زمان برخورد خطرناک ترین سیارک شناخته شده به زمین!

به گزارش اخذ ویزا، خطر برخورد سیارک ها با زمین همواره یک خطر جدی بوده است و همه دانشمندان به اتفاق یقین دارند که چنین برخورد ویرانگری حتما رخ خواهد داد. اکنون در جدیدترین برآورد ها اخترشناسان معتقدند که خطرناکترین سیارک شناخته شده برای بشر یعنی 2021 QM1 تا صد سال دیگر به زمین برخورد نخواهد کرد.

زمان برخورد خطرناک ترین سیارک شناخته شده به زمین!

به گزارش خبرنگاران، سیارک 2021 QM1 اولین بار در 28 آگوست 2021 به وسیله رصدخانه Mount Lemmon واقع در شمال توسان آریزونا کشف شد. در شروع، هیچ چیز غیرعادی در خصوص این کشف شناسایی نشد و به مانند ده ها سیارکی که در دل شب در راستا زمین قرار می گرفتند، تلقی می شد. اما در پی رصد هایی که از سوی سایر تلسکوپ دنیا انجام شد، کم کم اخبار نگران نماینده ظاهر شد.

ریچارد موسل، رئیس دفاع سیاره ای آژانس فضایی اروپا (ESA) گفت: این مشاهدات اولیه اطلاعات نوی در خصوص راستا سیارک به ما داد که به وسیله آن می توانستیم راستا حرکت سیارک در آینده را پیش بینی کنیم. هر چه بیشتر این سیارک را رصد می ردیم، ریسک خطر آن بیشتر می شد تا اینکه به این عدد رسیدیم که این سیارک تا سال 2052 به خطرناکترین فاصله با زمین می رسد. وی اضافه نمود؛ البته چنین مشاهداتی در ابتدا بر اساس چند شب رصد صورت می گیرد و سپس به سرعت در لیست سیارک های پرخطر قرار می گیرند، اما در ادامه با انجام رصد های دقیق تر و طولانی تر دوباره از لیست سیارک های پرخطر خارج می شوند.

اما این شرایط برای 2021 QM1 رخ نداد و با گذشت زمان، خطرناک بودن آن بیش از پیش نمایان می شد. با این حال، در جریان رصد، این سیارک در راستا خورشید نهاده شد و بدین شکل با فرو رفتن در نور این ستاره از دید اخترشناسان ناپدید شد. اولیویه هاینو، اخترشناس ESO شرح می دهد که: ما تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (VLT) را آماده رصد این سیارک کردیم، اما بدشناسی ما این بود که QM1 2021 در حال عبور از منطقه ای از آسمان بود که کهکشان راه شیری در پشت آن قرار داشت. با این حال ما باید رصد خود را انجام می دادیم.

خاتمه در شب 24 می، تلسکوپ VLT ESO توانست یک سری عکس نو از این سیارک بگیرد. تصاویر در اختیار دانشمندان نهاده شد تا با قرار دادن آن ها در کنار یک دیگر، راستا آن را پیش بینی نمایند. با این مشاهدات نو، راستا سیارک 2021 QM1 اصلاح و برخورد آن در سال 2052 منتفی شد. اکنون خطرناک بودن این سیارک در آینده نزدیک از میان رفته و دانشمندان می گویند که تا 100 سال دیگر نیز به زمین برخورد نخواهد کرد. هنوز 1377 سیارک در لیست پرخطر برای زمین قرار دارند. اگر صد سال فاصله درازی باشد هنوز خطر های احتمالی دیگری وجود دارد که ممکن است زودتر این زمان هم رخ دهند. آیا خاتمه راهی خواهیم یافت تا در برابر این مهاجمان نابود نماینده از خود محافظت کنیم یا همچون دایناسور ها باید پذیرای تقدیر خود باشیم.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2287

به "زمان برخورد خطرناک ترین سیارک شناخته شده به زمین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان برخورد خطرناک ترین سیارک شناخته شده به زمین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید