آمریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند

به گزارش اخذ ویزا، به گزارش خبرنگاران به نقل از یورو نیوز، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای با اشاره به درخواست آمریکا از سازمان ملل برای فعال سازی مکانیسم ماشه تاکید نمود که ایالات متحده نمی تواند از این سازوکار استفاده کند.

آمریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته 20 اوت (30 مرداد) با اشاره به اینکه ایران به طور قابل توجه توافق هسته ای را نقض نموده است، شخصاً در مقر سازمان ملل متحد حاضر شد و رسماً از شورای امنیت این سازمان خواست تا تحریم های بین المللی علیه تهران دوباره اعمال گردد.

با این حال چند ساعت پس از این تصمیم جوزف بورل در بیانیه ای اضافه کرد: همانطور که بارها یادآور شده ام، آمریکا به طور یکجانبه مشارکت در برجام را در تاریخ 8 مه 2018 متوقف نموده و متعاقب آن در هیچ فعالیت مربوط به توافق هسته ای ایران شرکت ننموده است بنابراین آمریکا با توجه به اینکه کشور مشارکت کننده در برجام نیست، نمی تواند از فرایند بازگشت تحریم های پیش بینی شده طبق قطعنامه 2231، استفاده کند.

بورل تاکید نمود که به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، هر کاری انجام خواهد داد تا این توافق نامه حفظ و به طور کامل از سوی همه طرف ها اجرا گردد.

وی اضافه کرد: برجام همچنان یک عامل اصلی در جلوگیری از تکثیر جهانی سلاح های هسته ای و برقراری ثبات منطقه ای است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی این سخنان را علیه تصمیم آمریکا خاطرنشان کرد که بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز پیش از آن با انتشار بیانیه ای مشترک خاطرنشان کردند که از درخواست دولت ترامپ برای احیای تحریم های سازمان ملل علیه ایران، پشتیبانی نخواهند کرد.

مکانیسم ماشه در قطعنامه 2231 شورای امنیت پیش بینی شده است و طبق آن به طرف های برجام اجازه می دهد در صورتیکه ایران توافق هسته ای را نقض کرد همه تحریم های بین المللی به طور اتوماتیک برگردند. این قطعنامه پس از توافق هسته ای در سال 2015 به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1181

به "آمریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید