راز مثلث مقدس کره ای ها چیست؟

به گزارش اخذ ویزا، آیا تا به حال فکر نموده اید که چه چیزی باعث شده طعم غذاهای کره ای بسیار خوشمزه و منحصر به فرد می گردد؟ راز آن استفاده از چاشنی های سنتی کره ای است که در همه غذاهای کره­ای وجود دارد. می توان گوچوجانگ (gochujang)، دئوجانگ (Doenjang) و گانجانگ (ganjang) را مثلث مقدس غذاهای کُره ای نامید. بسیاری از چاشنی های کره ای از ترکیب با این سه چاشنی بی نظیر به دست می آیند. در اینجا لیستی از چاشنی های کره ای رایج برای افزودن به غذاهای خوشمزه شما معرفی شده است. با خبرنگاران همراه باشید.

راز مثلث مقدس کره ای ها چیست؟

در تور کره جنوبی خبرنگاران شما فرصت تست لذیذترین غذاهای کره ای را خواهید داشت.

گوچوجانگ (Gochujang)، چاشنی معروف کره ای

گوچوجانگ احتمالاً معروف ترین و پرمصرف ترین چاشنی در غذاهای کره ای است. این ماده اولیه شامل پودر چیلی قرمز، پودر برنج گلوتین، لوبیای سویا تخمیر شده و نمک است. از کوزه های سفالی سنتی برای تخمیر گوچوجانگ برای مدت های طولانی استفاده می گردد. این چاشنی بی نظیر بیشتر به عنوان سس در بیبیم بپ، تئوکبوکی (Tteokbokki) و… استفاده می گردد. از گوچوجانگ برای تندتر و تا حدودی شیرین تر شدن غذاها استفاده می نمایند. اغلب در کره گوچوجانگ و مایونز را با هم مخلوط می نمایند و از آن به عنوان چاشنی برای ماهی مرکب خشک استفاده نمایند.

چونگ گوکجانگ (Cheonggukjang)،

برخلاف دئوجانگ، چونگ گوکجانگ با افزودن باکتری های سالم، در مدت زمان کوتاه تری تخمیر می گردد. این چاشنی خوش طعم معمولاً برای تهیه خورش چونگ گوکجانگ (cheonggukjang jjigae) استفاده می گردد، که یک خورش بسیار محبوب در کره جنوبی است. مواد غذایی دیگر شامل توفو، پیاز و سیب زمینی است. چطور می توان خورش چونگ گوکجانگ درست کرد؟ فقط کافی است به چونگ گوکجانگ آب اضافه کنید، به همین سادگی! اگر دچار مسائل روده­ای و دل پیچه شده اید این خورش لذیذ را میل کنید. کره ها معتقد هستند چونگ گوکجانگ به مسائل هضم یاری می نماید، از این رو می توان قرص های چونگ گوکجانگ را نیز در کره جنوبی خریداری کرد.

سرکه (Vinegars)، چاشنی غذای کره

سرکه های متداول در غذاهای کره ای سرکه های سیاه، برنج و خرمالو هستند. از سرکه کره ای برای ترشی کردن سبزیجاتی مانند تربچه زرد، خیار، اسفناج و … زیاد استفاده می گردد، این ترشیجات خوشمزه به عنوان غذای فرعی در کنار غذاهای اصلی سرو می گردد.

دئوجانگ (Doenjang)

دئوجانگ که در کره ای به معنی سس غلیظ است، از سویای خرد شده، خشک شده و سپس تخمیر شده ساخته می گردد. در بعضی مواقع مقداری آنچوی (Anchovy) نیز برای افزایش عطر و طعم خوشبو به دئوجانگ اضافه می نمایند. می توان سس خمیری خام دئوجانگ را با سبزیجات به عنوان چاشنی ترکیب کرد. خورشت خمیر سویا (Doenjang-jjiggae) مملو از ویتامین ها و خواص ضد سرطان زا است، که در آن از این چاشنی لذیذ استفاده شده است.

پودر چیلی کره ای (Korean Chilli Powder)

برخلاف پودر چیلی استاندارد معمول، پودرهای چیلی کره ای از نظر طعم دودی و همچنین شیرین و بسیار تند هستند. پودر چیلی کره ای یکی از اصلی ترین مواد لازم برای تهیه کیمچی است! این پودر فلفل به قدری تند است که بعد از استفاده از آن گاهی شستن دست ها فقط کافی نیست. پس هنگام دست زدن به آن، دستکش بپوشید! جاجانگمیون (نودل سیاه) و پودر چیلی کره ای برای بسیاری از کره ای ها یک ترکیب بسیار محبوب است.

خردل زرد (Yellow Mustard)

خوب، شاید خردل زرد به خودی خود کره ای نباشد، اما یک ماده مهم برای غذاهای کره ای به خصوص در سالاد است. خردل، نوعی ادویه است که از دانه های گیاه خردَل بدست می آید. برای تهیه این چاشنی خوشمزه دانه های خردل را با آب، نمک، آبلیمو یا آبغوره و ادویه جات و چاشنی های دیگر ترکیب می نمایند تا خمیر یا سس خردل به دست آید.

گنجانگ (Ganjang)

گنجانگ یک سس سویای کره ای است که از لوبیای سویا تخمیر شده، درست می گردد. وقتی لوبیای سویا تخمیر می گردد، دو محصول جداگانه فراوری می نماید: مایع تیره که گنجانگ است و سس خمیری دئوجانگ.

روغن کنجد (Sesame oil)

از روغن کنجد می توان به عنوان روغن زیتون آسیا نام برد. روغن کنجد پایه بیشتر غذاهای کره ای است و در بیشتر غذاهای کره ای از جمله بیبیم بپ، باربیکیو کره ای، سوپ ناینگمیون، غذاهای فرعی، فرنی، خورشت و… استفاده می گردد. مخلوط کردن بعضی گیاهان کره ای و روغن کنجد غذاهای جانبی عالی و خوشمزه ای را پدید می آورد. کره­ای ها روغن کنجد و نمک را باهم مخلوط نموده و در کاسه کوچکی می ریزند. قبل از خوردن گوشت خوک کبابی (Ssamgyupsal)، آن را درون سس کنجد و نمک فرو نموده و دوباره آن را در سامجانگ فرو می نمایند.

چوگوچوجانگ (Chogochujang)

چوگوچوجانگ را می توان با ترکیب گوچوجانگ، سرکه و شکر تهیه کرد. چوگوچوجانگ سس خوشمزه ای است که برای بیشتر غذاهای مبتنی بر گوشت، غذاهای دریایی خام و ماهی مرکب و هشت پا استفاده می گردد. گفته می گردد اگر زمانی احساس بی اشتهایی کردید به خصوص در هنگامی مریضی، کافی است مقداری چوگوچوجانگ را به غذای خود اضافه کنید. این سس خوشمزه حاوی ویتامین هایی است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می نماید. برای افزایش ماندگاری چوگوچوجانگ، کمی سرکه به آن اضافه می گردد.

جیوتگال (Jeotgal)

جیوتگال یا جیوت یک غذای نمکی تخمیرشده در غذاهای کره ای است. جیوتگال با انواع غذاهای دریایی مانند ماهی، میگو، خرچنگ و… تهیه می گردد. انواع جیوتگال ها به عنوان یکی از مواد اصلی برای تهیه کیمچی خوش طعم و تازه استفاده می شوند.

سامجانگ (SsamJang)

سامجانگ با ترکیب گوچوجانگ، دئوجانگ، روغن کنجد، پیاز، سیر درست می گردد و در اصل به کره ای به معنی سس بسته بندی است. چرا؟ به این دلیل که معمولاً هنگام پیچیدن گوشت در کاهو استفاده می گردد. اگر در رژیم غذایی هستید استفاده از این چاشنی مقوی در وعده های غذایی خود، بدن شما را تقویت می نماید. می توانید سبزیجاتی مانند خیار، کاهو، کرفس را با سانجانگ مخلوط و میل کنید. بیشتر کره ای ها دوست دارند فلفل تند خام را در سامجانگ فرو ببرند و آن را مستقیم بخورند!

گیوجا کانجانگ (Gyeojakanjang)

گیوجا کانجانگ مخلوطی بین خردل زرد و سس سویا است و یک سس خوش طعم و عالی برای ساشیمی کره ای است. کره های برای از بین بردن بوی ماهی و دیگر غذاهای دریایی از گیوجا کانجانگ استفاده می نمایند.

سائوجوت (Saeujeot)

سائوجوت غذایی نمکی تخمیر شده­ای است که از میگوهای کوچک تهیه می گردد. در بیشتر مواقع از سائوجوت در تهیه کیمچی و ترکیب با سس مخصوص برای پخت بوسام (گوشت خوک آب پز) استفاده می گردد. مزه سائوجوت بسیار شور است، در هنگام مصرف مراقب باشید مقدار بسیار کمی را اضافه کنید.

گاناریجوت (Gganarijeot)

گاناریجوت نیز یک غذای نمکی تخمیر شده است که از نیزه ماهی تهیه شده است و به عنوان سس ماهی در سوپرمارکت ها یافت می گردد. گاناریجوت یک ماده اساسی برای تهیه کیمچی تربچه و کلم است. گاناریجوت نسخه کمی گران تر از آنچوها است. در واقع استفاده از گاناریجوت در کمیچی باعث می گردد مواد کیمیچی کیفیت بالاتری نسبت به زمانی که از آنچوی معمولی یا میگو استفاده می شوند، داشته باشند.

گجائوت (Gejeot)

گجائوت غذایی نمکی تخمیری است که از خرچنگ خام تازه تهیه می گردد. این ماده در سس سویا یا سس پودر چیلی مزه­دار شده است. بعضی از انواع گجائوت را می توان به مدت یک سال نیم نگهداری کرد! بسته به استان ها و مکانی که در کره زندگی می کنید، انواع مختلفی از گجائوت وجود دارد. با این حال همه آن ها به عنوان یک غذای فرعی سرو می شوند. به دلیل طبیعت خونسرد خرچنگ کره ای، عقیده عمومی بر این است که خوردن کجائوت می تواند تب بهاری (spring fever) را از بین ببرد.

شکم گردیغذاغذاهای محلیکره جنوبی

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1656

به "راز مثلث مقدس کره ای ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مثلث مقدس کره ای ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید