در این بزرگراه مواظب بچه ها باشید!

به گزارش اخذ ویزا، طبق فرهنگ ما، تربیت فرزند باید و نباید های خاص خود را دارد، حتی در فضای مجازی؛ در نتیجه برای آن که فرزند نوجوانتان به سلامت از این بزرگراه عبور کند، چند نکته را از قلم نیاندازید.

در این بزرگراه مواظب بچه ها باشید!

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، امروزه بچه ها کمتری را مشاهده می کنید که در کوچه خیابان های محل زندگی خودشان به انجام بازی های گروهی و سرگرمی های سالم مشغول باشند.

بچه ها امروز، بازهم در کوچه و خیابان های نزدیک خانه شان هستند، اما دیگر توپ، سنگ، دروازه، عروسک و... در میان نیست؛ زیرا گوشی ها و تبلت ها دنیای بچه ها را محدود کرده و باعث کمرنگ شده روابط عاطفی بچه ها می شود.

البته ریشه در خانواده هر کودک دارد؛ زیرا والدین به علت نداشتن حوصله بچه داری، شاغل بودن، مهمانی رفتن و... فرزندان خود را با فضای مجازی و بازی های رایانه ای آشنا کرده و آن ها را گوشه گیر و از آغوش خانواده دور می کنند.

چند ماهی است که با شیوع ویروس کرونا در کشور و ایجاد محدودیت های آموزشی در فضای حقیقی و رودرو حضور بچه ها و نوجوانان در فضای مجازی و دنیای بی حد و حصر اینترنت پررنگتر شده و مدیریت این حضور و جلوگیری از بروز آسیب های فرهنگی و اجتماعی امری مهم و از وظائف اساسی والدین است.

داشتن سواد رسانه و آگاهی از نحو ورود به فضای مجازی موضوع قابل توجهی است که می تواند از بسکمک ناهنجاری های فرهگی، اجتماعی و اخلاقی جلوگیری کند.

اگر افراد خانواده شما در زمان همه گیری بیماری کرونا مجبور به ماندن در خانه هستند، احتمال دارد که فرزندانتان زمان بیشتری را در فضای مجازی بگذرانند. مدارس، تماس با دوستان و پدربزرگ و مادربزرگ ها، حتی کلاس های موسیقی و خیلی چیز های دیگر آنلاین شده اند.

ارتباطات مجازی به بچه ها و نوجوانان کمک می کند تا اثرات سوء این شرایط موقتی کم تر شود و آن ها را تشویق می کند تا به زندگی روزانه خود ادامه دهند، اما از طرف دیگر چالش های جدیدی برای والدین ایجاد می کند.

طبق فرهنگ ما، تربیت فرزند باید و نباید های خاص خود را دارد، حتی در فضای مجازی؛ در نتیجه برای آن که فرزند نوجوان تان به سلامت از این بزرگراه عبور کند، چند نکته را از قلم نیاندازید.

1-اول از همه باید با فرزندتان صحبت کنید

شما مسؤول تربیت او هستید و هیچ کس نمی تواند مثل شما او را برای زندگی امروز آماده کند. همان طور که وقتی کودک بود با گفتن جیز به او می فهماندید وسیله ای تیز و یا داغ است و نباید دست بزند، امروز هم با یک کلام شیرین می توانید در مورد خطرات استفاده ناصحیح از اینترنت با او صحبت کنید. به او بیاموزید کاربری هوشمند و مسؤول باشد.

با فرزندان خود صادقانه راجع به کسانی که با آن ها در ارتباط هستند و چگونگی ارتباط شان صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که اهمیت و ارزش تعاملات محبت آمیز و حمایتگرانه را می فهمند و این که رفتار های تبعیض آمیز و نامناسب هرگز قابل قبول نیستند.

آن ها را تشویق کنید که اگر هر یک از این رفتار ها را تجربه کرده اند فوراً موضوع را با شما یا شخص بالغ و معتمدی در میان بگذارند. نسبت به حالات فرزندتان هنگام کار با اینترنت هوشیار باشید که مثلاً آیا غمگین یا پنهان کار به نظر می رسد، یا اذیت و آزار اینترنتی را تجربه می کند.

به همراه فرزند خود قوانینی وضع کنید که چگونه و چه زمانی می توانند از این وسایل استفاده کند.

2- قانون مهم دنیای مجازی را به او یاد بدهید

کاری که در دنیای واقعی نباید انجام دهی، در دنیای مجازی هم ممنوع است.

3- نمی شود استفاده از اینترنت را ممنوع کرد، اما می توان برای آن قوانینی گذاشت.

مثلا کلمه اینترنت نامحدود نباید در خانه شما مجاز باشد. ساعاتی که فرزندتان اجازه دارد از اینترنت استفاده کند را مشخص کنید. این تعداد ساعات هر چه نوجوان کم سن تر باشد، باید کم تر تنظیم شود.

4- اگر بتوانید رایانه خانه را جایی بگذارید که در کنترل نگاه شما هم باشد، حتماً این کار را انجام دهید.

اما اگر چنین چیزی ممکن نیست و اگر فرزندتان رایانه شخصی دارد؛ البته پیشنهاد ما این است که چنین وسیله ای را تا ابتدای سنین جوانی و ورود به دانشگاه خریداری نکنید نگذارید در یک اطاق با در بسته با آن کار کند؛ حتی اگر در اطاق شخصی اش این کار را انجام می دهد، شما رفت و آمد داشته باشید.

5- علم خود را از اینترنت و فضای مجازی بالا ببرید

باید هم پای فرزندتان پیشرفت کنید. اگر هم پای رفتن تان نباشد، جا می مانید و آن وقت نمی دانید چه اتفاقاتی ممکن است برای او پیش می آید. به روز بودن شما به همراهی با فرزندتان کمک می کند.

6- هرازگاهی به رایانه سر بزنید و ببینید چه جستجو هایی اجرا شده

البته این مهندسان دانشگاه نرفته، آن قدر به کوچه پس کوچه های اینترنت وارد هستند که ممکن است بتوانند اثر پای خود را پاک کنند. اگر رفتار غیر معمولی از فرزندتان دیدید، برنامه هایی مخصوص والدین کارآگاه روی سیستم نصب کنید تا مطمئن شوید خطری او را تهدید نمی کند البته در شرایط عادی چنین چیزی لازم نیست.

آخرین نکته و مهم ترین این است که اگر شما جای خالی بدهید، خیلی زود هرچیز و هرکسی ممکن است جای تان را پر کند. اشتغال زیاد و وقت نگذاشتن برای فرزندان، او را به سمت دنیای مجازی سوق می دهد که می تواند دوستان و نزدیکان همیشه در دسترسی داشته باشد که همیشه کنار او هستند.

اگر خانواده گرم و صمیمی داشته باشید، برای اوقات فرزندان تان برنامه ریزی کنید، با او دوست باشید و بگذارید اتاق های خانه تان با خاطرات شیرین با هم بودن، پر شود، با این روش، شما بزرگ ترین فیلترینگ را در قلب نوجوان تان ایجاد کرده اید.

7- از تکنولوژی برای حفاظت از فرزندان خود استفاده کنید

مطمئن شوید که لوازم الکترونیکی فرزندتان به آخرین نسخه نرم افزار و آنتی ویروس مجهز باشد و تنظیمات حریم خصوصی روشن باشد. دوربین (وب کم) را درصورت عدم استفاده بپوشانید. برای بچه های کوچک تر، از ابزار هایی نظیر برنامه های کنترل والدین بر اینترنت و جستجوی امن استفاده کنید، تا تجربیات آنلاین ایمنی داشته باشند.

در مورد منابع آموزشی رایگان آنلاین محتاط باشید. فرزند شما هرگز نباید عکس یا نام کامل خود را برای دسترسی به این منابع استفاده کند. به خاطر بسپارید که تنظیمات حریم خصوصی را کنترل کنید تا دریافت اطلاعات را به حداقل برسانید. به فرزند خود یاد دهید که اطلاعات شخصی خود را به خصوص در اختیار غریبه ها قرار ندهند.

8- با فرزندتان در فضای مجازی زمان بگذرانید

فرصت هایی برای فرزندتان ایجاد کنید تا ارتباطات آنلاین مثبت و ایمن با دوستان، خانواده و شما داشته باشند. در حال حاضر، ارتباط با دیگران مهم تر از همیشه است و می تواند فرصتی عالی برای شما باشد تا در ارتباطات مجازی الگویی مناسب از لحاظ مهربانی و همدردی برای فرزندتان باشید.

برای نمونه به بچه ها خود آموزش دهید چطور می توانند از اطلاعات نادرست و محتوا های نامتناسب با سن آن ها که می تواند موجب نگرانی بیشتر آن ها در مورد ویروس کرونا شود، اجتناب کنند. منابع دیجیتالی معتبر زیادی از سازمان هایی مانند یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در دسترس است که شما و فرزندان تان را قادر می سازد با هم در باره ویروس اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای فرزند خود زمان بگذارید و برنامه ها، اپلیکیشن ها، بازی ها و سایر سرگرمی های مناسب سنش را پیدا کنید.

9- فرزندتان را به عادت های آنلاین سالم تشویق کنید

فرزندتان را به رفتار های خوب در فضای مجازی و در تماس های تصویری تشویق کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا با همکلاسی هایش مهربان باشد و به آن ها احترام بگذارد. مراقب پوشش فرزندان تان در جلوی دوربین باشید و اجازه ندهید از داخل اتاق خواب تماس تصویری بگیرند.

وقتی بچه ها زمان بیشتری را در فضای مجازی می گذارنند، ممکن است در معرض تبلیغات بیشتری قرار بگیرند که غذا های ناسالم، کلیشه های جنسیتی یا موضوعات نامتناسب با سن شان را ترویج می کنند. به فرزندتان کمک کنید تا تبلیغات آنلاین را تشخیص دهد و از این فرصت استفاده کنید تا با هم برخی پیام های منفی را شناسایی کنید.

10- بگذارید ابراز وجود کنند

گذراندن زمان در خانه می تواند فرصت خوبی برای فرزندان شما باشد تا از فضای مجازی برای انعکاس نظرات خود و حمایت از کسانی که در این بحران به کمک نیاز دارند، استفاده کنند.

فرزندان خود را تشویق کنید تا با بهره گیری از ابزار های دیجیتال فعالیت جسمانی داشته باشند؛ به نام مثال تشویق به استفاده از ویدیو های ورزشی آنلاین برای بچه های کوچک و بازی های ویدیویی که تحرک آن ها را زیادتر می کند.

به یاد داشته باشید که بین سرگرمی های آنلاین و فعالیت های غیرآنلاین تعادل برقرار کنید؛ به نام مثال اگر امکان دارد بیرون و در فضای آزاد هم وقت بگذرانید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1932

به "در این بزرگراه مواظب بچه ها باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در این بزرگراه مواظب بچه ها باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید