ژیوان گاسپاریان نوازنده و موزیسین مشهور ارمنستانی درگذشت

به گزارش اخذ ویزا، ژیوان گاسپاریان، سرشناس ترین نوازنده ساز دودوک دنیا، ساعاتی قبل در سن 92 سالگی درگذشت.

ژیوان گاسپاریان نوازنده و موزیسین مشهور ارمنستانی درگذشت

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

ژیوان گاسپاریان جونیور، نوه ژیوان گاسپاریان عظیم در صفحه فیس بوک خود خبر فوت این هنرمند محبوب و تحسین برانگیز را اعلام نموده است.

ژیوان گاسپاریان در سال 1928 در دهکده کوچک سولاک ارمنستان به دنیا آمد و از شش سالگی به تنهایی آغاز به نواختن دودوک کرد. دودوک گونه ای از نی است که از چوب درخت زردآلو ساخته می گردد. دودوک یا تزیراناپوق اصیل ترین ساز ارمنیان در بین دیگر سازهای ملی آن ها به شمار می رود. موسیقی شناسان ارمنی، با استناد به شواهد تاریخی و داده های باستان شناسی قدمت این ساز را مربوط به 1200 سال قبل از میلاد و تاریخ موسیقی دودوک ارمنی را مربوط به دوران پادشاهی تیگران عظیم در سرزمین کوهستانی ارمنستان دانسته اند.

ژیوان گاسپاریان نخستین اجرای تک نوازی اش را در سن 21 سالگی و در گروه پایکوبی و آواز سنتی ارکستر سمفونیک تاتول آلتونیان تجربه کرد. او چندی قبل درباره نخستین آشنایی اش با موسیقی و دودوک بیان نموده بود: تنها شش سال داشتم. مادرم فوت نموده و پدرم هم به جنگ رفته بود و من در یتیم خانه دوران کودکی سختی را طی می کردم. در آن دوره جاهایی بود که مثل سینماهای امروزی فیلم نشان می دادند. از آنجا که فیلم ها صامت بودند سه نفر نوازنده زیر پرده می نشستند و با نواختن دودوک نمایش فیلم را همراهی می کردند. اولین بار که صدای دودوک را شنیدم خیلی خوشم آمد. در میان آن سه نوازنده، استادی هم بود به نام مارکار مارکاریان؛ خود را به او رساندم و از او خواهش کردم که یک دودوک هم به من بدهد؛ خیلی خشن جواب داد که می خواهی چه کار؟ برو درست را بخوان مگر پدر و مادر نداری؟

ژیوان گاسپاریان در 1947 میلادی، وقتی که نوزده سال داشت از دست ژوزف استالین رییس جمهور وقت شوروی یک ساعت مچی جایزه گرفت. وی در 1957 میلادی، در همایش عظیم موسیقی یونسکو در مسکو، با پنج هزار شرکت کننده دیگر به رقابت پرداخت و برنده جایزه نخست شد. همچنین این هنرمند در اولین روز از سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فجر سه قطعه با کلام اجرا کرد که یکی از آن ها ماما بود که در ایران هم شناخته شده و پرطرفدار است.

همیشه از گاسپاریان به عنوان استاد بلامنازع دودوک یاد شده است. او در سال 2006 نامزد دریافت جایزه گرمی برای بهترین آلبوم موسیقی سنتی دنیا شد، اما از کسب این افتخار بازماند. گاسپاریان طی دوره فعالیتش با هنرمندان بسیاری از جمله استینگ، پیتر گابریل، حسین علیزاده، ارکان اوگور، مایکل بروک، برایان می، لیونل ریچی، هانس زیمر و درک شرینیان کار کرد.

آلبوم به تماشای آب های سپید گاسپاریان و علیزاده در ایران و دنیا با استقبال فوق العاده ای روبه رو شد. یکی از محبوب ترین قطعات این آلبوم قطعه ساری گلین بود که از زیباترین نواهای فولکلور ارمنستان به شمار می رود. همین آلبوم که آوازهایش به زبان های فارسی و ارمنی و آذری بود توانست نامزدی گرمی را برای گاسپاریان به ارمغان بیاورد.

صدای ساز او را در فیلم گلادیاتور به آهنگسازی هانس زیمر هم شنیده اید.

گاسپاریان به عنوان یک هنرمند در تعهدات اجتماعی اش هم بسیار مسؤولیت پذیر بود. او بارها بین ارمنستان و ترکیه تقاضای صلح نموده بود. گاسپاریان به ایران هم سفری داشت و در جشنواره موسیقی فجر کنسرتی برگزار کرد که با استقبال زیادی روبه رو شد.

خبرنگاران مگ درگذشت این موزیسین مشهور را به همه دوستداران موسیقی تسلیت می گوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1887

به "ژیوان گاسپاریان نوازنده و موزیسین مشهور ارمنستانی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژیوان گاسپاریان نوازنده و موزیسین مشهور ارمنستانی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید