پشت پرده بازار لوازم خانگی ایران؛ از آرژانتین تا انگلیس

به گزارش اخذ ویزا، گوش هایتان را جلو بیاورید تا برایتان داستانی واقعی تعریف کنیم که بعد چهار، پنج سال هنوز تازه به نظر می رسد. هرچند بهتر است بلافاصله، در انتها جمله، کلمه متاسفانه را هم به کار ببریم. اصلا بیایید از اول آغاز کنیم! متاسفانه هنوز برخی خریداران، وقتی به بازار لوازم خانگی می روند، مقهور اسامی می شوند که در گوششان طنین و آهنگی فرنگی مآبانه دارد. داستان از چند سال پیش آغاز شد. از وقتی برند های خارجی لوازم خانگی، ناچار شدند از بازار چرب و چیل ایران دل بکنند و تنها ظرف مدتی کوتاه زمین بازی، خالی از رقیب، چاق و پرمشتری و از همه مهمتر نیازمند و مشتاق دست ایرانی ها افتاد.

پشت پرده بازار لوازم خانگی ایران؛ از آرژانتین تا انگلیس

به گزارش خبرنگاران، بعضی برند های ایرانی لوازم خانگی در آن موقع، با دوراندیشی حسدبرانگیز، اعلام نمودند، چون بازار های صادراتی را هدف گرفته اند، خیر و صلاح در این است که با نام و نشان خارجی فعالیت نمایند. احتمالا درست می گویند. اصلا بیایید بپذیریم حق تمام و کمال با آنهاست، اما متاسفانه در سطح فروش، گروهی که از رحم و مروت بی بهره بودند و معمولا شیطان زیاد توی جلدشان می رود، آغاز کردن به سوءاستفاده از کم اطلاعی مشتریان. مثلا گفتند دیپوینت برندی کره ای است یا هاردستون در انگلیس فراوری می گردد، دوو را برندی کره ای دانستند و از اشتراکاتش با اسنوا حرفی به میان نیاوردند. محصولات TCL، زیرووات و ایکس ویژن هم در پاره ای از مواقع مشمول چنین بی مهری می شوند. حالا گوش هایتان را جلوی بیاورید تا برایتان داستانی واقعی، درباره رگ و ریشه برند های حاضر در بازار لوازم خانگی ایران تعریف کنیم.

پاکشوما؛ یک سر و هزار سودا

شرکت پاکشوما سابقه ای طولانی در بازار لوازم خانگی ایران دارد؛ روی سایتشان نوشته اند بیش از 45 سال و اگر در بازار لوازم خانگی یکی از محصولاتش چشم تان را بگیرد بعید است پیش خودتان فکر کنید با محصولی غیرایرانی طرف حساب هستید. پاکشوما علاوه بر عرضه محصولات با برند خودش، لوازم خانگی با برند مایدیا، کنوود، کندی، کرال (Coral) و زیرووات هم فراوری می نماید که ایرانی یا خارجی بودنشان لااقل از نام و رسمشان تعیین نیست. به عنوان مثال جاروبرقی کرال مدل VSC- 5250 و جاروبرقی زیرووات مدل KZV 2500 ظاهر و ژنتیک محصولات اصلی برند بوش را به ارث برده اند. پاکشوما در حال حاضر روی سایت اینترنتی خود یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی و کولرگازی را به صورت فروش آنلاین عرضه می نماید. زیرووات نامی شبیه ایتالیایی ها دارد، اما الان می دانیم که کاملا در ایران فراوری می گردد. رگ و ریشه کندی شاید آمریکایی به نظر برسد و احتمالا بتوانید نشانه هایی از آن در فیلم های قدیمی پیدا کنید، اما داستان فراوری، عرضه و فروشش کاملا با سوژه این گزارش منطبق است. محصولات برند شناخته شده کنوود هم از سال گذشته میلادی در کارخانه پاکشوما فراوری می گردد.

دوو؛ نه بگو اسنوا

گروه صنعنی انتخاب، فراورینماینده محصولات لوازم خانگی با برند دوو و اسنوا معمولا زیر فشار سنگین نقدها قرار گرفته است. احتمالا، چون در آغاز کار خود خیلی دقیق و حساب شده عمل نکردند. دوو در ایران به عنوان برندی کره اش شناخته می گردد که علاوه بر خودرو، دستی هم بر آتش بازار لوازم خانگی داشت. بعد از ورشکستگی، گروه صنعتی انتخاب نام و لوگوی این برند را خریداری کرد. لابد پیش خودشان تصور می کردند هنوز می گردد از این نام در ایران استفاده کرد. اما بعضی وقت ها کار آنطور که انتظار داریم پیش نمی رود و نام دوو روی بیلبوردها، با واکنش منفی فضای جامعه (که از برند های کره ای عصبانی بودند) روبرو شد. بخشی از این غضب دامن سایر برند های فراوری شده به وسیله گروه صنعتی انتخاب را گرفت و آن ها را به گوشه رینگ برد. در پاسخ افرادی که خواستار شفاف سازی درباره محصولات فراوری شده این کارخانه هستند، گفته شد برند دوو تنها روی محصولاتی نصب می گردد که مقدار داخلی سازی آن ها به 70 درصد می رسد. پس الان دیگر همه می دانیم که محصولات دوو ساخت داخل هستند. برند اسنوا هم داداش دوقلوی آنهاست. فعالان بازار می گویند برند های بُست و حایر هم به وسیله گروه صنعتی انتخاب ساخته می شوند و کارخانه آن ها در شهر اصفهان، شهرک صنعتی مورچه خورت واقع شده است. محصولات گروه صنعتی انتخاب را می توان در قالب یخچال فریزر، تلویزیون، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی و... در بازار پیدا کرد.

تبلیغات برند جی پلاس، هنوز DNA ال جی را حفظ نموده

داستان مشترک مادیران، ایکس ویژن و TCL

مادیران برندی قدیمی و شناخته شده است. آن ها تقریبا از دهه 70 به کار واردات، فراوری و ارائه خدمات پس از فروش مانیتور های کره ای LG در ایران مشغول بودند و طی سال های بعد، کار خودشان را توسعه دادند. در قدم اول گیرنده های دیجیتال تلویزیونی، تلویزیون های کوچک خانگی و مانیتور به بازار فرستادند. با خروج اجباری برند های خارجی و شکل گیری موج نو فعالیت فراورینمایندگان ایرانی، حالا با استفاده از نام و نشان تجاری ایکس ویژن و TCL شاهد عرضه مجموعه ای گسترده از لوازم خانگی شامل تلویزیون، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، سیستم های تهویه مطبوع و... هستیم. بیلبورد ها و تبلیغات محیطی نشان می دهند مادیران هم چند مرتبه کوشش نموده با استفاده از معروفیت جهانی TCL، همان راهی را در پیش بگیرید که گروه صنعتی انتخاب با نام دوو در پیش گرفته بود.

جی پلاس؛ قهرمان تنها در رینگ

جی پلاس پس از چند سال فعالیت و حضور مستمر دیگر برای خودش صاحب کسوت و عنوان است. گروه گلدیران به عنوان شریک تجاری ال جی، چند سال پیش کوشش کرد به شکلی شرافتمندانه بعضی محصولات برند کره ای را در داخل کشور فراوری کند. مذاکرات تا جایی پیش رفت که با سرمایه گذاری داخلی سوله ها و خط فراوری به ایران بیایند و آرام آرام قطعات در داخل کشور ساخته شوند. بعد از اینکه ال جی به خاطر تحریم ها اعلام نمود ایران را ترک می نماید، آن تجهیزات و دفتر و تشکیلات باید بلااستفاده رها می شد؟ نه! پس گلدیران تصمیم گرفت کارش را ادامه دهد و بخشی از مواداولیه مورد احتیاج خود را عوض کره ای ها از قطعه سازان چینی بگیرد، بخشی از آن ها را در داخل تامین کند و در نهایت برندی به نام جی پلاس با لوگوی زشت و یک پلاس اضافی خلق کند. در تبلیغات این برند هنوز هم می توان رد DNA ال جی را پیدا کرد. فروشگاه های معروف ال جی هم به نرمی خودشان را با محصولات جی پلاس نونوار کردند، اما اگر کسی گفت جی پلاس خارجی است شما حرفش را باور نکنید. جی پلاس محصولات خود را در دسته تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو، اجاق گاز، جاروبرقی، مانیتور، کولر گازی، کامپیوتر های همه کاره و موبایل عرضه می نماید.

سام؛ سایه کم رنگ غول آبی

سام قرار بود همان نقشی را در قبال برند سامسونگ ایفا نماید که جی پلاس برای ال جی دارد، اما ضربه فراق ناخوسته ظاهرا آنقدر مهلک بوده که آن ها هر ازگاه روی پایشان بایستند، لختی تلو تلو بخورند و دوباره روی زمین ولو شوند. برند سام در هر مرحله به هوش آمدن، سرگرم کاری می گردد؛ تلویزیون، یخچال و ماشین ظرفشویی فراوری می نماید، اما چون یک جای کار لنگ می زند، وسط راه از نفس می افتد. با وجود بهره بردن از زنجیره فروشگاه های پرتعداد سامسونگ و استفاده از المان های آبی رنگ نام آشنا، این ناتوانی غیرمنتظره است. گران ترین محصول حال حاضر برند سام در بازار، تلویزیون 65 اینچی هوشمند با قیمت نزدیک به 30 میلیون تومان است، اما ظرفشویی DW185 با قیمت حدود 17 میلیون را از این برند می توان در بازار پیدا کرد. همین طور چندتایی ماشین لباسشویی که در بازه 13 تا 16 میلیون با رقبا پنچه در پنجه انداخته اند. قیمت تلویزیون های برند سام در سایز 32 و 39 اینچ حدود پنج، شش میلیون است. ناگفته نماند از این برند، جاروبرقی و جاروشارژی، پنکه، آبمیوه گیری و حتی پلوپز هم می توان پیدا کرد. مهم اینجاست که کسی آن ها را به نام خارجی به شما قالب نکند. سام ایرانی است و بعید به نظر می رسد از این قضیه دلخور باشد.

هاردستون؛ از آرژانتین تا انگلیس

هاردستون شبیه اسامی انگلیسی است نه؟ اوایل حضور در بازار بعضی ها به خاطر همین شباهت خریداران را تلکه می کردند. اگر شما جزو گروه اغفال شده باشید، می توانید به خودتان سخت نگیرید، چون تشابه نامی، واقعا وجود دارد، اما دفتر مرکزی این برند نه در لندن و بیرمنگام و لیورپول، که در میدان آرژانتین واقع شده و پس از سه، چهار سال حضور پررنگ در بازار الان دیگر کسی نمی تواند رگ و ریشه ایرانی آن را زیر سوال ببرد یا کتمان کند. برند هارستون قبلا آستین هایش را بالا زده بود و با پشتکاری مثال زدنی به فراوری یخچال اشتغال داشت. کنارش چندتایی وسیله برقی خرد و کوچک هم برای خالی نماندن اپن آشپزخانه پیدا می کردید. ظاهرا فراوری زیر زبانشان مزه نموده، چون الان علاوه بر یخچال، لیست محصولاتشان شامل ماشین لباسشویی، فر برقی، جاروبرقی، پلوپز، مولتی کوکر، اجاق گاز، هود شومینه ای، چرخ گوشت، چای ساز، آبمیوه گیری، سماوربرقی، بخارپز، ساندویچ ساز، گوشت کوب برقی، اتوی بخار، پنکه، سشوار و... می گردد.

بقیه اسامی که شاید درباره شان اشتباه کنید

لیست بازیگران بازار لوازم خانگی ایران وقتی سروشکل عجیب تری به خود می گیرد که یک سری نام دیگر را به آن اضافه کنیم. یکی از آن ها برند اینترنشنال آنیل است. الحق والانصاف غلط اندار به نظر می رسد، اما باید بدانید شرکت مکث الکترونیک مهدی شهر، علاوه بر اینترنشنال آنیل، صاحب برند پارس آنیل و مکث است و از سال 1385 در بازار ایران حضور دارد. محصولات آن ها بیشتر ماشین لباسشویی های دوقلو و نیمه اتوماتیک هستند. جنرال آدمیرال هم داستانی مشابه دارد، ولی لباسشویی تمام اتوماتیک هم می فروشد. داستان فریدولین، ریتون، لایف، وست پوینت، دیپوینت را هم در این دسته طبقه بندی کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 6 آبان 1401 بروزرسانی: 6 آبان 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2346

به "پشت پرده بازار لوازم خانگی ایران؛ از آرژانتین تا انگلیس" امتیاز دهید

1 کاربر به "پشت پرده بازار لوازم خانگی ایران؛ از آرژانتین تا انگلیس" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده بازار لوازم خانگی ایران؛ از آرژانتین تا انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید