گفتگوهای دینی به منظور دستیابی به نقاط مشترک برای همکاری است

به گزارش اخذ ویزا، به گزارش خبرنگاران، توماس ورتز، محقق و مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه های آلمان، کریستین استروبل، محقق و مسئول اداره گفت وگوی مذهبی در آکادمی اسقف اعظم روتنبورگ اشتوتگارت و رینر اوچسلن، از پژوهشگران مذهبی آلمان، 14 اسفندماه ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس این سازمان دیدار و گفت وگو کردند.

گفتگوهای دینی به منظور دستیابی به نقاط مشترک برای همکاری است

ابراهیمی ترکمان در سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور ایران و آلمان بر ضرورت تداوم همکاری های مشترک به ویژه در زمینه گفت وگوی بینادینی تأکید کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به برگزاری و مشارکت در 10 دور گفت وگوی دینی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان، گفت وگو با کلیسای ارتدکس روسیه، دعوت از رهبران و اندیشمندان دینی، برگزاری و مشارکت در گفت وگو با بودیسم و اسلام و هندوئیزم اشاره کرد و گفت: تاکنون این دور از گفت وگوها برای ما نتیجه مؤثری در شناخت یکدیگر و فواید بسیار زیادی داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: به اعتقاد ما، گفت وگوهای دینی برای اثبات حقانیت یکدیگر نیست بلکه به منظور دستیابی به نقاط مشترک برای همکاری است.

ابراهیمی ترکمان تأکید کرد: بازگشت توأم به خرد و معنویت می تواند غبار غفلت را از جان آدمی بروبد و اندیشه محبت به دیگران را در وجود او به اندیشه برتر مبدل کند. ما با برگزاری این دور از گفت وگوهای بینادینی به دنبال صلح و همزیستی مسالمت آمیز هستیم.

تأکید بر ایجاد دوستی بین مردم جهان

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر تلاش علما و رهبران دینی برای ایجاد دوستی بین مردم جهان گفت: نیاز امروز بشر از دین، معنویت و اخلاق است. اگر امروز خواهان همزیستی مسالمت آمیز در بین جوامع بشری هستیم باید عقلانیتی که مزین به اخلاق و معنویت است را در جامعه گسترش دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی دیگر از این سخنانش، به آثار تفتازانی فقیه، متکلم، منطق دان و ادیب قرن هشتم اشاره کرد و گفت: اهمیت تفتازانی در گسترش و اعتلای معارف و فرهنگ اسلامی در دوره پس از ویرانگری های مغول به اندازه ای است که مورخان، وی را حد فاصلِ متأخران دانسته اند و عمده ترین فعالیت این منطق دان، در حفظ و گسترش علوم، نگارش درسنامه های گوناگون بود که اهل علم همواره به آنها توجه داشته اند.

توماس ورتز، محقق و مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه های زوریخ، برن، ارشاس (دانمارک) و آزاد برلین، هم در سخنانی گفت: تلاش ما بر این است تا ارزش های اخلاقی و معنویت را در جامعه خود و همسایگانمان گسترش دهیم.

وی اضافه نمود: تکنولوژی هم مزایا و هم منافع خود را به دنبال دارد، باید به اهداف خود که همان اخلاق و معنویت است، آگاه باشیم و از تکنولوژی می توانیم به عنوان ابزاری مثبت در این جهت استفاده کنیم.

این محقق آلمانی در سخنانش تأکید کرد: گفت وگو پدید آورنده صلح است و عدم گفت وگو منجر به حل مسائل نخواهد شد. به نظر می رسد همکاری های مشترک فرهنگی بین دو کشور برای شکل دادن به گفت وگوهای بینادینی بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 170

به "گفتگوهای دینی به منظور دستیابی به نقاط مشترک برای همکاری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتگوهای دینی به منظور دستیابی به نقاط مشترک برای همکاری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید