دستور ضرغامی در هرمز

به گزارش اخذ ویزا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از قلعه پرتغالی های جزیره هرمز که هم اکنون به علت اجرای عملیات بازسازی در بخشی از این قلعه، تعطیل است، دستور داد که با توجه به مطالبات مردمی، این محل بازگشایی گردد و گردشگران بتوانند با رعایت پروتکل ها و قواعد بازسازی از این محل بازدید نمایند.

دستور ضرغامی در هرمز

به گزارش ایلنا، سید عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه 4 آذر ماه 1400 در جریان بازدید از قلعه پرتغالی های جزیره هرمز ، گفت: بازدید مردم از این قلعه حتی در بخشی که بازسازی انجام می گردد، مسئله ای ندارد و به شرط رعایت پروتکل ها، بازسازی یکی از جاذبه های گردشگری و باعث آشنایی مردم با شیوه های بازسازی بناهای تاریخی است.

او با اشاره به اینکه جزیره هرمز یکی از قطب های گردشگری ایران است، اضافه کرد: این قلعه را 500 سال قبل پرتغالی ها ساختند و در اینجا توپ های زیادی کار گذاشتند، از کشتی ها باج گیری می کردند و کسی حریفشان نمی شد.

او با بیان این که غربی ها وقتی می خواهند کارهای خودشان را بزرگ نمایند فیلم هایی مثل توپ های ناوارون را می سازند تا نشان بدهند پارتیزان ها چگونه توپ های ناوارون را از بین بردند، اضافه کرد: این در حالیست که اینجا یک قهرمان ملی و جهانی مثل امام قلی خان با رشادت با پرتغالی ها جنگید و پیروز شد پرتغالی ها را شکست می دهد.

ضرغامی با اشاره به اینکه قلعه پرتغالی ها یک اثر باستانی و تاریخی است که در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته است، اضافه کرد: ما مسائل اعتباری داریم و همین الان پیمانکار بازسازی قلعه چند میلیارد تومان طلب دارد و وزارتخانه نتوانسته جوابگو باشد.این نشان می دهد که در اعتبارات ما در حوزه بازسازی باید یک تحول اساسی انجام گردد.

ضرغامی اضافه کرد: بخشی از بودجه های استانی که در دولت تصویب می گردد برای ابنیه های تاریخی مهم در نظر گرفتیم. ضمن اینکه با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم و مشارکت بخش خصوصی، خدمات متنوعی به مردم ارائه خواهد شد.

قلعه پرتغالی های هرمز در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار گرفته است که مهم ترین قلعه به جای مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است. این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2098

به "دستور ضرغامی در هرمز" امتیاز دهید

1 کاربر به "دستور ضرغامی در هرمز" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور ضرغامی در هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید