طرح بازنگری حریم پاسارگاد در اختیار استان است

به گزارش اخذ ویزا، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارش های بدست آمده، طرح بازنگری حریم پاسارگاد در اختیار استان است.

طرح بازنگری حریم پاسارگاد در اختیار استان است

افشین ابراهیمی (مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد) از ادامه کارگاه های مرمتی این مجموعه تا انتها امسال اطلاع داد و گفت: ساماندهی حیاط بنای کاروانسرای مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، ساماندهی صفه بنای برج سنگی پاسارگاد، استحکام بخشی و احیای ساختمان ضلع غربی کاروانسرای مظفری پاسارگاد و… همچنان ادامه دارد و کارهای ساماندهی نیز در حال اجرا است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد درخصوص احتمال حضور گروه های مرمتگران و باستان شناسان خارجی در این مجموعه گفت: فعلا برنامه ای برای حضور خارجی ها در پاسارگاد تعریف نشد. این درحالی است که در گذشته گروه های ایتالیایی و فرانسوی در این مجموعه فعال بودند. اکنون به علت کرونا درخواستی دراین خصوص مطرح نشده است. شاید در سال تازه و با فروکش کردن شیوع کرونا، شاهد حضور خارجی ها باشیم.

او ادامه داد: در امسال با توجه به احتیاج مجموعه، طرح آماده سازی دو واحد خدماتی تازه از جمله خانه مادر و کودک و خانه راهنمایان در دستور کار پایگاه نهاده شد تا ضمن نظم بخشیدن به بعضی فعالیت های صنفی حوزه گردشگری، تا حد امکان از سرگردانی طیف خاصی از مراجعه کنندگان کاسته گردد. به همین منظور پس از امکان سنجی و آنالیز ظرفیت های موجود، با مناسب سازی و تجهیز دو دستگاه کانکس، شرایط برای خدمت رسانی بهتر فراهم آمده است. از آنجا که بعضاً شاهد حضور معلولین در مجموعه و مسائل پیش روی آنها هستیم، برای ارج نهادن به همت و عزت ایشان و تسهیل هرچه بیشتر شرایط بازدید، برنامه بعدی پایگاه راه اندازی واحد خدماتی ویژه معلولین خواهد بود که پیش بینی می گردد تا قبل از نوروز 1401 به بهره برداری برسد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد درخصوص آخرین تصمیماتی که برای ایجاد تغییرات در حریم و بازنگری آن گرفته شده، گفت: بعضی مسئولان از مجموعه، عرصه و حریم تماشا کردند و تصمیماتی گرفته شد که هنوز اعلام نشده. ضمن آنکه در سال 1396 طرح بازنگری در حریم پاسارگاد شروع شد و در سال 1398 به اتمام رسید. این طرح در شورای داخلی پایگاه مورد آنالیز نهاده شد و قبول شد. در شورای فنی پاسارگاد نیز با حضور مشاور پذیرش شد. اما این طرح احتیاجمند تایید استان است.

او یادآور شد: همچنان استان در حال آنالیز طرح بازنگری شده هستند تا اگر احتیاج باشد موارد تکمیلی در آن ایراد کند. استان هنوز نظر نهایی خود را نداده است تا پس از آن به تهران ارسال گردد. دراین خصوص مسئولان استانی باید جوابگو باشند.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون با توجه به صحبت های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص احتیاج به بازنگری در عرصه و حریم پاسارگاد این احتمال وجود دارد که به جای انقباضی عمل کردن از طرح بازنگری شده ای که به وسیله مشاور انجام و در سالهای قبل ارائه شد، استفاده گردد، گفت: آن طرح مبنا خواهد بود. ضمن آنکه یک اثر تاریخی وجود دارد که دارای عرصه و حریم است. طی سالهای گذشته یافته های تازه در مورد آن انجام گرفته که احتیاجمند افزوده شدن حرایم به آن است و در بخشهایی هم که حساسیت هایی وجود دارد و مانعی برای کاستن حریم وجود ندارد میتوان بازنگری انجام داد تا کار مردم راه بیفتد. اما قطعا طرحی که داریم نقشه مبنا خواهد بود. آنالیز و تصمیمات نهایی به وسیله مسئولان بالادست ارائه خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2169

به "طرح بازنگری حریم پاسارگاد در اختیار استان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح بازنگری حریم پاسارگاد در اختیار استان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید