مهم ترین دلایل برای به کار بردن افزودنی های بتن چیست؟

به گزارش اخذ ویزا، توسعه پویا صنعت ساخت و ساز باعث ظهور بیشتر افزودنی های مدرن برای بتن می شود. افزودنی های بتن طیف گسترده ای از محصولات را با ساختارها و خواص شیمیایی مختلف نشان می دهند. این مواد به میزان کم به مخلوط های بتن اضافه می شوند تا اثر مورد نظر حاصل شود. در نتیجه ، بتن اصلاح شده دارای خواص افزایش یافته ای است که به قابلیت های ساختاری و طراحی بیشتر تبدیل می شود. در ادامه با دلایل به کار بردن این افزودنی ها در صنعت بتن کلینیک بتن ایران بیشتر آشنا می شوید.

مهم ترین دلایل برای به کار بردن افزودنی های بتن چیست؟

افزودنی های بتن یعنی چه؟

موادی که در مرحله فراوری بتن یا قبل از ریختن بتن برای بهبود خواص بتن به کامیون میکسر اضافه می گردد ، افزودنی های بتن نامیده می شوند.

دلایل به کار بردن افزودنی های بتن

  • کارایی بتن را بدون دخالت آب افزایش می دهند. این مصالح ساختمانی مهم برای دستیابی به کارایی تعیین در محل ساخت و ساز در صنعت بتن به کار می روند.
  • بتن با افزودنی های بتن نسبت به بدون مواد ، آب کمتری بیرون می دهد. بنابراین در داخل بتن فضای خالی ایجاد نموده و از چسبیدن خمیر سیمان به سنگدانه جلوگیری می نماید.
  • نفوذپذیری بتن را کاهش داده و تضمین می نمایند که بتن غیر قابل نفوذ بیشتری به دست می آید.
  • افزودنی های بتن باعث افزایش دوام بتن در برابر اثرات محیطی می شوند.
  • بر روی زمان گیرش تاثیر دارد. بسته به نوع آن می تواند زمان گیرش را تسریع یا به تعویق بیندازد. اینگونه افزودنی ها در راستای درخواست در پیشرفت ساخت و ساز اعمال می شوند.
  • بعلاوه در تقویت چسبندگی بین آرماتور و بتن نقش دارند.
  • پمپاژ آن آسان تر از بتن بدون افزودنی است.

علاوه بر اثرات مثبت افزودنی های بتن ، نگهداری بتن و فرآیند خوب عمل آوری نیز تاثیر بسزایی در مقاومت بتن دارد. علاوه بر این عواملی مانند دوز ، نوع و شکل سنگدانه ، گرانولومتری ، زمان اختلاط و دما را نباید نادیده گرفت.

نقش افزودنی های بتن در ریخته گری بتن

افزودنی های بتن و انواع گروت بر حسب انواع به دو گروه اصلی افزودنی های شیمیایی و افزودنی های معدنی تقسیم می شوند.

عمده ترین مواد افزودنی شیمیایی عبارتند از نرم نماینده ، کندنماینده تنظیم ، شتاب دهنده تنظیم و افزودنی های نفوذناپذیری آب. مواد افزودنی معدنی به خودی خود ویژگی اتصال ندارند.

مهم ترین معیار انتخاب افزودنی های بتن مناسب سنگدانه های موجود و اهداف عملکرد مورد نظر است. نسبت ماده افزودنی باید طوری تنظیم گردد که از پنج درصد دوز سیمان تجاوز نکند.

افزودنی های بتن چند منظوره

افزودنی های بتن می توانند هم ترکیبات آلی و هم غیر آلی باشند. آنهایی که بیش از یک ویژگی را تغییر می دهند ، افزودنی های چند منظوره نامیده می شوند. هنگام استفاده از بیش از یک نوع افزودنی ، مهم است که تأثیر متقابل آنها را به خاطر بسپارید. قبل از تهیه مخلوط بتن ، ضروری است سازگاری مواد افزودنی و اثربخشی کار آنها با سیمان آنالیز گردد.

افزودنی های کاهش دهنده آب

این یک گروه نرم نماینده است که بدون تغییر در قوام بتن ، اندازه آب را تقریباً 2 تا 5 درصد کاهش می دهد. با استفاده از این مواد مخلوط بتن پلاستیکی شده و مقاومت فشاری آن افزایش می یابد. از این نوع افزودنی برای بتن آماده ، بتن راه و زمین و غیره استفاده می گردد.

افزودنی های بسیار کاهش دهنده آب

این گروه افزودنی های بتن شامل فوق روان نماینده هایی است که اندازه آب اختلاط را بین 12 تا 40 درصد کاهش می دهد. برترین نتایج را می توان با استفاده از افزودنی های بتن پلیمری به دست آورد. فوق روان نماینده ها در فراوری شاتکریت ، بتن خود متراکم و عناصر بتنی و غیره استفاده می شوند.

مواد افزودنی حباب هوا برای بتن

این نوع افزودنی های بتن اجازه می دهد تا حباب های هوا در توده بتن مخلوط شده و به طور یکنواخت در سراسر حجم آن پخش شوند. با این اصلاح ، بتن مقاوم در برابر یخ زدگی و جذب کمتر می گردد، اما مقاومت فشاری کاهش می یابد. افزودنی های حباب هوا برای پل ، سطح و بتن هیدروتکنیکی و غیره استفاده می گردد.

مواد افزودنی ضد شستشو برای بتن

این افزودنی های بتن از هدر رفتن آب مخلوط بتن جلوگیری نموده و به عبارت دیگر چسبندگی آن را افزایش می دهند. به ویژه در سازه های بتنی که در زیر سطح آب قرار می گیرند و نیز در سنگفرش یا کفپوش بتنی اهمیت دارند.

افزودنی هایی که چسبندگی بتن را تسریع می نمایند

این افزودنی های بتن شامل موادی است که زمان تغییر حالت مخلوط بتن را از پلاستیک به سخت شده کوتاه می نماید. برای این منظور از پلی اتیلن گلیکول های با وزن مولکولی کم و بعلاوه از ترکیبات معدنی مانند نیترات ها ، کلریدها و فلوراید فلزات استفاده می گردد.

افزودنی های کند نماینده بتن

این افزودنی های بتن معمولاً اکسیدهای فلزی ، قندها یا فسفات ها هستند که از نظر فیزیکی فرآیند پیوند سیمان را مهار یا کند می نمایند تا بتن مدت بیشتری مایع بماند. در مواقعی که احتیاج به اتصال لایه های بتنی وجود دارد از افزودنی های بازدارنده استفاده می گردد.

افزودنی های مقاوم در برابر رطوبت برای بتن

این افزودنی های بتن مورد استفاده برای بتن ضد آب هستند و وظیفه آنها کاهش جذب مویرگی مخلوط بتن با مسدود کردن منافذ مویرگی است.

منبع: اتاق
انتشار: 5 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1402 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2423

به "مهم ترین دلایل برای به کار بردن افزودنی های بتن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین دلایل برای به کار بردن افزودنی های بتن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید