جوجه ریزی شهریور به 117 میلیون قطعه می رسد، نرخ هر قطعه جوجه 7 هزار و 500 تومان

به گزارش اخذ ویزا، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی تا سرانجام شهریور به 117 میلیون قطعه برسد.

جوجه ریزی شهریور به 117 میلیون قطعه می رسد، نرخ هر قطعه جوجه 7 هزار و 500 تومان

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، از کاهش قیمت جوجه یکروزه اطلاع داد و گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه از 11 هزار تومان به 7 هزار و 500 تومان رسیده است.

وی اضافه نمود: علی رغم کاهش نسبی قیمت جوجه یکروزه ، اما مرغداران نسبت به سیاست کاهش جوجه گلایه مند هستند چراکه بواسطه کاهش جوجه ریزی 20 درصد کمتر از ظرفیت مجاز و افزایش فاصله جوجه ریزی به 90 روز، هزینه های مازاد به آن ها تحمیل می گردد.

اسداله نژاد ادامه داد: زنجیره های فراوری از قاعده سیاست کاهش جوجه ریزی و افزایش فاصله جوجه ریزی معاف شدند که این تبعیض کار منطقی نیست .

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین شرایط جوجه ریزی شهریور بیان نمود: برآوردها حاکی از آن است که تا خاتمه شهریور جوجه ریزی به 117 میلیون قطعه برسد که با این وجود روزانه 6 هزار و 200 تا 6 هزار و 500 تن مرغ در کشور عرضه می گردد.

وی با اشاره به تاثیر واردات تخم مرغ نطفه دار گفت: با شروع واردات تخم مرغ نطفه دار، کمبودهای بحث جوجه جبران و قیمت تعدیل می گردد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت منطقی جوجه 4 هزار و 200 تومان نیست، بیان نمود: نرخ کنونی جوجه به بیش از 5 هزار تومان رسیده است که امیدواریم تعدیل قیمت جوجه و مرغ در دستور کار قرار گیرد چرا که قیمت تمام شده مرغ بواسطه هزینه های فراوری بالا رفته است.

به گفته وی، با افزایش سرانه مصرف ناشی از اثر کالای جایگزین، ماهانه 130 تا 140 میلیون قطعه جوجه ریزی باید صورت بگیرد تا جوابگوی احتیاج کشور باشد که با وجود جوجه ریزی کمتر از 120 میلیون قطعه طی ماه های آینده، عرضه مرغ تا حدودی کمبود خواهد داشت.

اسداله نژاد در واکنش به عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب از سوی مرغداران بیان نمود: تمامی مرغداران مرغ فراوریی را با قیمت 17 هزار و 100 تومان عرضه می نمایند که با این وجود مرغ گرم نباید بیش از 28 هزار تا 29 هزار تومان باشد.

وی با اشاره به اینکه توزیع نهاده های دامی همچنان با تاخیر در حال اجرا است، بیان نمود: بنابر آمار و گزارش ها به رغم گذشت حدود 30 روز از جوجه ریزی بعضی واحدها، ذرت و کنجاله دریافت نکرده اند که امیدواریم تسریع در توزیع صورت گیرد تا مرغداران دچار چالش نشوند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در خاتمه با اشاره به اینکه اقتصاد دستور پذیر نیست، توضیح داد: با اقتصاد دستوری نمی توان قیمت کالا و اقلام را مهار و کنترل کرد که با این وجود سیاست آزادسازی باید در پیش گرفته گردد تا بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت گذاری صورت گیرد و در مقابل به دهک های هدف یارانه مستقیم پرداخت گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1993

به "جوجه ریزی شهریور به 117 میلیون قطعه می رسد، نرخ هر قطعه جوجه 7 هزار و 500 تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوجه ریزی شهریور به 117 میلیون قطعه می رسد، نرخ هر قطعه جوجه 7 هزار و 500 تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید