حفاظت از ستون های آتشکده نهبندان

به گزارش اخذ ویزا، با اجرای برنامه گمانه زنی به منظور معین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه آتشکده نهبندان معین شد این محوطه متعلق به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی است و در این راستا حفاظت از پایه ستون ها، جابه جایی و عقب نشینی دیوار خانه هایی که ستون ها در داخل دیوار آنها قرار داشتند انجام گرفت .

حفاظت از ستون های آتشکده نهبندان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد فرجامی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز شنبه 13 مرداد با اعلام این خبر گفت: محوطه آتشکده در روستایی به همین نام در 75 کیلومتری شمال غرب نهبندان و شرق رشته شاه کوه واقع گردیده که این روستا از توابع دهستان میغان، بخش مرکزی شهرستان نهبندان خراسان جنوبی است.

او گفت: محوطه آتشکده با وسعتی نزدیک به 35 هکتار از محدوده شرقی روستا را در بر می گیرد.

این باستان شناس اضافه کرد: این محوطه شامل پایه ستون های بنایی که در بین مردم محل به بنای یک آتشکده منسوب است و یک تپه قلعه است که قسمت عمده سازه های معماری آن تخریب گردیده و بخش های اندکی از ویرانه های آن برجای مانده است.

به گفته او، از نقطه نظر فیزیوگرافی در جنوب تپه یک مسیل با عرض نزدیک به 25 متر در جهت شرقی - غربی عبور می کندو بخش های پیرامونی آن را بیشتر زمین های کشاورزی در جنوب، شرق و بافت خانه های روستایی در غرب و شمال شامل می گردد.

فرجامی توضیح داد: بخشی از بقایای قلعه و پایه ستون های بنای محوطه در زیر خانه های مسکونی روستا قرار گرفته که به دلیل خانه سازی و همچنین چندین مورد تخریب و سیل گرفتگی روستا، این آثار به میزان بسیار زیادی تخریب گردیده اند.

این باستان شناس با اشاره به اینکه از لحاظ مالکیت بخش های زیادی از محوطه در تملک ساکنین محل و روستاهای اطراف است که ارتباطات بسیار زیادی بین آنها وجود داشته و دارد گفت: تنها بخش های کمی از محوطه خصوصا قلعه بدون مالک و متعلق به اراضی ملی است.

او اضافه کرد: با توجه به پایه ستون های لاشه سنگ، ملات گچی، سفالینه و یافته های سطحی که از پیرامون روستا و محوطه به دست آمده قدمت این محوطه را به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی می توان نسبت داد.

او خاطر نشان ساخت که علاوه بر این، سازه های خشتی موجود در بالاترین بخش قلعه مربوط به دوره های متاخر اسلامی(ایلخانی تا صفوی) هستند.

فرجامی تأکید کرد: این اثر با شماره 28126 در تاریخ 1388/09/01 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

او مهم ترین فعالیت های اجرا شده در برنامه ساماندهی و معین عرصه و پیشنهاد حریم راشامل حفر نزدیک به 30 گمانه در محدوده پیرامونی اثر، جابجایی و عقب نشینی دیوار خانه های مسکونی که ستون ها در داخل این دیوارها قرار داشته، پاکسازی زواید و اضافات از پایه ستون های ساخته گردیده با لاشه سنگ و ملات گچ و نصب تابلو معرفی و حریم و نصب تابلوهای حریم محوطه خاطرنشان کرد.

این باستان شناس، گفت: در این راستا حفاظت از پایه ستون های ساخته گردیده با لاشه سنگ و ملات گچ،نقشه برداری محوطه، تصویرداری هوایی محوطه و تصویربرداری از محوطه به منظور تهیه فایل های سه بعدی نیز صورت گرفت.

برنامه گمانه زنی به منظور معین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه اتشکده نهبندان خراسان جنوبی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 15

به "حفاظت از ستون های آتشکده نهبندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از ستون های آتشکده نهبندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید