خبرنگاران 3 بنای تاریخی مرند مرمت می شوند

به گزارش اخذ ویزا، تبریز-خبرنگاران- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: تا انتها سالجاری سه بنای تاریخی واقع در شهرستان مرند شامل آرامگاه پیرخموش و 2 باب مسجد تاریخی مرمت و بازسازی می شوند.

خبرنگاران 3 بنای تاریخی مرند مرمت می شوند

جهت دریافت خدمات بازسازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، حجم سرمایه گذاری برای مرمت و ساماندهی این سه ابنیه تاریخی را 472 میلیون تومان خاطرنشان کرد که در صورت تخصیص این اعتبارات، اتمام عملیات بازسازی آنها طی سالجاری محقق خواهد شد.

وی به اجرای عملیات مرمتی در آرامگاه پیرخموش اشاره و افزود: این آرامگاه متعلق به دوره سلجوقیان است و میراث فرهنگی استان طی سال های اخیر مرمت و ساماندهی این اثر تاریخی و فرهنگی را در دستور کار قرار داده است که تا به امروز اقداماتی نظیر مرمت طاق و تویزه، مرمت دیوار های آجری، اجرای تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، اجرای قاب بندی دورتادور محوطه و کف سازی با آجر، سنگ و چوب اجرا شده است.

حمزه زاده گفت: در راستای ساماندهی و مرمت مسجد جامع مرند و محوطه این اثر تاریخی نیز اقداماتی نظیر تعویض تیرهای فرسوده، اجرای کف سازی، اجرای سفیدکاری و گچ بری، مرمت تزئینات وابسته به معماری و مرمت پنجره ها اجرا شده است.

وی عملیاتی چون محوطه سازی حیاط، حفاظت و استحکام بخشی، مرمت نما، سبک سازی پشت بام، برطرف رطوبت و راهنمایی آب های سطحی را از دیگر اقداماتی اعلام کرد که در عملیات بازسازی محوطه مسجد جامع مرند انجام می گیرد.

حمزه زاده به مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی بازار مرند نیز اشاره نمود و گفت: برای ساماندهی این مسجد تاریخی نیز اقداماتی چون سبک سازی و برداشت پشت بام، تعویض تیرهای فرسوده، اجرای عایق رطوبتی، مرمت تزئینات وابسته به معماری، برطرف رطوبت و راهنمایی آب های سطحی و مرمت نما و محوطه سازی اجرا شده است.

وی مرند را یکی از شهرستان های عظیم آذربایجان اعلام کرد که در کنار ظرفیت های گردشگری طبیعی و بوم گردی، مواریث تاریخی مهمی همچون آرامگاه پیر خموش، مساجد تاریخی جامع و بازار را در دل خود جای داده که میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اتمام مرمت این 3 اثر تاریخی را طی سال 99 در دستور کار قرار داده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 906

به "خبرنگاران 3 بنای تاریخی مرند مرمت می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 3 بنای تاریخی مرند مرمت می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید