خبرنگاران رسانه های هند: اولین محموله صادراتی از چابهار به هند و جنوب شرق آسیا ارسال شد

به گزارش اخذ ویزا، دهلی نو-خبرنگاران- رسانه های هند روز دوشنبه گزارش دادند: با وجود رکود در تجارت جهانی به دلیل شرایط ویروس کرونا، اولین محموله صادراتی از بندر چابهار ایران به هند و جنوب شرق آسیا ارسال شده است.

خبرنگاران رسانه های هند: اولین محموله صادراتی از چابهار به هند و جنوب شرق آسیا ارسال شد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید.

به گزارش روز دوشنبه نشریه اکونومیک تایمز یک محموله محصولات دریایی ایران برای اولین بار در بحران کرونا به وسیله بندر چابهار به تایلند صادر شده است.

این نشریه به نقل از بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نوشت: کانتینرهای یخچالی حامل آبزیان جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار به وسیله بندر چابهار به مقصد تایلند ارسال شد. این نخستین محموله ماهیان غیرماکول صادراتی ایران به مقصد بندر بانکوک است که از چابهار راهی بندر موندرای هند شد و از این بندر به مقصد نهایی در تایلند به صورت ترانشیپ منتقل می گردد.

اکونومیک تایمز اضافه کرد: این مقام ایرانی گفت که در ادامه ارسال محموله های افغانستان به وسیله بندر چابهار، کشتی چهارم حامل کالاهای ترانزیتی این کشور بندر شهید بهشتی را به مقصد هند و چین ترک کرد.

در سال 2016 ایران، هند و افغانستان تصمیم گرفتند که به صورت مشترک یک راستا تجاری برای افغانستان محصور در خشکی ایجاد نمایند. این راستا با توسعه بندر چابهار میسر شد.

هند همچنین تا به امروز چند محموله گندم به وسیله بندر چابهار به افغانستان صادر نموده است. در ماه فوریه سال 2019، کریدور تجاری هند، ایران و افغانستان به وسیله بندر چابهار به صورت رسمی افتتاح شد.

دوزارت امور خارجه ایران در روزهای سرانجامی ماه جولای در بیانیه ای گفت: ایران دارای موضع قدیمی حفظ روابط متوازن و محبت آمیز با تمام کشورهای اوراسیا، جنوب و شرق آسیا می باشد. توافق نامه های همکاری یا سندهای احتمالی همکاری با روسیه و چین و همچنین ادامه کار مشترک با هند در بندر چابهار این موضع را ثابت می نماید. ایران متعهد به ادامه این سیاست است.

هند تجهیزات بیشتری برای چابهار سفارش داد

به گزارش نشریه تایمز او ایندیا، دولت هند برای سفارش تجهیزات بیشتر از جمله جرثقیل های بندری سیار اقدام نموده است تا کار در بندر چابهار سرعت بیشتری پیدا کند.

محمد رستاد معاون وزیر توسعه شهری و جاده های ایران در هفته جاری اعلام نموده بوده که بر اساس چارچوب یک قرارداد عملیاتی موقت، هند در حال سفارش تجهیزات لازمه و نصب آن ها در بندر چابهار می باشد و پس از سرانجام این مرحله قرارداد اصلی ساخت-عملیات-انتقال فعال خواهد شد.

گادام دارمندرا سفیر هند در ایران ماه گذشته اعلام نموده بود همکاران هندی در حال استفاده از تجهیزات ایرانی در بندر هستند اما آن ها سفارش های لازم برای خرید تجهیزات بندر چابهار را به کشورهایی چون چین، ایتالیا، فنلاند و آلمان ارائه داده اند.

وی تاکید نمود: ما ایران را یک کشور مهم و ضروری برای ارتباطات مالی هند با آسیای مرکزی می دانیم.

مانسوک لال مانداویا وزیر کشتیرانی هند نیز ماه گذشته گفت که این کشور با توسعه بندر چابهار می تواند تا 20 درصد در هزینه های ترابری و لجستیک ارسال کانتینر به کشورهای مستقل مشترک المنافع در آسیای میانه صرفه جویی کند.

استقبال هند از ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار

هند ماه گذشته از ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار استقبال کرد. شورای نگهبان ایران با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار موفقت نموده است. در این راستا، یک یاداشت تفاهم میان سازمان بنادر ایران و مقامات منطقه آزاد تجاری برای اجرایی کردن قوانین و مصوبات مناطق آزاد تجاری در بندر چابهار امضا شده است.

آرون کومار رییس سازمان بنادر جهانی هند گفت: ایجاد یک منطقه آزاد در بندر چابهار حمل و نقل کالا و بار در این بندر را افزایش خواهد داد.

سرمایه گذاری هند در بندر چابهار

دولت هند در برنامه بودجه سال 2020-2021 خود که به مجلس این کشور ارائه شد، بودجه اختصاص یافته به پروژه بندر چابهار را در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش داد.

نشریه پرینت نوشت: در بودجه اعلام شده برای وزارت امور خارجه هند، 100 کرور روپیه (معادل تقریبی یک میلیارد روپیه یا 14 میلیون و 10 هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار ایران در نظر گرفته شده است.

افزایش بودجه پروژه بندر چابهار در زمانی که تنش ها میان ایران و آمریکا بسیار افزایش یافته است، نشان دهنده اهمیت این پروژه برای هند و همچنین تعهد دهلی نو برای تکمیل بندر چابهار است.

بندر چابهار ایران از لحاظ مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. با ادامه اختلافات با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و چین، هند تصمیم گرفته است تا یک راستا جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال 2017 با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشورهای منطقه افتتاح شد.

بندر چابهارکه در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان به وسیله دریا را آسان می نماید. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1137

به "خبرنگاران رسانه های هند: اولین محموله صادراتی از چابهار به هند و جنوب شرق آسیا ارسال شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رسانه های هند: اولین محموله صادراتی از چابهار به هند و جنوب شرق آسیا ارسال شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید