روزشمار: 2 تیر؛ امضای قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان در جریان جنگ جهانی دوم

به گزارش اخذ ویزا، امروز 22 ژوئن سالروز امضای قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان در جنگ جهانی دوم است. با روزشمار خبرنگاران همراه باشید.

روزشمار: 2 تیر؛ امضای قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان در جریان جنگ جهانی دوم

ارتش آلمان پس از اشغال هلند، نروژ و بلژیک در ماه مه 1940، به فرانسه حمله کرد و پس از شکست دادن نیروهای متحد انگلیسی و فرانسوی، در روز چهاردهم ژوئن 1940 میلادی، پاریس را به تصرف درآورد.

نیروهای آلمانی در جهت پیشروی سریع خود، روز هفدهم ژوئن، شهرهای مهم فرانسه را نیز تصرف کردند و در جبهه شرق، تا مرز سوئیس و در غرب تا ساحل اقیانوس اطلس پیش رفتند. در این هنگام، مارشال هانری پُتَن، قهرمان جنگ جهانی اول که برای رهبری فرانسه در زمان جنگ برگزیده شده بود، چون ادامه جنگ را بی فایده دید، در روز هفدهم ژوئن 1940 میلادی، تقاضای ترک مخاصمه کرد. هیتلر، بی درنگ این تقاضا را پذیرفت و این قرارداد در 22 ژوئن 1940 میلادی به امضا رسید. با امضای قرارداد ترک مخاصمه، عملیات نظامی بین نیروهای طرفین نیز سه روز بعد در روز 25 ژوئن به انتها رسید.

به موجب این قرارداد، نیروهای آلمان، تمام منطقه ها شمالی فرانسه تا مرز سوئیس و هم چنین ایالات غربی فرانسه در طول اقیانوس اطلس تا مرزهای اسپانیا را اشغال کردند و در حدود یک سوم خاک این کشور در جنوب شرقی فرانسه که قسمتی از مرزهای سوئیس، ایتالیا، اسپانیا و سواحل مدیترانه را شامل می شد در اختیار حکومت پُتَن قرار دادند. پس از آن، مارشال هانری پتن فرانسوی با حمایت آلمان به نخست وزیری فرانسه رسید. با این حال، ژنرال دوگل دیگر فرمانده نظامی فرانسه و این حکومت، با توجه به مرکز آن در شهر ویشی فرانسه، حکومت ویشی نام گرفت.

دوگل با حمایت تعدادی از نیروهای فرانسوی، در خارج از این کشور، دولت فرانسه آزاد را تشکیل داد، تا آن که در ماه مارس 1945 میلادی، فرانسه از اشغال آلمان خارج شد، دوگل به پاریس بازگشت و ریاست جمهوری فرانسه را به دست گرفت. گفتنی است قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان که در حضور هیتلر به امضا رسید در همان محلی منعقد شد که قرارداد تسلیم آلمان به فرانسه، پس از جنگ جهانی اول، امضا شده بود.

در همین روز:

  • تصویب طرح اجباری شدن کلاه شاپو برای مردان در مجلس شورای ملی (1306 شمسی)
  • درگذشت احمد ابراهیمی پیشکسوت آواز ایرانی (1392 شمسی)
  • درگذشت دانشمند و مورخ بزرگ اسلامی ابوالعباس مقریزی در مصر (845 قمری)
منبع: کجارو
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2122

به "روزشمار: 2 تیر؛ امضای قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان در جریان جنگ جهانی دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 2 تیر؛ امضای قرارداد تسلیم فرانسه به آلمان در جریان جنگ جهانی دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید