صلح طلب های شرق؛ قربانی جدید زورگویی های آمریکا در تقابل با چین

به گزارش اخذ ویزا، فشار آمریکا به کشورهای جنوب شرق آسیا برای پیوستن به ائتلاف ضد چین باعث نگرانی مردم این کشورها بخصوص تایوان شده و بسیاری از آنها از قربانی شدن در نبرد بین دو قدرت چندان راضی نیستند.

صلح طلب های شرق؛ قربانی جدید زورگویی های آمریکا در تقابل با چین

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با ادامه تنش میان آمریکا و چین، تایوان خود را در میان یک رقابت جدی بین دو غول بین المللی حس می کند که آسیب آن به مراتب می تواند از منافعش بیشتر باشد. تایوان از لحاظ اقتصادی به پکن وابسته است اما از لحاظ امنیتی به واشنگتن تکیه می کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

اوان تسائو، دانشجوی روابط بین الملل دانشگاه کاهوسیونگ در جنوب تایوان دراین باره می گوید: مردم تایوان اخیرا به این فکر افتاده اند که نمی خواهند دیگر بخشی از این بازی شطرنج باشند. ما نمی خواهیم در رقابت بین دو قدرت بزرگ گرفتار شده و یا بازیچه باشیم. به گفته وی تایوان مجبور شده که در این رقابت یک طرف را برگزیند. این یک کشمکش بین یک قدرت اقتصادی و یک قدرت سیاسی است.

اتفاقات اخیر در این بخش از آسیا نیز تایید کننده این نگرانی است. مجوز وزارت خارجه امریکا برای فروش تسلیحات نظامی پیشرفته به تایوان از یک سو و تاکید مقامات آمریکایی به کشورهای حاضر در این منطقه از آسیا برای انتخاب بین چین و آمریکا همگی بیانگر شرایط سختی است که آمریکا پیش روی مردم این منطقه گذاشته است. وزارت دفاع از قرارداد 1.8 میلیارد دلاری برای فروش 135 فروند موشک پیشرفته، 11 سیستم راکتی لاکهید مارتین و 6 سری پاد فیلمبرداری خبر داده است.

ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت که آمریکا درحال تحت فشار قرار دادن و زورگویی به کشورهای دیگر برای انتخاب میان پکن و واشنگتن است. لی جیان در کنفرانس خبری روز جمعه خود تأکید کرد که چنین اقداماتی از سوی آمریکا علیه چین نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که یک مقام ارشد واشنگتن در واکنش به تلاش چین برای تقویت روابط خود با کشورهای جنوب آسیا از سریلانکا خواست تا تصمیماتی سخت اما ضروری اتخاذ کند. دین تامپسون، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اخیراً به طور ضمنی سریلانکار را تهدید کرده بود که از گسترش روابط با چین امتناع کند؛ این مقام آمریکایی گفته بود که سریلانکا باید تصمیماتی سخت اما ضروری برای تضمین استقلال اقتصادی خود در بلندمدت اتخاذ کند.

به نظر می رسد آمریکا به دنبال سو استفاده از کشورهایی است که در این منطقه حضور دارند. اما نکته ای که کشورهای جنوب شرق آسیا نیز به آن واقفند این است که در هر صورت چین به عنوان یک همسایه می تواند دوست و در عین حال تهدید جدی تری به نسبت آمریکا تلقی شود.

مسلما در صورت بروز تنش میان چین و این کشورها، چندان نمی توان بر تعهد آمریکا (بخصوص در دوره ریاست جمهوری ترامپ) تکیه کرد. شاید همین تردید باعث سفر آینده وزیر خارجه آمریکا به جنوب شرق آسیا و صحبت (تهدید) مقامات این کشورها برای اطاعت از سیاستهای واشنگتن باشد. هند، مالدیو، اندونزی و سریلانکا سه کشوری هستند که پامپئو با سفر به آنها به دنبال رسیدن به خواسته های ترامپ در تحت فشار قرار دادن چین است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1274

به "صلح طلب های شرق؛ قربانی جدید زورگویی های آمریکا در تقابل با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صلح طلب های شرق؛ قربانی جدید زورگویی های آمریکا در تقابل با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید