری سهامی امروز از خجالت مشتریانشان درآمدند. هرچند دارا یکم و پالایش نتوانستند در مدار صعودی باقی بمانند و باز هم عقب نشینی کردند. در گروه فلزات اساسی شاهد بازاری متعادل همراه با نماد های سبز و قرمز بودیم. نماد های بزرگ این گروه از جمله فولاد و فملی امروز گام های کوتاهی در مدار صعودی برداشتند. انبوه سازی ها امروز دو راستا کاملا متفاوت را طی کردند. وآذر ثشاهد و ثفارس صف فروش داشتند و کرمان، ثاخت، ثنوسا و ثبهساز با فرایند صعودی همراه بودند. بانک ها در غیاب وبملت، وتجارت و وبصادر عموما با افزایش قیمت سهام به کار خود انتها دادند. پالایشگاه ها، غذایی ها، بیمه ها، هتل و رستوران و استخراج سایر معادن از جمله گروه های قرمزرنگ و در طرف مقابل استخراج کانه های فلزی، زراعت، حمل و نقل، ماشین آلات، کانی های غیرفلزی و لیزینگ ها از جمله گروه های سبزرنگ بازار امروز بودند.

تردید سهامدران نسبت به آینده بازار

معامله گران بورس امروز بیش از 9 ملیارد و 700 میلیون سهام و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و 700 هزار معامله به ارزش 10 هزار و 908 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات پنج هزار و 951 میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 16 هزار و 859 واحد می رسد که نسبت به روز گذشته کاهش پیدا کرده است. این مورد نشان می دهد سرمایه گذاران نسبت به آینده بازار دچار تردید هستند. در بین نماد های بورسی، برکت، شستا، شپنا، خودرو، ولپارس، خساپا و خگستر پرتراکنش ترین نماد ها بودند و در بازار فرابورس این فهرست در اختیار نماد های چخزر، وسپهر، شاروم، بگیلان، بپیوند، زملارد و وپویا بود.

رد پای حقوقی ها در بازار متعادل امروز

بررسی تغییرات مالکیت سهام در بازار نشان می دهد امروز شاهد حمایت 617 میلیارد تومانی شرکت های حقوقی از نماد های شاخص ساز بودیم. البته این موضوع می تواند به معنای خروج این مقدار پول حقیقی از بازار هم باشد. بر اساس گزارش ها، شرکت های حقوقی امروز در نماد های شپنا، خودرو، وآیند، فولاد، قثابت، سمگا، شبندر، شستا، وپاسار و خنصیر دست به خرید سهام زدند و در طرف مقابل در نماد های وپارس، بوعلی، نوری، شتوکا، فرزین، وتعاون، زگلدشت، کروی، آپ و کاما فروشنده بودند.

منبع: فرارو
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1560

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 14 دی ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 14 دی ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید