هند،کشور هزار رنگ

به گزارش اخذ ویزا، هندوستان کشور هزار رنگ و هفتاد ملت و سرزمین جشن ها لقب گرفته است. هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است و حدود یک ششم جمعیت دنیا را در خود جای داده است. علاوه بر زنان هندی، 32 زبان دیگر در هند به رسمیت شناخته شده است. مردم هند دارای آداب و سنت ها و جشن های گوناگونی هستند که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم.

هند،کشور هزار رنگ

هند،کشور هزار رنگ

هندوستان کشور هزار رنگ و هفتاد ملت و سرزمین جشن ها لقب گرفته است. هند دومین کشور پرجمعیت جهان است و حدود یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده است. علاوه بر زنان هندی، 32 زبان دیگر در هند به رسمیت شناخته شده است. مردم هند دارای آداب و سنت ها و جشن های گوناگونی هستند که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم.

جشن سال تازه

14 آوریل ، آغاز سال تازه در هند است که موقع برداشت محصول کشاورزان است و مردم با رؤیت ماه، اجاق های خود را روشن نموده و شیربرنج درست می نمایند و بدن خود را روغن مالیده و بعد به حمام می فرایند. بعد از خوردن غذا و استحمام، بزرگترها به کوچکترها هدیه می دهند و برای برکت مال خود، سکه ای درون یک چاه می اندازند و از آن آب ظرفی پر می نمایند.

مرده سوزی در هند

در مذهب هندوایسم زندگی یعنی تناسخ و آنان با سوزاندن اجساد امیدوارند که از جهان رها شده و به بهشت برسند. مراسم سوزاندن اجساد برای افراد 12 سال به بالاست. هندوها اجساد را با چوب های خوشبو می سوزانند و هر چه فرد ثروتمندتر باشد، چوب کیفیت و بوی بهتری دارد. بستگان مرده، محل سوزاندن مرده را با گل و میوه می آرایند و خاکستر به جامانده از استخوان های جسد را به آب می ریزند و مقداری را در جعبه برای خود نگه می دارند.

عید فطر

مسلمانان هند، ماه مبارک رمضان را مقدس می شمارند حتی غیرمسلمانان هم که در همسایگی مسلمانان زندگی می نمایند حرمت این ماه را نگه می دارند و برای افطار مسلمانان غذا تهیه می نمایند. عیدفطر نیز جزو بزرگترین اعیاد نزد مسلمانان هند است.

جشن رنگ

این مراسم در بهار انجام می گردد. مردم با پودرهای رنگی تهیه شده از گیاهان، رنگ های مایع تهیه نموده و به سر و صورت یکدیگر می پاشند. هندی ها معتقدند این رنگ ها به علت خاصیت درمانی و طبیعی بودنش از بروز بیماری هایی همانند سرماخوردگی جلوگیری می نماید.

آداب و رسوم غذا خوردن

مردم هند اهل اسراف نیستند و همه خوارکی های خود را به طور طبیعی میل می نمایند. از آداب جالبی که هندی ها دارند، با دست غذا خوردن است! آنان معتقدند نباید برای غذا خوردن واسطه ای وجود داشته باشد تا انرژی بین غذا و انسان در تعامل باشد.

مردم کلکته به غذاهای شیرین و اهالی دهلی نو، مرکز هندوستان به غذاهای تند و روغنی علاقه دارند. دال عدس یکی از حبوبات رایج است که با برنج می خورند.

دوساسامبار یک غذای محبوب میان همه هندی هاست که از یک نان بلند و نازک تشکیل شده که وسط آن سیب زمینی و پیاز و فلفل قرار گرفته است و آن را با سس تند و سبزی ها میل می نمایند. سمبوسه میان عده ای پرطرفدار است و در خیابان ها در دکه ها به فروش می رسد. به طور کلی طبقات محروم و پایین تر، غذاهای تندتری مصرف می نمایند و غذای قشر مرفه جامعه از تندی کمتری برخوردار است و شیرینی های مختلف زینت بخش سفره غذایشان می باشد. نکته گفتنی اینکه مصرف گوشت میان هندی ها رایج نیست، مخصوصاً هندوها که در طول عمرشان هرگز گوشت مصرف نمی نمایند.

نکاتی خواندنی از هندی ها

*همسایگی عده ای از مردم بسیار فقیر با خانه های ثروتمندان در یک خیابان بسیار جالب است.

*همجواری مساجد با معابد در برخی خیابان ها، احساس خوشبختی مردم در عین فقر و عدم بهداشت و امکانات نیز یک موضوع جالب است.

*مردم هند با طبیعت انس دارند و بیشتر غذایشان از مواد طبیعی است.

*بیشتر مردم هند روش خاصی برای زندگی کردن دارند و بخش عظیمی از امکانات و رفاه در اختیار قشر ثروتمند جامعه است.

*در برخی از شهرها، مردم کنار خیابان اجابت مزاج می نمایند زیرا خانه هایشان فاقد سرویس بهداشتی است.

*مردم هند مهمان نواز و صمیمی هستند و برای جهانگردان خارجی تا آنجا که بتوانند وسایل راحتی فراهم می سازند و با هر چه در توان داشته باشند، پذیرایی می نمایند.

*مردم استان پنجاب مرفه تر از دیگر استان ها می باشند. مردم استان هیماچال پرادش تمیزترین مردم هند هستند. و اناسی قدیمی و باستانی ترین بخش هند محسوب می گردد و مردمش به آداب و رسوم اهمیت زیادی می دهند و به سمبل ها معتقد هستند.

*بیشتر زنان لباس ساری که از 6 متر پارچه عریض تشکیل شده و دور خود می پیچند، می پوشند. برخی از زنان نیز لباسی شبیه مانتو و شلوار به تن می نمایند که کورتا نام دارد. لباس های زنان از رنگ های شاد، پررنگ و تند تشکیل شده است.

*خانه های مجللی که در فیلم های بالیوودی به چشم می خورد در خیابان ها کمتر دیده می گردد. بیشتر خانه ها ساده می باشند. خانه ها با پنجره های بزرگ متعلق به ثروتمندان است که تعدادشان انگشت شمار است.

*بوق زدن در هند مسئله ای عادی است. در پشت بسیاری از اتومبیل ها و ربکشاها (همان سه چرخه هایی است که کابینی کوچک برای حمل مسافر دارد) نوشته شده لطفاً بوق بزنید. علامت بوق زدن دو معنی دارد؛ یکی شاد بودن فرد را می رساند. و بعلاوه برای سبقت گرفتن راننده ها مرتب بوق می زنند. به طور کلی صدای بوق مردم ناآشنا را کلافه می نماید.

منبع:مجله خانواده سبز(شماره 224)

منبع: راسخون
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2059

به "هند،کشور هزار رنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند،کشور هزار رنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید