ساماندهی 6 هزار شیء تاریخی و فرهنگی در خوزستان

به گزارش اخذ ویزا، معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: از ابتدای سال تا کنون بیش از 6 هزار قلم شیء تاریخی و فرهنگی در خوزستان ساماندهی شده است.

ساماندهی 6 هزار شیء تاریخی و فرهنگی در خوزستان

خبرنگاران اهواز - احمدرضا حسینی بروجنی گفت: این اشیاء شامل انواع دست ساخت های فرهنگی تاریخی هستند که اغلب در اکوسیستم های تاریخی و یا به صورت گورنهاده در قبرهای تاریخی کشف شده اند.

به گفته این مقام مسئول این اشیاء متعلق به دوره های پیش از تاریخ ، دوره تاریخی هخامنشی، سلوکی، اشکانی،ساسانی و دوره اسلامی شامل ظروف مختلف از جنس سفال، سنگ ، فلز و قیر، مهر و مهره از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بعلاوه فلزات مختلف از سکه ،تندیس ، پیکرک ،ابزار جنگی، دشنه و خنجر، شمشیر، زوبین و پیکرک های انسانی و حیوانی ازجنس مفرغ، مس ، قلع، سیم و زر هستند.

او می گوید: اشیاء تاریخی پس از کشف، شرایط ناپایداری از لحاظ ساختاری و ریختاری دارند و این اشیاء احتیاجمند آسیب شناسی ،حفاظت و بازسازی هستند بنابراین شناسنامه دار کردن اموال و هویت بخشی از مراحل ساماندهی اشیا محسوب می گردد.

حسینی بروجنی گفت: اشیاء کشف شده پس از ساماندهی محیطی و فیزیکی و مهیا کردن شرایط پایدار حفاظتی امنیتی در موزه های استان نگهداری و نمایش داده می شوند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان در ادامه گفت: هرساله تعداد زیادی آثار تاریخی و فرهنگی به وسیله کاوش های علمی و یا توقیف اموال از مبادی ورودی مختلف به موزه تحویل داده می گردد که کم کم در سامانه جام (پرونده الکترونیک آثار تاریخی) ثبت می شوند.

به گفته این مقام مسئول این اشیاء علاوه بر تامین احتیاج موزه های استان برای دانشجویان باستان شناسی ، دانشگاهی و پژوهش با طی کردن مراحل و مجاری قانونی قابل دسترس است.

استان خوزستان با سابقه باستانی و غنای فرهنگی دارای بناها و محوطه های تاریخی فراوانی است.

ی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2163

به "ساماندهی 6 هزار شیء تاریخی و فرهنگی در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی 6 هزار شیء تاریخی و فرهنگی در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید