10 گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا که باعث آلرژی می شوند

به گزارش اخذ ویزا، آشنا بودن با انواع گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا به ما یاری می نماید تا کمتر خود را در معرض خطر آلرژی و حساسیت قرار دهیم. اما سوال اینجاست که کدام گیاهان آپارتمانی حساسیت زا هستند؟ آیا گل حسن یوسف حساسیت زاست؟ آیا سانسوریا در دسته گیاهان آلرژی زا قرار گرفته است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در می توانید با انواع گل و گیاهان آلرژی زا و حساسیت زا آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص گیاهان حساسیت زا آپارتمانی پاسخ خواهیم داد.

10 گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا که باعث آلرژی می شوند

علائم حساسیت به گل و گیاهان آپارتمانی

استنشاق گرده گل ها و دست زدن به برگ و شیره سمی آن ها می تواند موجب ایجاد آلرژی و حساسیت گردد. در بیشتر مواقع قرار گرفتن در معرض گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا موجب بروز علائمی در افراد می گردد که در ادامه به بعضی از این علائم اشاره شده است.

  • قرمز شدن و تحریک چشم ها
  • آبریزش بینی
  • جاری شدن اشک
  • عطسه
  • سردرد
  • مسائل تنفسی
  • تحریک سینوس ها
  • پف کردن و تیره شدن زیر چشم
  • احساس خستگی
  • خارش پوستی
  • اگزما
  • درماتیت تماسی
  • کهیر یا فوتودرماتوز

چرا بعضی از گیاهان آپارتمانی حساسیت زا هستند؟

بعضی از گل ها و گیاهان آپارتمانی بیشتر از سایرین موجب ایجاد حساسیت و آلرژی در ما می شوند. معمولاً گیاهانی که در رطوبت زیاد و خاک مرطوب رشد می نمایند، بیشتر در معرض رشد کپک ها قرار دارند و از همین رو می توانند موجب بروز آلرژی و تشدید بیماری های تنفسی شوند. از طرف دیگر گیاهانی که گرده زیادی از خود ساطع می نمایند، بیشتر سبب بروز حساسیت می شوند.

اطلاع از آخرین مطالب مجذوب کننده و پرطرفدار

در بیشتر مواقع گرد و غبار نیز عامل مهمی بر ایجاد حساسیت است. بعضی از برگ ها و گیاهان حالتی پرزی دارند و گرد و غبار را روی خود نگه می دارند. این موضوع موجب می گردد تا ذرات گرد و غبار موقع تنفس در هوا پراکنده و موجب بروز آلرژی شوند.

در این میان بعضی از گیاهان هستند که استفاده از آن ها موجب کاهش علائم آلرژیک می گردد. گیاه حسن یوسف، شمعدانی؛ کاکتوس، آزالیا از گیاهان ضد حساسیت هستند. از همین رو افراد حساس به راحتی می توانند در خانه از آن ها استفاده نمایند.

10 گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا

قرار گرفتن در معرض بعضی از گیاهان آپارتمانی حساسیت زا می تواند سبب بروز علائمی نظیر آبریزش بینی، عطسه و حساسیت های پوستی گردد. شناخت این گیاهان به ما یاری می نماید تا در صورت ابتلا به چنین علائمی زودتر عامل ایجاد آلرژی را شناسایی کنیم. در این بخش می توانید با انواع گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا آشنا شوید.

1- فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین یک گیاه زیبا است که به مراقبت چندانی نیز نیاز ندارد. اما جالب است بدانید که حساسیت به گیاه فیکوس بنجامین درست شبیه به حساسیت به لاتکس است. ذرات گرد و غبار از برگ ها و ساقه گیاه وارد هوا می شوند و برخورد پوست با شیره سمی گیاه می تواند سبب بروز حساسیت پوستی گردد. اگر مستعد آلرژی هستید، بهتر است از نگهداری این گیاهان آلرژی زا اجتناب کنید.

2- ارکیده

شاید برایتان عجیب باشد اما گیاه فوق العاده لوکس و زیبای ارکیده نیز در فهرست گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا واقع شده است. تماس پوستی با گیاه ارکیده می تواند در بعضی افراد موجب بروز عفونت های پوستی گردد. بنابراین اگر پوست حساسی دارید و یا سابقه ابتلا به آلرژی دارید، بهتر است از دست زدن به ارکیده خودداری کنید.

3- بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی یکی دیگر از گیاهان زیبا و آپارتمانی است که متأسفانه در فهرست انواع گل و گیاهان آلرژی زا واقع شده است. برگ های تیره بنفشه آفریقایی گرد و غبار را جذب می نمایند و از همین رو نگهداری از این گیاه برای افرادی که به گرد و غبار حساسیت دارند، به هیچ عنوان مناسب نیست.

برای جلوگیری از بروز آلرژی از طریق بنفشه آفریقایی باید برگ ها را از طریق یک پارچه تمیز پاک کنید و از قرار دادن این گیاه در نزدیک میز غذاخوری و اتاق خواب اجتناب کنید.

4- پاپیتال یا پیچک انگلیسی

این گونه از پیچک که بسیار سریع و بدون دردسر هم رشد می نماید و استفاده از آن در ایالات متحده بسیار رایج است در فهرست گیاهان آلرژی زا آپارتمانی واقع شده است. دست زدن به گیاه پاپیتال می تواند سبب بروز خارش های پوست، تاول و قرمزی پوست گردد. اگر برگ این گیاه از طریق کودک یا حیوان خانگی مصرف گردد، می تواند موجب بروز مسائل تنفسی، کما و حتی مرگ گردد.

5- افوربیا تریگونا

افوربیا تریگونا یک گیاه شبیه به کاکتوس است که ساقه های سبز روشنی دارد و اصالتا متعلق به کشور آفریقا است. شیره گیاه افوربیا بسیار سمی است و می تواند منجر به تحریک، سوزش و تاول روی پوست گردد. اگر شیره این گیاه با چشم تماس پیدا کند، احتمالاً موجب کوری می گردد.

6- سرخس

سرخس یکی دیگر از گیاهان حساسیت زا است که موجب بروز آلرژی های تنفسی و علائمی شبیه به آسم در بعضی افراد می گردد. هاگ هایی که از این گیاه ساطع می گردد سمی هستند و گاهی اوقات دست زدن به برگ گیاه و قرار گرفتن در معرض هاگ های آن می تواند موجب بروز مسائل تنفسی گردد.

7- گل داوودی

گل داوودی که خیلی از افراد در باغچه و خیلی ها هم در گلدان از آن نگهداری می نمایند، یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی حساسیت زا است که گرده آن به شدت حساسیت زا است. درواقع گل داوودی در دسته گیاهانی است گرده فراوری می نماید و گرده گل هایی که آلرژی زا هستند در بیشتر افراد موجب تشدید علائم آلرژی می شوند.

دست زدن به گل های داوودی نیز می تواند موجب تحریک پوست و بروز مسائل پوستی گردد.

8- گندمی

گیاه گندمی که بعضی به آن گیاه عنکبوتی نیز می گویند، یک گیاه با برگ های زیبا است که متأسفانه برای افرادی که مستعد آلرژی هستند، مضر است. اگر سابقه حساسیت به گیاهان را دارید، بهتر است از این گیاه داخل خانه نگهداری نکنید.

9- سانسوریا

سانسوریا یکی دیگر از گیاهان محبوب آپارتمانی است که یک گیاه آپارتمانی فوق العاده تصفیه هوا هم محسوب می گردد. اما دست زدن به برگ های سانسوریا می تواند در بعضی افراد حساسیت های پوستی ایجاد کند. بلعیدن گیاه سانسوریا موجب مسمومیت می گردد و علائمی مثل تهوع و استفراغ را در فرد ایجاد می نماید.

هر چند که حساسیت به گیاه سانسوریا شدید نیست، اما اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، بهتر است از این گیاه داخل خانه نگهداری نکنید چون یکی از گیاهان آپارتمانی سمی و خطرناک برای بچه ها و حیوانات خانگی است.

10- درختچه فیکوس

فیکوس یکی از زیباترین و محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که در دسته گیاهان آپارتمانی حساسیت زا واقع شده است. تحقیقات صورت گرفته روی این گیاه نشان می دهد که تماس پوست با این گیاه می تواند سبب ایجاد حساسیت های پوستی گردد. از همین رو در صورتی که سابقه حساسیت به گیاهان را دارید، بهتر است مراقب باشید به گیاه فیکوس دست نزنید.

در مجموع اگر به نگهداری از گیاهان آپارتمانی علاقه دارید، قطعاً باید با انواع گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا نیز تا حدودی آشنا باشید. نگهداری از گیاهان آپارتمانی حساسیت زا می تواند سبب بروز علائمی نظیر آبریزش بینی، عطسه، سرفه و مسائل پوستی گردد. بنابراین بهتر است در صورت بروز چنین مسائلی کمی بیشتر در خصوص گیاهانی که تازه خریداری نموده اید، تحقیق کنید.

سوالات متداول

آیا گل حسن یوسف حساسیت زاست؟

گیاه حسن یوسف از گیاهانی ضد حساسیت است و برای افراد آلرژیک بدون خطر است.

آیا گل شمعدانی حساسیت زاست؟

گل شمعدانی در دسته گیاهان غیر حساسیت زا است و هیچ گونه مسئله ای برای افرادی که حساس هستند، ندارد.

آیا کاکتوس آلرژی زا است؟

کاکتوس یک گیاه ضد حساسیت است و استفاده از آن برای افرادی که در معرض آلرژی قرار دارند، بدون مشکل است.

مهم ترین علائم حساسیت به گیاهان چیست؟

از مهم ترین علائم حساسیت به گیاهان می تواند به عطسه، سرفه، سردرد، آبریزش، جاری شدن اشک و مسائل پوستی اشاره نمود.

کدام گیاهان آپارتمانی حساسیت زا هستند؟

گیاهانی مثل فیکوس، سانسوریا، ارکیده و گندمی جزو گیاهان آلرژی زا محسوب می شوند که باعث حساسیت می شوند.

نوشته های مرتبط

8 گیاه بالا رونده و مقاوم آپارتمانی با رشد سریع

برترین روش های تمیز کردن ظروف مسی

برترین ترفندهای شستن انواع لباس با ماشین لباسشویی

13 روش سریع برای از بین بردن بوی بد کفش

منبع: افق کوروش
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2158

به "10 گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا که باعث آلرژی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 گل و گیاه آپارتمانی حساسیت زا که باعث آلرژی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید