تور شهرهای ترکیه: مرحله تازه سیاست خارجی ترکیه در آفریقا

به گزارش اخذ ویزا، رئیس جمهوری ترکیه که امروز (یکشنبه) تور آفریقایی خود را شروع نموده، به توگو، نیجریه و آنگولا سفر خواهد نمود، سفری که از نگاه کارشناسان، مرحله جدیدی از سیاست خارجی آنکارا در آفریقا خواهد بود.

تور شهرهای ترکیه: مرحله تازه سیاست خارجی ترکیه در آفریقا

بهترین تجربه سفر را با تور شهرهای ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بنا به اعلام مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در روز های 17 تا 20 اکتبر (یکشنبه تا چهارشنبه 25 تا 28 مهر) بنابه دعوت همتایان خود به سه کشور آفریقایی سفر می نماید.

نکته حائز اهمیت این که سفر اردوغان به آنگولا و توگو نخستین سفر رسمی یک رئیس جمهور ترکیه به این کشورهاست. بر اساس بیانیه نهاد ریاست جمهوری ترکیه، در این سفر، روابط سیاسی و مالی میان ترکیه و آنگولا که پس از سفر ژوآو لوورنسو رئیس جمهوری این کشور به آنکارا در روز های 27-28 ژوئن امسال توسعه یافته بود، بیشتر تقویت می گردد. این سفر ها برای رهبران دو طرف امکان گفتگو در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی و بعلاوه روابط دوجانبه را فراهم خواهد نمود.

اردوغان گفته که با حجم تجاری 25 میلیارد دلاری در سال 2020 یک شریک راهبردی برای کشور های آفریقایی است.

رادیو بین المللی فرانسه امروز گزارش داد که اردوغان امروز به آنگولا می رود، سپس به نیجریه و توگو خواهد رفت و این سفر تا چهارشنبه ادامه دارد.

ژان مارکو - Jean Marcou صاحب کرسی مدیترانه - خاورمیانه در موسسه مطالعات سیاسی گرنوبل - LInstitut détudes politiques de Grenoble (IEPG) می گوید تور هایی که رئیس جمهوری و مقامات ارشد ترکیه به طور مرتب به آفریقا دارند، نشان دهنده صندلی این قاره در سیاست خارجی ترکیه است.

به گفته او، در یک دهه گذشته تقریبا سالانه شاهد سفر های رئیس دولت ترکیه یا مقامات عالی رتبه این کشور به آفریقا را شاهد بوده ایم. این امر، در واقع اهمیت آفریقا در سیاست خارجی ترکیه را به دلایلی که امروز راهبردی، مالی و حتی نظامی است، نشان می دهد.

تور هایی که به طور مرتب در آفریقا به وسیله رئیس جمهوری یا مقامات ارشد ترکیه انجام می گردد، نشان دهنده صندلی قاره آفریقا در سیاست خارجی ترکیه است.

این کارشناس فرانسوی می گوید، جالب این است که سیاست خارجی ترکیه در آفریقا ابتدا به شرق و کشور های مسلمان این قاره سوق داشت، در حالی که اینک چند سالی است، غرب آفریقا که عمدتا مسلمان هم نیستند، هم مورد توجه آنکار قرار گرفته است.

از نگاه این کارشناس، ترکیه با سه کشور آنگولا، نیجریه و توگو روابط تاریخی متفاوتی دارد؛ بنابراین تور نو رئیس جمهوری ترکیه نشانگر مرحله نوی از سیاست خارجی این کشور در قاره آفریقاست.

رجب طیب اردوغان گفته که نزدیک تر شدن روابط ترکیه و آفریقا در تمامی زمینه ها ادامه دارد.

به تازگی یک روزنامه آفریقایی در تحلیلی از برنامه های ترکیه برای حضور در آفریقا نوشت که آنکارا در راستای تحقق اهداف خود در این قاره، بخش مهمی از تجارت خارجی را به کشور های آفریقایی اختصاص داده است.

روزنامه آفریقایی فرانسوی زبان لو نوول آفریک - Le nouvel afrik نوشته است: رئیس جمهوری ترکیه به وسیله نمایندگی های مختلف دیپلماتیک خود، حضور در قاره آفریقا را افزایش می دهد و این ثابت می نماید که ترکیه مصمم به توسعه دامنه فعالیت های خود در این قاره است.

به نظر می رسد که اردوغان به طور قطع به آفریقا، جایی که کشورش بویژه در روز های اخیر کوشش هایش را در آن افزایش داده، قدم گذاشته است.

حضور مالی ترکیه در آفریقا در دو دهه اخیر رشد شتابان و قابل توجهی داشته است، به گونه ای که بخش مهمی از تجارت خارجی ترکیه به کشور های آفریقایی اختصاص یافته است و در این میان، شرکت های ترکیه، اسب تروای توسعه نفوذ این کشور در آفریقا بوده و در بسیاری زمینه ها فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2037

به "تور شهرهای ترکیه: مرحله تازه سیاست خارجی ترکیه در آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور شهرهای ترکیه: مرحله تازه سیاست خارجی ترکیه در آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید