رمز چینی رشد در کرونا

به گزارش اخذ ویزا، 16 اقتصاددان در تبادل نظر با بلومبرگ از موفقیت مالی چین در عصر کرونا رمزگشایی کردند. به اعتقاد آن ها ارتباط مستقیمی میان کوشش این کشور در کاهش ابتلا به کووید-19 و بازگشت پذیری اقتصاد وجود دارد؛ ولی با این حال این تمام واقعیت را بازگو نمی کند؛ چرا که از این حیث تایوان و نیوزیلند نیز عملکرد موفقیت آمیزی در کنترل بیماری داشتند؛ ولی اقتصادشان به شرایط عادی بازنگشت. به نظر می رسد این اتفاق به دلیل وابستگی کمتر چین به تجارت و گردشگری و به جای آن تکیه بر تولیدات صنعتی اتفاق افتاده است.

رمز چینی رشد در کرونا

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش دنیای اقتصاد، کشور هایی که توانستند شیوع بیماری کووید-19 را به خوبی کنترل نمایند، لزوما از پاداش های اقتصادی آن بهره مند نشده اند.

با این حال به نظر می رسد یک اقتصاد در دنیا باشد که پاداش پیروزیت خود را گرفته باشد، پاداشی که طی سال های آینده نیز احتمالا برایش مزیت های قابل توجهی به ارمغان خواهد آورد. در میان اقتصاد های گروه 20 که باشگاهی است از اصلی ترین اقتصاد های دنیا، تنها اقتصاد چین بود که توانست خود را از گرداب بحران کرونا بیرون بکشد و در جاده رشد اقتصادی قرار گیرد، جاده ای که هیچ علامتی از توقف در آن به چشم نمی خورد.

این در حالی است که چین خود خاستگاه اصلی کرونا بوده است. در مقایسه، در آمریکا و اروپا که بیماری با تا خیر خود را تحمیل کرد، سرعت بهبود اقتصادی آهسته تر بود، و اکنون نیز باد های مخالف اقتصادی در حال وزیده شدن است.

از زمان گزارش اولین مورد ابتلا به بیماری در ووهان چین در دسامبر 2019، دانشمندان، اقتصاددانان و بسیاری از رهبران کسب وکار ها بر این موضوع اتفاق نظر داشته اند که عملکرد اقتصاد چین ارتباط مستقیمی با کوشش این کشور برای نجات جان انسان ها از این ویروس دارد.

شرکت مک مکنزی 23 سپتامبر در گزارشی اظهار داشت: کشور هایی که در کاهش شمار مبتلایان به بیماری پیروز عمل بوده اند، به طور کلی در بازگشایی اقتصاد های خود تجربه بهتری داشته اند... برای آنها، کنترل بیماری در نهایت به دو امر منتج شد: فهم اینکه چه کاری باید کرد، و نحوه درست انجام آن کار چیست.

در حالی که این فرضیه چندان برای اقتصاد های دنیای صدق نمی نماید، اما به نظر می رسد برای اقتصاد چین قضیه متفاوت است. آمار های بلومبرگ و مدرسه بهداشت عمومی جان هاپکینز، حاکی از آن است که چینی ها در حالی که شیوع بیماری را محدود کردند، همچنین توانستند بازگشتی هوشمند از فروپاشی اقتصادی فصل اول داشته باشند.

به عبارتی در حالی که چین پایین ترین نرخ سرانه ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کووید-19 را داشت، نرخ بیکاری 6 ماه اخیر آن نیز در میان اقتصاد های اصلی دنیا پایین ترین بوده است. در حال حاضر، چین تنها عضو گروه 20 است که توانسته با بروز عملکردی قدرتمند، پیش بینی مثبتی از چشم انداز رشد تولیدناخالص داخلی و تولیدات صنعتی خود داشته باشد.

در حالی که برآورد ها برای مابقی اقتصاد های دنیا رشد ناچیز و حتی صفر را در سال 2020 پیش بینی می نمایند، اما اقتصاد چین برای سی وسومین سال پیاپی رشد اقتصادی مثبت را تجربه خواهد نمود.

در این رابطه ارزیابی های 80 اقتصاددان مشارکت نماینده در نظرسنجی بلومبرگ حاکی از آن است که اتحادیه اروپا و آمریکا که در مجموع سهمی بیش از 42 درصدی از تولیدناخالص داخلی دنیای دارند، در امسال به ترتیب 8 و 4/ 4 درصد کوچک تر می شوند.

در این شرایط، اما شرکت چاینا اورگرند گروپ، عظیم ترین شرکت املاک و مستغلات دنیا با تعهداتی بالغ بر 120 میلیارد دلار، به خاطر سیگنال های مثبت سهام داران دنیای پیرامون اطمینانی که به بخش مسکن چین دارند، از ماه مارس تا کنون رشد قابل توجهی را تجربه نموده است.

البته این مزایای اقتصادی برای کشور های کوچکی که عملکرد بهتری از اقتصاد های اصلی در کنترل بیماری داشته اند، همچون نیوزیلند و تا یوان، مشاهده نشده است. به رغم مجموع مبتلایان 1836 و شمار مرگ ومیر 513 نفری، تولیدناخالص داخلی تا یوان رشد اقتصادی تنها یک درصدی را در امسال تجربه خواهد نمود، و اقتصاد نیوزیلند نیز 5 درصد کوچک تر خواهد شد. به عقیده اقتصاددانان مشارکت نماینده در نظرسنجی بلومبرگ این اتفاق عمدتا به خاطر این است که این دو اقتصاد وابستگی بالایی به تجارت و گردشگری بین المللی دارند.

به عقیده صاحب نظران هیچ یک از اقتصاد های دنیا با هر اندازه، حتی نزدیک به سلامت نسبی چین نشده اند. کره جنوبی، ایتالیا و آلمان - کشور هایی که بعد از چین کمترین افزایش نرخ ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کووید-19 را داشتند - در حال حاضر نرخ هایی دو برابر آنچه بیماری در چین رقم زده است را تجربه می نمایند. در این رتبه بندی استرالیا صندلی پنجم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس برآوردها، آلمان به خاطر پیروزیت اولیه خود در کنترل بیماری - با نرخ ابتلای کمتر از ایتالیا و نرخ مرگ ومیر کمتر از فرانسه - تا سرانجام امسال نرخ رشد منفی 6 درصدی را تجربه خواهد نمود، رشدی که در دو سال آینده به بیش از 6/ 3 درصد افزایش خواهد یافت. البته بهبود رشد اقتصادی این کشور، پایین تر از میانگین 4 درصدی رشد مثبت اعضای گروه 20 برای دو سال آینده است.

سهم چین در نرخ دنیای مرگ ومیر کرونا، که اکنون به بیش از یک میلیون نفر رسیده، به سختی به 5/ 0 درصد می رسد. در آمریکا اما، جایی که دونالد ترامپ در ابتدا از تشویق به زدن ماسک خودداری می کرد و این ادعای مضحک را داشت که ویروس به ناگهان ناپدید خواهد شد، شمار مرگ ومیر از 200 هزار نفر عبور نموده است.

این تعداد که بیشترین در دنیا است، معادل سهم 21 درصدی از نرخ دنیای مرگ ومیر ناشی از این طاعون دنیا گیر است. این کشور به ازای هر یک میلیون شهفرایند خود 621 نفر را از این بیماری از دست داده است، عددی 182 برابر بیشتر از نرخ مرگ ومیر در چین. در این رابطه در روز های اخیر دونالد ترامپ اظهار داشت تست کرونای او، همسرش و یکی از مشاورانش مثبت شده است.

کره جنوبی هم که با اولین مورد ابتلا در این کشور سعی کرد به سرعت آن را به کنترل درآورد، به نظر می رسد در آستانه بهبود و رشد اقتصادی قرار گرفته باشد. بر اساس مصاحبه بلومبرگ با 16 اقتصاددان، آمار های اشتغال، تولیدات صنعتی و رشد اقتصادی نشان می دهد که چین و کره جنوبی تنها اقتصاد های گروه 20 هستند که نرخ بیکاری پایین به ترتیب 8/ 3 و 2/ 4 درصدی آن ها در فصل دوم، برای دو سال آینده نیز فرایند نزولی خواهد داشت.

البته چین یک استثناء است، اقتصادی که پیش بینی می گردد رشد تولیدات صنعتی و رشد اقتصادی او در امسال به ترتیب روی نرخ های 4/ 2 و 1/ 2 درصد بایستد، در حالی که رشد اقتصادی سایر اعضای گروه 20 فرایندی نزولی خواهد داشت. برای سال آینده نیز رشد دومین اقتصاد عظیم دنیا در میان اقتصاد های اصلی پیشگام خواهد بود، رشدی که به سطح 5/ 7 درصد خواهد رسید.

به عقیده اقتصاددانان مشارکت نماینده در این تبادل نظر، در مقابل، از آنجا که نرخ بیکاری در عظیم ترین اقتصاد دنیا، آمریکا، در فصل دوم روی 13 درصد ایستاد، و در حال حاضر نیز سطح 5/ 8 درصدی را تجربه می نماید، به نظر نمی رسد این کشور بتواند عملکردی فراتر از میانگین گروه 20 داشته باشد.

تولیدات صنعتی این کشور که در فصل دوم سقوط 14 درصدی یافت، پیش از آنکه رشد مثبت بیش از 4 درصدی را در سال آینده تجربه کند، در امسال به طور میانگین رشد منفی 5/ 7 درصدی خواهد داشت. به گزارش بلومبرگ در مجموع نیز اقتصاد آمریکا در امسال 4/ 4 درصد کوچک تر خواهد شد، نرخی که البته در سال آینده به مثبت 8/ 3 درصد خواهد رسید.

در واقع اقتصاد چین به خوبی در جهت بهبود بعد از بحران کووید-19 قرار گرفته است. جیم اونیل، اقتصاددان انگلیسی و خالق اصطلاح بریکس، با طرح این گفته مدعی می گردد که دومین اقتصاد عظیم دنیا با سرعت در این جهت رو به بهبود پیش خواهد رفت. اونیل، که اقتصاددان ارشد سابق شرکت سرمایه گذاری و خدمات اقتصادی گلدمن ساکس نیز بوده برای این ادعای خود به آخرین آمار های مخارج مصرف نمایندگان چین اشاره می نماید.

بر اساس آمارها، فروش خرده فروشی این کشور در ماه آگوست، نسبت به سال گذشته افزایش 5/ 0 درصدی را به ثبت رساند. او در مصاحبه ای که با خبرگزاری سی ان بی سی آمریکا داشت گفت: من تصور می کنم خالص رشد تولیدناخالص داخلی اقتصاد چین تا سرانجام امسال مثبت خواهد بود.

تا انتهای سال 2021 نیز رشد اقتصادی این کشور مقادیر مثبت قدرتمندتری را به ثبت خواهد رساند. به عقیده این اقتصاددان، سایر اقتصاد های بریکس شامل هند، برزیل و روسیه، اما در این جاده رو بهبود به طور قابل توجهی از چین عقب تر هستند. فراتر از شوک های بیماری کرونا، این کشور ها با مسائل ساختاری روبرو هستند که باید به آن ها رسیدگی نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1247

به "رمز چینی رشد در کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمز چینی رشد در کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید