چین: آمریکا در امور داخلی ما مداخله می نماید

به گزارش اخذ ویزا، رئیس جمهور چین در گفت وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود گفته واشنگتن در امور داخلی پکن مداخله می نماید.

چین: آمریکا در امور داخلی ما مداخله می نماید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در گفت وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نسبت به دخالت واشنگتن در امور داخلی چین اعتراض نموده است.

پیش از این دونالد ترامپ در توئیتر گفته بود با همتای چینی خود درباره توافق تجاری و کره شمالی گفت وگو نموده است. او نوشت: چین پیشتر خرید حجم زیادی از محصولات کشاورزی و (محصولات) بیشتر را شروع نموده است. امضای رسمی (توافق تجاری) سازماندهی شده است. درباره کره شمالی، جایی که با چین و هنگ کنگ در حال کار درباره آن هستیم نیز گفت وگو کردیم.

خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون چین نوشته پیشنهاد این گفت وگوی تلفنی را ترامپ مطرح نموده و رئیس جمهور چین با آن موافقت نموده است.

خبرگزاری دولتی شینهوا گفته رئیس جمهور چین به ترامپ گفته پکن درباره گفته ها و اعمال منفی ایالات متحده آمریکا در موضوعات مربوط به تحولات تایوان، هنگ کنگ و تبت به شدت نگران است.

شینهوا نوشت: این اقدامات، دخالت در امور داخلی چین به شمار می روند، باعث لطمه به منافع چین شده و به تضعیف اعتماد و همکاری میان دو طرف منجر شده است.

ترامپ حدود سه هفته پیش به رغم مخالفت جدی پکن، قانون مصوب کنگره آمریکا در حمایت از اعتراضات هنگ کنگ را تایید کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین بعد از شرکت در نشست وزرای خارجه عضو گروه 20 به میزبانی شهر ناگویا در ژاپن تاکید نموده بود که هنگ کنگ بخشی از چین باقی می ماند.

هنگ کنگ تا سال 1997 تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط یک کشور، دو سیستم در روابط میان پکن و هنگ کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می نماید.

این منطقه از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین شروع شد. بر اساس آن هنگ کنگ می توانست بعضی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد.

هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است. بعضی از معترضین نیز در تلاشند که هنگ کنگ را به طور کلی از چین جدا نمایند، چیزی که وزیر خارجه چین در خصوص آن هشدار داده است.

رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی آمریکا ماه گذشته تأکید نموده بود که آمریکا چشمانش را بر روی تحولات هنگ کنگ نمی بندد. مشاور امنیت ملی آمریکا افزود که واشنگتن خواهان پیشبرد انتخابات در هنگ کنگ بدون خشونت بوده و امیدوار است که سرکوب دیگری همانند میدان تیان آنمن در هنگ کنگ روی ندهد.

رئیس جمهور آمریکا ماه پیش در مصاحبه تلفنی با شبکه خبری فاکس نیوز گفته بود که از جنبش های آزادی خواه در هنگ کنگ حمایت می نماید، اما در عین حال ادعا کرد که وی از شی جین پینگ رئیس جمهور چین هم حمایت می نماید، به خصوص که واشنگتن و پکن در حال مذاکره درباره یک توافق تجاری تاریخی هستند.

گفت وگوی ترامپ و رئیس جمهور چین در روز یکشنبه یک هفته بعد از آن صورت گرفت که نماینده های آنها یک توافق مقدماتی برای سرانجام دادن به جنگ تجاری 18 ماهه میان دو کشور شروع کردند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 584

به "چین: آمریکا در امور داخلی ما مداخله می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: آمریکا در امور داخلی ما مداخله می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید