حصر نشاط بچه ها در آپارتمان نشینی

به گزارش اخذ ویزا، سبک زندگی آپارتمان نشینی از دامنه تعاملات ما انسان ها کاسته و نتیجه بلافاصله چنین ارتباطات محدودی، انزوا و تنهایی ساکنان این واحدهاست.

حصر نشاط بچه ها در آپارتمان نشینی

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، سبک زندگی آپارتمان نشینی از دامنه تعاملات ما انسان ها کاسته و نتیجه بلافاصله چنین ارتباطات محدودی، انزوا و تنهایی ساکنان این واحدهاست. آپارتمان ها با واحدهای نزدیک به هم اما تنهایی های عجیب و روح سردی که بر فضای ساختمان حاکم است، روز به روز ساکنین آن را به دوری و فاصله بیشتر از هم می کشاند، اما چرا اینقدر تنهایی و انزوا در بین ساکنین زیاد شده است؟ چرا اگر یکی از اهالی ساختمان با مسئله ای روبرو گردد، حس می نماید که هیچ حمایت و همدلی ندارد؟ پاسخ در فضایی است که ایجاد شده و ممنوعیت هایی که اجازه فراتر گذاشتن پا در ارتباطات انسانی را به ما نمی دهد. زندگی در آپارتمان ها قوانین خاص خودش را دارد، اگرچه واحدها خیلی به یکدیگر نزدیک هستند اما حریم ها و مرزها سخت تر شده و اجازه ارتباط گرم و سازنده را به اعضا نمی دهد، چون قوانین ساختمان این را ایجاب می نماید که اگر رعایت نگردد، نشان از بی احترامی به حقوق شهروندی است، اما خانه های ویلایی با فضای عظیم و دلنشینی که داشت، همسایه ها را گاهی به همنشینی با هم ترغیب می کرد، مادر خانه به رغم گرفتاری های زندگی، هیچ وقت احساس تنهایی نمی کرد چون خانم های همسایه بودند که بتواند درددل هایش را با آنها بازگو کند و حداقل به لحاظ هیجانی تخلیه گردد و آن آرامشی که ضروری است را به فرزندانش منتقل کند، اما امروزه دیگر خبری از آن خانه ها با حیاط های عظیم و با صفا با حوضی در وسط و درختان و گلدان های رنگارنگ در اطرافش و ایوان و اتاق های آفتاب گیر نیست. خانه های امروز تبدیل به آپارتمان هایی بلند شده اند که خصوصیات خانه های قدیمی را ندارند.

تصویر خانه در ذهن بچه ها

تصویری که امروز بچه ها ما از خانه دارند شاید فرسنگ ها با تصویری که در ذهن ماست تفاوت دارد. برای آنها خانه جایی است که نمی گردد در آن جست وخیز چندانی کرد یا بلند بلند حرف زد و بازی کرد. بچه ها باید سعی نمایند در آن آرام و ساکت باشند و هر کاری را به آرامی و با رعایت حال دیگران انجام دهند تا مورد شماتت و سرزنش قرار نگیرند. به هر حال باید این سبک زندگی امروزی و محدودیت هایش را پذیرفت و این اجتناب ناپذیر است. باید آپارتمان نشینی و اصولش را آموخت و با آن عجین شد تا آسیب کمتری نصیب اعضای خانواده و بچه هامان گردد.

زندگی در آپارتمان برای بچه ها محدودیت هایی را ایجاد می نماید که خانواده ها باید به آن واقف بوده و کنار بیایند.

محدودیت بازی

تحرک، فعالیت بدنی و جنب و جوش از مهم ترین احتیاجهای بچه ها است. با بازی است که بچه ها قابلیت ها و توانایی های اولیه خود را کشف و تقویت می نمایند. آنها با بازی کردن و جست و خیز زدن انرژی و هیجانات درونی خود را آزاد می نمایند و این باعث ایجاد روحیه شادی و نشاط درآنها می گردد و سلامتی آنها را از لحاظ روحی و جسمی تأمین می نماید.

بازی باعث رشد فکری و پرورش خلاقیت در بچه ها می گردد و مهارت های بسیاری را به آنها می آموزد. اگر بچه ها از بازی و فعالیت محروم شوند دچار مسائل متعددی می شوند این مسائل ممکن است به صورت پرخاشگری، بی قراری دائمی، کسلی، احساس خشم و لجبازی بروزکند.

کم تحرکی

با کم تحرکی، بچه ها ممکن است دچار مسائل روحی چون افسردگی و خستگی مزمن شوند. بچه ها برای اینکه از لحاظ روانی افرادی شاد و سالم باشند احتیاج به بازی، فعالیت و بودن در فضای باز و مناسب دارند اما در خانه های آپارتمانی امکان چندانی برای بعضی فعالیت ها وجود ندارد، بنابراین ضروری است والدین با برنامه ریزی درهفته ساعت هایی آنها را به پارک ها، بوستان ها و طبیعت ببرند تا بتوانند بدون دغدغه ساعاتی را به جست وخیز و تفریح با همسالانشان بگذرانند و لذت ببرند.

فضای مجازی

بچه ها با قرار دریافت در فضاهای بسته ای همچون آپارتمان و عدم تحرک کافی و به دلیل ارتباط کمی که با دیگر بچه ها دارند بیشتر تنها و منزوی می شوند، بنابراین برای سرگرم شدن بیشتر وقتشان را مشغول تماشای تلویزیون، بازی های رایانه ای و چرخیدن در فضای مجازی هستند. والدین باید بر اینگونه برنامه ها نظارت داشته باشند و محدودیت هایی برای استفاده مدوام از آنها اعمال نمایند و برنامه ها و امکانات تفریحی و ورزشی مناسب برای آنها در نظر بگیرند تا آسیب های این سبک زندگی گریبانگیر فرزندانشان نگردد.

چاقی و بیماری

نداشتن فعالیت های بدنی و ورزشی مناسب سلامت بچه ها را به طور جدی تهدید می نماید و باعث می گردد آنها در آینده بیشتر در معرض چاقی، دیابت، بیماری های قلبی، مسائل عصبی و جسمی مختلف باشند. کم تحرکی امکان ابتلای آنها به پوکی استخوان را در سنین بالا افزایش می دهد، چراکه وقتی کودک جنب و جوش کافی ندارد و عضلات بدنش به کار گرفته نمی شوند استخوان بندی بدن او نیز مستحکم نمی گردد.

بچه ها با زندگی در فضاهای بسته دچار کمبود ویتامین D می شوند، قسمتی از این ویتامین به وسیله تابش نور خورشید تأمین می گردد که در آپارتمان نشینی به دلیل کمتر در تماس بودن با نور آفتاب بچه ها از آن محروم شده اند. ویتامین D در استحکام و تقویت اسکلت و استخوان های بدن نقش کلیدی دارد.

محرومیت از بازی های جمعی

به دلیل محدودیت فضای خانه های آپارتمانی و نبود امکانات، نوعی انزوا در اغلب بچه ها دیده می گردد و این امر بچه ها ما را به سمت فردگرایی سوق می دهد. وقت گذراندن با همسالان و بازی های گروهی باعث تقویت ارتباطات و تعاملات اجتماعی در بچه ها می گردد و مهارت های اجتماعی را به آنها می آموزد. بچه ها دربازی های جمعی نقش آفرینی می نمایند و فرصت مناسبی برای رشد و تحرک فکری و روحی در قالب بازی های متنوع و شاد می یابند، چراکه بچه ها در بازی های خود زندگی می نمایند.

از آنجا که بسیاری از خانواده ها ناگزیر از زندگی در آپارتمان هستند بهتر است والدین زمان و برنامه هایی را برای بچه هاشان اختصاص دهند و فعالیت های منظم ورزشی برای اوقات فراغت آنها در نظر بگیرند. فعالیت های ورزشی و تحرک باعث افزایش قدرت بدنی آنها می گردد. همچنین محدودیت هایی را برای استفاده درست از فضای مجازی و بازی های کامپیوتری اعمال نمایند تا بچه هاشان منزوی و وابسته نشوند و قسمتی از وقتشان را با بچه ها و همسالان خود گذرانده و با آنها سرگرم شوند. بازی های گروهی خانواده در فضاهای سبز بیرون از منزل در این زمینه بسیار یاری نماینده و مفید است.

منبع: جوان

منبع: تسنیم
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 917

به "حصر نشاط بچه ها در آپارتمان نشینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حصر نشاط بچه ها در آپارتمان نشینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید