خبرنگاران اختصاص وام کارآفرینی 4 درصدی برای کارفرمایان مددجویان بهزیستی

به گزارش اخذ ویزا، تهران - خبرنگاران - مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را در ازای پرداخت حقوق، بیمه و مزایا در چارچوب قرارداد قانون کار بکار بگیرند می توانند به خاطر هر مددجو از وام کارآفرینی هفت ساله 50 میلیون تومانی با سود چهار درصد بهره مند شوند.

خبرنگاران اختصاص وام کارآفرینی 4 درصدی برای کارفرمایان مددجویان بهزیستی

رضا دهقان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: شرکت ها، دفاتر خصوصی، بنگاه ها و کارخانه ها در ازای بکارگیری مددجویان بهزیستی می توانند از تسهیلات اشتغال بهزیستی استفاده نمایند و به ازای هر کارفرما تا سقف دو میلیارد تومان از این تسهیلات بهره ببرند.

وی گفت: در سال 99، 2100 میلیارد تومان اعتبارات بانکی در قالب وام 50 میلیون تومان چهار درصد با بازپرداخت هفت سال برای مددجویان داریم که در حال پرداخت است و تا به امروز حدود 750 میلیارد تومان جذب شده است.

شرایط اخذ وام خوداشتغالی برای مددجویان

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: اعتبارات اشتغال مددجویان برای سال آینده قابل پیش بینی نیست اما حداقل 2100 میلیارد تومان خواهد بود که در صورت افزایش در لایحه بودجه مجلس، تغییر خواهد نمود و رقم آن تابع تصویب لایحه بودجه است.

دهقان به تشریح شرایط اخذ وام خوداشتغالی برای مددجویان پرداخت و گفت: همه مددجویان بهزیستی در حوزه های تخصصی توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی منوط به اینکه پفراینده فعال داشته و فاقد شغل باشند، می توانند از تسهیلات اشتغال بهزیستی استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه مددجویان شاغل و حقوق بگیر بخش های دولتی و غیردولتی مشمول دریافت تسهیلات اشتغال بهزیستی نمی شوند، اضافه کرد: این مددجویان برای دریافت وام باید فرایند آماده سازی شغلی در حوزه تخصصی خود را بگذرانند و مدرک یا گواهینامه مهارتی از مراجع ذی صلاح صدور مدارک مانند سازمان فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، میراث فرهنگی و جهادکشاورزی اخذ نمایند.

دهقان گفت: مددجویان بعد از گذراندن دوره آماده سازی شغلی از سوی مددکار حوزه شغلی بهزیستی احراز صلاحیت می شوند، و آنکه دوره آموزشی رشته مهارتی را در یکی از موسسات مرتبط می گذراند، گواهینامه خود را به انضمام دیگر مدارک برای دریافت وام خوداشتغالی تحویل می دهد.

احتیاج به همکاری بانک ها برای آسان گیری ضمانت برای اعطای وام به مددجویان

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با یادآوری اینکه سال جاری 2100 میلیارد تومان اعتبارات بانکی برای پرداخت وام داریم، گفت: 750 میلیارد تومان از این میزان به وسیله شعبات بهزیستی استانی و از سوی شبکه بانکی کشور جذب شده است. 16 بانک عامل برای پرداخت این وام ها داریم که همکاری مطلوبی با بهزیستی دارند اما انتظار داریم بانک ها در بحث ضمانت وام های مددجویان همکاری بیشتری نمایند.

دهقان اضافه کرد: مددجویان بهزیستی در شرایط سختی به سرمی برند و امکان تامین ضمانت های سنگین را ندارند. از بانک ها انتظار می رود همانگونه که در جلسات مشترک حوزه اشتغال با بهزیستی، همکاری دارند در سطح شعبات نیز همکاری لازم را برای ضمانت داشته باشند و سخت گیری کمتری برای مددجویان بهزیستی گردد.

مشوق های بیمه ای برای کارفرمایان مددجویان بهزیستی

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه تسهیلات اشتغال، فقط اعتبارات بانکی نداریم بلکه یاری به بیمه تامین اجتماعی برای کارفرمایان نیز در نظر گرفته گردد و در ازای بکارگیری مددجویان، 20 درصد حق بیمه مددجو به کارفرما طی دوره سه تا 6 ماهه پرداخت می گردد.

دهقان اضافه کرد: این مشوق بیمه ای بستگی به اعتباراتی دارد که در قانون بودجه برای بهزیستی دیده می گردد. سال گذشته و سال جاری حداکثر همکاری برای تامین اعتبارات اجرا شده است.

وی گفت: همچنین معلولان بر اساس ماده 12 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مشمول یاری هزینه ارتقای کارایی می شوند بنابراین اگر کارفرمایی، فرد دارای معلولیتی را به کار بگیرد براساس شدت معلولیت فرد مددجو از یاری هزینه ارتقای کارایی برخوردار خواهد شد که برای فرد مددجوی دارای معلولیت خفیف تا 30 درصد، برای معلولیت متوسط تا 40 درصد و برای معلولیت شدید تا 50 درصد از این یاری هزینه بهره مند خواهد شد تا جبران احتمالی کارایی کمتر مددجو باشد و این مساله از حمایت های قانونی و دولتی برای بکارگیری افراد دارای معلولیت است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1489

به "خبرنگاران اختصاص وام کارآفرینی 4 درصدی برای کارفرمایان مددجویان بهزیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اختصاص وام کارآفرینی 4 درصدی برای کارفرمایان مددجویان بهزیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید