کمتر از 10 درصد کتابخانه های آکادمی های فارس استاندارد است

به گزارش اخذ ویزا، خبرنگاران/فارس رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس با تاکید براینکه برای افزایش سرانه مطالعه باید فضای مطالعه را در کتابخانه ها توسعه داد، یادآور شد که تنها 10 درصد کتابخانه های آموزشگاهی فارس مطابق استانداردهای آیفلا است.

کمتر از 10 درصد کتابخانه های آکادمی های فارس استاندارد است

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

کورش کمالی سروستانی در مراسم معرفی کتاب راهنمای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی استان فارس با بیان اینکه سرانه فضا برای مطالعه هر فرد 2.3 مترمربع است، گفت: 500 مدارس فارس کمتر از 12 متر مربع فضای مطالعه دارند و تنها 10 درصد از کتابخانه های آکادمیی در این استان مطابق استانداردهای ایفلا است.

او کتاب راهنمای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی استان فارس را ارزشمند دانست و گفت: در این کتاب 3 هزار و 32 کتابخانه معرفی شده که شامل 3.19 درصد کتابخانه دانشگاهی، 1.1 درصد کتابخانه پژوهشی، 0.6 درصد کتابخانه عمومی، 1 درصد کتابخانه بچه ها، 1 درصد کتابخانه تخصصی، 13 درصد کتابخانه مساجد و 73 درصد کتابخانه آکادمیی است.

کمالی سروستانی کتابخانه دانشگاه شیراز را با 230 هزار جلد کتاب و 11 هزار مترمربع، مهمترین و بزرگترین کتابخانه فارس و کتابخانه دانشگاه پیغام نور زاهدشهر را با 600 جلد کتاب و 12 مترمربع فضا، کوچکترین کتابخانه دانشگاهی دانست و گفت: طی سال های گذشته تا به امروز همیشه شاهد گلایه مسئولان از سرانه پائین مطالعه هستیم، حال آنکه برای افزایش سرانه مطالعه ابتدا نیازمند ایجاد فضای مناسب هستیم.

وی گفت: به طور کلی 10 درصد از کتابخانه های فارس بیش از 2 هزار جلد و بیشتر کتابخانه های این استان کمتر از هزار جلد کتاب دارند.

کمالی سروستانی همچنین با بیان اینکه در 5 کشور پیشرفته و مدرن جهان 70 درصد سرمایه گذاری در کتابخانه های آکادمیی صورت گرفته است، گفت: این نوع از کتابخانه ها که 73 درصد از فضای کتابخانه ای فارس محسوب می شوند را باید به عنوان یک فرصت دید.

او با بیان اینکه 14 میلیون و 600 هزار دانش آموز در کشور وجود دارد که جمعیت در اختیار آموزش و پرورش محسوب می شوند، گفت: از این تعداد 900 هزار دانش آموز یعنی 1.6 درصد آنها در فارس مشغول به تحصیلند حال آنکه تنها نیمی از 9 هزار و 906 مدرسه فارس دارای کتابخانه است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: بزرگترین کتابخانه عمومی استان فارس با نام کتابخانه دانش آموز متعلق به آموزش و پرورش است بیش از 4 هزار مترمربع مساحت دارد.

کمالی سروستانی اضافه کرد: نیازمند برنامه ای پنج ساله برای پیشبرد فضاهای کتابخانه ای در میان مراکز آکادمیی و علمی فارس هستیم چرا که نه تنها در مدارس که در فرهنگسراهای شهرداری نیز آمار خوشایندی از کتاب و کتابخانه مشاهده نمی گردد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه طبق آمار تنها 3 درصد کتابخانه های استان فارس به رایانه مجهز است، تاکید نمود که به جای بردن کتاب در نقاط مختلف و طرح داعیه پایتختی کتاب باید به دنبال افزایش آمار مطالعه در آکادمی ها باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 664

به "کمتر از 10 درصد کتابخانه های آکادمی های فارس استاندارد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمتر از 10 درصد کتابخانه های آکادمی های فارس استاندارد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید