چرا روسیه و چین به بایدن با تاخیر تبریک گفتند؟نیوزویک پاسخ داد

به گزارش اخذ ویزا، ایرنا نوشت: نشریه آمریکایی نیوزویک در مطلبی با اشاره به تاخیر و تامل چین و روسیه در تبریک پیروزی بایدن، دلیل این امر را در بعضی ملاحظات ژئوپلیتیکی این دو کشور دانست.

چرا روسیه و چین به بایدن با تاخیر تبریک گفتند؟نیوزویک پاسخ داد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

این نشریه آمریکایی،نوشت: جای تعجب نیست که پکن مدت زیادی منتظر ماند تا به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب برای پیروزی در انتخابات تبریک بگوید یا اینکه مسکو هنوز واکنشی به این پیروزی نشان نداده است. اگرچه آن ها از شرح در خصوص این تاخیر امتناع ورزیده اند، اما به نظر می رسد این امر بازتاب تمایلات این دو کشور بوده و ریشه در ملاحظات ژئوپلیتیکی دارد.

دولت ترامپ به دلیل رویکرد یک جانبه گرایانه و تغییر راهبرد آمریکا به سوی رقابت با قدرت های عظیم دنیای شناخته می گردد، اما رهبران چین و روسیه می دانند که دولت بایدن یک رویکرد چندجانبه و کاملا هدفمندتر در مقایسه با راهبرد رقابتی ترامپ دارد که به جای تضعیف یا تحقیر متحدانش از آن ها یاری می گیرد.

در دولت ترامپ وسواس در خصوص لزوم مبارزه با تروریسم سبب توقف کوشش های آمریکا برای مدیریت و مقابله با چین و مسکو به عنوان دو کشور مقتدر شد و این امر سبب برهم خوردن نظم دنیای، درهم شکستن همبستگی با غرب و تغییر تصویر دنیا به همان شیوه ای که روسیه و چین می خواستند شد. لذا مشکل اساسی راهبرد دولت ترامپ، نحوه اجرای آن بود.

به عنوان مثال دولت ترامپ در کمترین حالت رابطه پیچیده و ناسازگاری با مسکو داشت. در اوایل دوره ریاست جمهوری ترامپ، تعیین شد که آمریکا سیاست دوگانه ای در قبال روسیه دارد. به این ترتیب که آژانس های اجرایی دولت ایالات متحده مجموعه ای از سیاست های کاملا سازگار، استراتژیک و رقابتی را در قبال کرملین داشتند حال آنکه کاخ سفید رفتاری متضاد نشان می داد.

دولت ترامپ با متحدان اروپایی خود نیز رفتاری متفاوت از دولت های پیشین در پیش گرفت؛ به این ترتیب که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را بی ارزش خواند و همزمان تهدید به خروج از این پیمان کرد.

در خصوص چین، دولت ترامپ از همان روزهای نخست کوشش کرد دولت تهاجمی مالی خود را درنده تر از تمامی دولت های قبلی پیش ببرد. او با وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین جنگ تجاری را با چین کلید زد. ترامپ همزمان اقدامات مشابهی با متحدان اروپایی خود در پیش گرفت و با وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از اروپا، عصری تازه در تجارت آمریکا با اروپا رقم خورد. ترامپ حتی کره جنوبی را که یکی از متحدان دیرینه واشنگتن است تهدید کرد که نیروهای خود را از آن خارج خواهد نمود مگر اینکه سئول برای تأمین هزینه های خود حدود 400 درصد بیشتر بپردازد.

حال با فرض اینکه دولت بایدن تمرکزش را بر امنیت ملی برای رقابت با قدرت های عظیم حفظ کند، به نظر می رسد رئیس جمهوری منتخب به دنبال رویکرد چندجانبه تری در قبال پکن و مسکو باشد. این امر به ویژه از نظر سیاست های مالی درست است، جایی که دولت بایدن می تواند به نام پیگیری فرایند رو به افزایش امواجی که تمامی متحدان و دوستان آمریکا را از واشنگتن دور نموده است، به سرعت اختلافات تجاری دو سوی اقیانوس اطلس را رفع کند و همبستگی را با اروپا افزایش دهد. بنابراین بایدن می تواند بر گسترش و ایجاد توافق نامه های تجاری و سرمایه گذاری موجود با متحدان متمرکز گردد.

لذا تقویت و تحریک مجدد اقتصاد دموکراسی های لیبرال، هماهنگی الزامات سختگیرانه و نظارت بر سرمایه گذاری چین در غرب و همکاری با متحدان اصلی برای کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه نخستین اقدامات لازم در سال 2021 است که می تواند نگرانی هایی در پکن و مسکو در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، با توجه به عمق و وسعت همه گیری و رکود مالی ناشی از آن، نظم بخشیدن به امور مالی باید جبهه نخست کوشش دولت بایدن باشد و یک رویکرد چند جانبه به راحتی موفقیت در این امر را تسهیل می نماید.

فراتر از قلمرو مالی، پکن و مسکو از نقطه نظر مسائل دفاعی و امنیتی باید رویکرد چندجانبه تری از دولت بایدن انتظار داشته باشند. در اروپا هم این امر ممکن است شامل انتظاراتی از جمله بازگشت واشنگتن به تعهداتش در قبال ناتو، قطع فوری طرح کوته بینانه خروج نیروهای آمریکایی از آلمان و کوشش های قوی تر برای افشا و مقابله با جنگ ترکیبی روسیه علیه غرب باشد.

در زمینه دفاعی و امنیتی و سیاست های مالی، شرکای آمریکا از رویکرد چندجانبه دولت آینده واشنگتن سود بیشتری می برند و روسیه و چین تنها نظاره گر خواهند بود. لذا جای تعجب نیست که پکن و مسکو به دنبال ایجاد اختلاف میان واشنگتن و شرکایش و تضعیف همبستگی آمریکا و اروپا هستند. اما با روی کار آمدن بایدن یک رویکرد چندجانبه سهم یکسانی از بازی به تمامی قدرت های عظیم می دهد؛ چیزی که نه روسیه و نه چین نمی خواهند شاهدش باشند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1320

به "چرا روسیه و چین به بایدن با تاخیر تبریک گفتند؟نیوزویک پاسخ داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا روسیه و چین به بایدن با تاخیر تبریک گفتند؟نیوزویک پاسخ داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید