آصفری: مسئله اساسی در فرایند مذاکرات تضمین طرف مقابل است

به گزارش اخذ ویزا، نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید نمود: اگر طرف های مقابل اراده خود را در توافق نشان ندهند قطعا مجلس گزینه های جدیدی روی میز خواهد گذاشت و اجازه نخواهد داد تا فرایند مذاکرات طولانی گردد.

آصفری: مسئله اساسی در فرایند مذاکرات تضمین طرف مقابل است

محمد حسن آصفری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فرایند مذاکرات هسته ای بیان نمود: طرف های مقابل باید متوجه باشند که جمهوری اسلامی ایران قرار نیست هم زیر بار تحریم ها بماند و هم پشت در مذاکرات معطل بماند. اگر طرف مقابل اراده خود را در توافق و مذاکره نشان ندهد، مطمئنا ما اجازه نمی دهیم تا مذاکرات طولانی شود. جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلا تصمیماتی اتخاذ خواهد نمود.

برگشت به عقب به سادگی امکان پذیر نخواهد بود

وی در ادامه اظهار کرد: گزینه هایی بر روی میز مجلس است که در صورت عدم توافق برد برد این گزینه ها به سرعت مصوب خواهد شد. مطمئنا برگشت به عقب به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. بهتر است طرف های مقابل دست از بهانه جویی بردارد. امروز مشکل اساسی در فرایند مذاکرات ضمانت اجرایی طرف های مقابل برای انجام تعهداتشان است.

مسئله اساسی در فرایند مذاکرات تضمین طرف های مقابل است

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: تجربه نشان داد که تعهدات طرف مقابل با حرف ضمانتی ندارد و به تعهدات خود عمل نخواهند کرد. امروز مطالبه با ضمانت اجرایی است. اینکه گفته می شود روسیه مانع توافق است صرفا بهانه هایی که در فرایند مذاکرات از سوی طرف های مقابل مطرح شده و اصلا موضوعیت ندارد. اساسی ترین مسئله بر سر راه توافق ضمانت طرف های مقابل برای اجرای تعهداتشان است. وقتی طرف مقابل برای تعهدات خود ضمانت ارائه نکند نمی توان خوش بین بود.

می توان در حوزه های دیگر نیز به مذاکره پرداخت اگر...

وی در ادامه تاکید نمود: ابتدا باید تکلیف این موضوع روشن شود. اگر ما شاهد یک توافق خوب با طرف غربی باشیم می توان در حوزه های دیگر نیز در آینده مذاکراتی داشته باشیم. در غیر این صورت جمهوری اسلامی معطل نخواهد ماند. اگر مذاکرات به نتیجه نرسد به طبع گزینه های روی میز به سرعت تبدیل به قانون می شوند و قطعا مجلس دولت را ملزم به انجام اقداماتی خواهد نمود که برگشت پای میز مذاکره هزینه های سنگینی را برای طرف غربی به همراه خواهد داشت.

دوستان خود را فراموش نمی کنیم

وی اضافه نمود: اگر توافقی هم بین ما و طرف غربی صورت گیرد ما دوستانی را که در دوران تحریم همراه ما بودند فراموش نخواهیم کرد و اولویت همکاری با دوستان ما در دوران تحریم است.

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2305

به "آصفری: مسئله اساسی در فرایند مذاکرات تضمین طرف مقابل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آصفری: مسئله اساسی در فرایند مذاکرات تضمین طرف مقابل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید