مجسمه های عجیب و غریب در قلب پایتخت

به گزارش اخذ ویزا، این روز ها به دلیل شیوع بیماری کرونا، موزه ها تعطیل هستند و بازدید از آن ها امکانپذیر نیست، اما در قلب پایتخت موزه ای وجود دارد که بخشی از آن در فضای باز دایر شده و به همین دلیل همیشه و در هر ساعتی از شبانه روز قابل بازدید است. این بخش، بخش مجسمه های موزه هنر های معاصر است که در آن 15 اثر از هنرمندان بزرگ ایران و جهان از جمله پرویز تناولی، داریوش صنیع زاده، هنری مور، مارینو مارینی، ادوارد چیلیدا و... به چشم می خورد. تمامی این مجسمه های مدرن در فضای بیرونی موزه و در محوطه پارک لاله قرار دارند که به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای بازدید در روز های کرونایی به حساب می آیند. در ادامه بیشتر با این مجسمه های منحصر به فرد پایتخت آشنا می شویم.

مجسمه های عجیب و غریب در قلب پایتخت

مرد در حال قدم زدن

یکی از مجسمه های زیبای باغ مجسمه موزه هنر های معاصر، مرد در حال قدم زدن است؛ تندیسی که سال 1960 میلادی به دست آلبرتو جاکومتی نقاش و مجسمه ساز سوئیسی خلق شده است. این اثر برنزی، 182.5 سانتی متر ارتفاع دارد.

بیشتر بخوانید

  • خسارت دنیاگرد اتریشی به مجسمه 200 ساله موزه آنتونیو کانووای ایتالیا

درمانگر

مجسمه درمانگر که یکی از کار های مفهومی باغ مجسمه است، کاری از رنه ماگریت بلژیکی است که شهرتش را از نقاشی های سورئال یا فرا واقع گرایانه اش دارد. مجسمه درمانگر یکی دیگر از مجسمه های برنزی موزه هنر های معاصر است که سال 1976 با ارتفاع 160 سانتی متر خلق شده است.

ریتم در فضا

ماکس بیل معمار، نقاش و مجسمه ساز اهل سوئیس بود که امروز بین مجسمه های تهران یک نماینده دارد؛ نماینده ای با نام ریتم در فضا که از سنگ گرانیت قرمز ساخته شده و 325 سانتی متر ارتفاع دارد. ماکس بیل این اثر را در سال 1964 ساخته است.

زن ایستاده

زن ایستاده هم مجسمه دیگری از آلبرتو جاکومتی است که آن هم از جنس برنز است و در سال 1960 ساخته شده است. مجسمه زن ایستاده هم مثل دیگر آثار این مجسمه ساز سوئیسی، دارای دست و پا و بدنی درازتر از حد معمول است و 265 سانتی متر ارتفاع دارد.

اسب و سوارکار

یکی از تندیس های زیبای پارک لاله، مجسمه اسب و سوارکار است که جنس آن از برنز است، سال 1953 ساخته شده و 138 سانتی متر ارتفاع دارد. خالق این اثر زیبا، مارینو مارینی هنرمند مجسمه ساز و نقاش اهل ایتالیا بود که سال 1980 در 79 سالگی درگذشت.

در ستایش پابلو نرودا

در ستایش پابلو نرودا نام یکی از مجسمه های موجود در پارک لاله تهران است که آن را ادواردو چیلیدا مجسمه ساز اسپانیایی خلق کرده است. جنس این مجسمه از فولاد است و 168 سانتی متر ارتفاع دارد. سال ساخت مجسمه چیلیدا، 1974 عنوان شده است.

نقش جدی

نقش جدی اثر ماکس ارنست، نقاش و مجسمه ساز آلمانی هم یکی دیگر از مجسمه های باغ مجسمه است که در سال 1944 با متریال برنز ساخته شده است. این مجسمه که تا سال 1964 در حیاط بانکی در شهر دوسلدورف آلمان قرار داشت، 240 سانتی متر ارتفاع دارد.

بدون عنوان 1

کارل اشلامینگر یکی از هنرمندان معاصر مسلمان آلمانی است که در زمینه های مختلف مجسمه سازی، طراحی، گرافیک، معماری، نقاشی و خوشنویسی فعالیت داشت. از او 2 اثر در باغ مجسمه وجود دارد که یکی از آن ها همین اثر بدون نام برنزی است که در سال 1977 ساخته شده است.

بدون عنوان 3

یکی دیگر از مجسمه های بدون عنوان باغ مجسمه، اثری از آرنولدو پومودورو هنرمند مجسمه ساز ایتالیایی است. این اثر کروی و دایره ای شکل از جنس برنز با پتینه طلاست و در فاصله سال های 1967 تا 1975 ساخته شده است. ضمن اینکه 156 سانتی متر ارتفاع دارد.

پیکر لمیده دوقطعه ای

هنری مور هنرمند و تندیس گر انگلیسی در باغ مجسمه موزه هنر های معاصر 2 اثر دارد که یکی از آن ها پیکر لمیده دوقطعه ای است؛ اثری از جنس برنز با طول 422 سانتی متر و ارتفاع 254 سانتی متر که در فاصله سال های 1969 تا 1970 ساخته شده است.

بدون عنوان 2

همانطور که گفته شد، از کارل اشلامینگر که در فاصله سال های 1968 تا 1979 به عنوان مدرس در دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران مشغول به کار بود، اثر دیگری هم در بین مجسمه های موزه هنر های معاصر وجود دارد که آن هم از جنس برنز است و در همان سال 1977 ساخته شده است.

گلابی خاردار

گلابی خاردار اثر الکساندر کالدر هنرمند مجسمه ساز آمریکایی که سال 1964 در ابعاد 400× 350× 250 سانتی متر خلق شده، یکی دیگر از مجسمه های موزه هنر های معاصر در فضای باز است. جنس این مجسمه از فولاد است.

پیکر لمیده سه قطعه ای

این هم یکی دیگر از آثار هنری مور انگلیسی است که آن هم مثل همتای دو قطعه ای اش از جنس برنز ساخته شده. هنری مور این پیکره را با ارتفاع 265 سانتی متر در فاصله سال های 1968 تا 1969 ساخته است؛ یعنی تقریبا یک سال قبل از آنکه پیکر لمیده دوقطعه ای را بسازد.

تقدیس

در میان مجسمه های به یادگار مانده از هنرمندان بزرگ دنیا، 2 اثر هم از هنرمندان ایرانی به چشم می خورد. یکی از آن ها مجسمه تقدیس از پرویز تناولی یکی از شناخته شده ترین مجسمه سازان و نقاشان کشورمان است. این مجسمه برنزی در ابعاد 100× 227× 285 سانتی متر، سال 1355 ساخته شده است.

زن و مرد کشاورز

مجسمه زن و مرد کشاورز هم یکی دیگر از یادگاران مجسمه سازان ایرانی است که در دهه 50 با پیشنهاد وزارت کشاورزی ایران و برای نصب برابر کاخ وزارت کشاورزی آماده شد. این مجسمه که اثر داریوش صنیع زاده است مدت ها پیش از مقابل وزارت کشاورزی برداشته و به موزه هنر های معاصر منتقل شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1456

به "مجسمه های عجیب و غریب در قلب پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه های عجیب و غریب در قلب پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید