چرا اپل همچنان سلطان بلامنازع بازار ساعت های هوشمند است؟

به گزارش اخذ ویزا، احتمالا می دانید که آیفون ها دیگر مانند سابق سود فراوانی را برای شرکت اپل به ارمغان نمی آورند و این شرکت پیروز شده با تمرکز بر بخش هایی مانند سرویس های نرم افزاری و گجت های پوشیدنی، این موضوع را به خوبی جبران کند. دسته دوم، شامل اپل واچ و ایرپاد که بین ماه های آوریل تا ژوئن 2019، درآمد حاصل از فروش آن ها به 5.5 میلیارد دلار می رسد که این یعنی شاهد افزایش قابل توجه 48 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. اگرچه این کمپانی آمریکایی آمار دقیقی در خصوص تعداد محصولات به فروش رفته اعلام نمی کند، ولی در این زمینه می توانیم به آمار شرکت های فعال در این زمینه مراجعه کنیم.

چرا اپل همچنان سلطان بلامنازع بازار ساعت های هوشمند است؟

به عنوان مثال، شرکت International Data تخمین می زند که اپل طی ماه های ژانویه تا مارس 2019، توانسته 13 میلیون گجت پوشیدنی را به فروش برساند و شرکت تحقیقاتی Counterpoint هم اعلام نموده که از هر سه ساعت هوشمند فروخته شده در سه ماهه نخست امسال، یکی از آن ها اپل واچ بوده است. بر اساس پیش بینی های مختلف، تسلط اپل بر این بازار به این زودی ها از بین نخواهد رفت.

اما چرا محصولات شرکت هایی مانند سامسونگ، فیت بیت، هواوی روی هم رفته کمتر از نصف سهم بازار ساعت های هوشمند اپل را تشکیل می دهند؟ برای جواب به این سوال باید به عوامل متعددی اشاره نمود که در ادامه به صورت مختصر و مفید به بخشی از آن ها می پردازیم.

گوگل دیگر کوشش نمی نماید

اگر از شما بخواهند نام 3 یا حتی 2 ساعت هوشمند قدرتمند مبتنی بر Wear OS را نام ببرید، می توانید چنین کاری را انجام دهید؟ آیا در حقیقت کسی را می شناسید که صاحب چنین ساعتی باشد و به غیر از موضوع جذابیت ظاهری و قیمت پایین، به دلیل کیفیت بالا آن را به باقی افراد توصیه کند؟

طبیعتا، مقصر اصلی تمام ضعف های Android Wear شرکت گوگل است. کمپانی گوگل به جای اینکه موارد مهمی مانند عمر باتری، سیستم نظارت بر سلامتی و در کل جذابیت سیستم عامل را افزایش بدهد یا حتی ساعت هوشمند پیکسل واچ را عرضه کند، در عوض به موارد جزئی و کم اهمیت توجه نشان می دهد؛ به عنوان مثال سال گذشته نام این پلتفرم را تغییر داد، تا حدی رابط کاربری را بهبود بخشید ولی به جای همکاری برای فراوری تراشه بسیار بهتر، نسل جدید تراشه اسنپ دراگون معرفی گردید که تفاوت زیادی با نسل قبلی خود ندارد. طبق آمارهای منتشر شده، ساعت های هوشمند مبتنی بر Wear OS کمتر از 12 درصد سهم بازار این گجت ها در آمریکا را تشکیل می دهند. برای سیستم عاملی که قبل از عرضه اپل واچ معرفی گردیده، چنین آماری خجالت آور است.

بیشتر اپلیکیشن های Wear OS تقریبا بی مصرف هستند

اشتباهات طولانی مدت سامسونگ

آیا می دانستید که نسل نخست اپل واچ در سال 2015 فقط در عرض 8 ماه پیروز شد بیش از نصف سهم این بازار را از آن خود کند؟ این در حالی است که در سال 2014 ساعت های هوشمندی مانند ال جی G Watch، سامسونگ Gear Live و Moto 360 همچنان کوشش می کردند که حضور قابل توجهی در بازار داشته باشند. بعد از گذشت چند سال، در خصوص ساعت های هوشمند سامسونگ همچنان شاهد تکرار این موضوع هستیم.

سری چهارم اپل واچ تفاوت ظاهری زیادی با نسل نخست آن ندارد ولی از لحاظ عملکرد، قدرت و راحتی استفاده، این دو نسل اصلا قابل مقایسه نیستند. از طرفی دیگر، گلکسی واچ اکتیو شباهت چندانی با نسل های اولیه ندارد ولی از لحاظ مبانی عملکردی، شاهد تغییرات گسترده ای نیستیم. تجربه گرایی و تنوع بیش از حد پیغام اشتباهی را برای کاربران مخابره می نماید؛ کاربرانی که به دنبال شرکتی هستند که به جای تغییرات گسترده بی هدف، به دنبال برنامه بلندمدت برای بهسازی و بهبود پیوسته است. با نگاه به ساعت های اپل واچ می توانیم ببینیم که این شرکت، از همان ابتدا تصمیم گرفته به جای تغییرات ظاهری پرزرق وبرق، تجربه کاربری افراد را در زمینه های تعیینی همیشه بهبود ببخشد.

به عبارتی دیگر، اگر سامسونگ می خواهد فاصله خود را با اپل کمتر کند، باید یک طراحی و نام تعیین را انتخاب کند و در عوض مرتبا به روزرسانی های معنی داری را برای این محصول ارائه کند. سامسونگ باید عقب بودن از رهبر این بازار را بپذیرد و با حذف ویژگی های بی فایده، بر پیشرفت ها و قابلیت های اساسی تمرکز کند.

هواوی، فیت بیت و دیگران هم باید بهتر عمل نمایند

هواوی با وجود اینکه دومین شرکت بزرگ سازنده گوشی های هوشمند است و در زمینه ساخت تبلت ها به پیروزیت های زیادی رسیده، اما در سه ماهه نخست 2019 ساعت های هوشمند این برند تنها 2.8 درصد بازار جهانی را تشکیل می دهند. این سهم بسیار کوچک، نتیجه یک کوشش نسبتا پراکنده و ناهماهنگ برای افزایش حضور در این بازار است. ظاهرا هواوی هم مانند سامسونگ شکست Wear OS را پذیرفته اما برخلاف تایزن، هواوی هنوز سیستم عامل همه جانبه ای را توسعه نداده و گویا سیستم عامل Hongmeng هم حداقل به این زودی ها برای ساعت های هوشمند به کار گرفته نمی گردد.

تمرکز اصلی شرکت فیت بیت معطوف به گجت های رهگیر فعالیت های کاربران است ولی این فقط بخشی از امکانات ساعت های هوشمند را تشکیل می دهد و به همین خاطر محصولات این شرکت هواداران زیادی ندارد. شرکت Garmin هم از دیگر کمپانی هایی است که محصولات آن در زمینه هایی مانند اپلیکیشن ها و راحتی استفاده، مسائل زیادی دارند. در نهایت باید به شرکت فسیل اشاره کنیم که یکی از مهم ترین شرکای سخت افزاری گوگل در زمینه ساعت های هوشمند محسوب می گردد ولی متاسفانه محصولات این شرکت هم سهم قابل توجهی در بازار ندارند.

تمام این برندها، اگر می خواهند در بازار ساعت های هوشمند حضور داشته باشند، باید کوشش خود را برای توسعه محصولات بهتر دوچندان نمایند، تبلیغات را افزایش دهند، نیازهای واقعی کاربران را شناسایی نمایند و شاید گوگل را تحت فشار بگذارند تا Wear OS را متحول کند یا حتی پلتفرم تازه نفسی را توسعه دهد. اما اگر این کارها انجام نگردد، اپل همچنان به روند صعودی خود در زمینه ساعت های هوشمند ادامه می دهد و این شرکت ها هم در بهترین حالت می توانند همین بخش اندک از بازار را نگه دارند.

نگاهی به گذشته، حال و آینده اپل واچ

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 260

به "چرا اپل همچنان سلطان بلامنازع بازار ساعت های هوشمند است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اپل همچنان سلطان بلامنازع بازار ساعت های هوشمند است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید