اعتراض عضو فراکسیون امید به سیاسی کاری اصلاح طلبان درباره چین

به گزارش اخذ ویزا، عضو فراکسیون امید در مجلس، حملات سیاسی به چین از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و بعضی مدعیان اصلاح طلب را تقبیح کرد.

اعتراض عضو فراکسیون امید به سیاسی کاری اصلاح طلبان درباره چین

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، جلال میرزایی ضمن یادداشتی که دیپلماسی ایرانی منتشر نموده با اشاره به حملات مذکور نوشت: این در حالی است که بسیاری از دولت های اروپایی درگیر با بیماری کرونا و حتی در مرتبه اولی ایالات متحده آمریکا به عنوان عظیم ترین رقیب تجاری چین که نقدها پررنگ در روز های آغازین شیوع کرونا به عملکرد چین داشتند، اکنون به سمت همکاری، همگرایی، تعامل و اشتراک گذاری تجربیات با چین به منظور تقابل هر چه بهتر و موثرتر با شیوع ویروس کرونا گام برداشته اند.

اگر مواضع سخنگوی وزارت بهداشت و به خصوص توئیت های سفیر چین در ایران به دقت مورد آنالیز و تحلیل قرار می گرفت نیازی به اتخاذ این مواضع و واکنش های نادرست سیاسی نبود که یک نماینده مجلس تا جایی پیش رود که به خود اجازه دهد دولت را به نادیده دریافت جان مردم کشور خود و قربانی کردن سلامت جامعه به قیمت تقویت روابط تهران با پکن متهم کند و در ادامه 17 تن از نمایندگان مجلس که عمدتا از جریان اصلاح طلب مجلس هم بودند با اتخاذ مواضعی تندتر از آقای جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت به نوعی مواضع سخنگوی وزارت امور خارجه را در واکنش به اظهارات به زعم خود خارج از شئون دیپلماتیک سفیر چین در ایران، مغایر با راهبرد نه شرقی، نه غربی نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین مغایر با غرور ایرانیان قلمداد نمایند.

اولا سخنگوی وزارت بهداشت مواضعی را اتخاذ می نماید که هیچ گونه ارتباطی با حوزه کاریشان ندارد.

ثانیا به استناد چه مدرک، سند قابل قبول و یا موضع مقامات چینی می توان ادعا کرد که اطلاعات مقامات و مسئولین پکن مبنی بر شیوع ویروس کرونا بیشتر از دیگر کشورها، سازمان ها و نهاد های بهداشتی جهانی و بین المللی بوده است؟! حداقل و کف انتظار این است که سخنگوی محترم وزارت بهداشت زمانی خارج از حوزه تعریف شده خود، موضعی را اتخاذ می نماید که این سخنان به حوزه های دیپلماتیک مربوط می شود، دقت لازم را لحاظ کند.

نکته مهم تر به مواضع آقای چانگ هوا، سفیر چین در ایران باز می شود؛ ایشان در یک توئیت و در واکنش به سخنان آقای جهانپور عنوان می نماید که دوستان باید به یکدیگر یاری نمایند. ما با هم می جنگیم؛ این کل واکنش سفیر چین به مواضع سخنگوی وزارت بهداشت ایران است؛ کجای این عبارت توهین آمیز است که بعضی از دوستان اصلاح طلب را برآشفته نموده است؟ اینکه آقای موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه بر حسب وظایف ذاتی و تعریف شده خود بخواهد از تشدید مجادله بی فایده ای که شکل گرفته بود، جلوگیری کند، کجای این سخنان غرور ملی ایرانیان را خدشه دار نموده است؟ آیا اتخاذ مواضعی کاملا منطقی و منطبق با عرف و شئون دیپلماتیک و سیاست خارجی کشور به منظور تشکر از یاری های پزشکی چین به ایران در زمینه تقابل با کرونا که تا به اکنون در 10 یا 15 مرحله انجام شده، مغایر با راهبرد نه شرقی و نه غربی نظام جمهوری اسلامی ایران است که بعضی از آقایان نماینده را به اصطلاح نگران نموده و به وزیر امور خارجه تذکر می دهند؟

میرزایی با اشاره به این که چین در دوره تحریم اولین شریک تجاری ایران است می افزاید: سوال اینجاست که چین چه رفتار مغایر ایدئولوژیکی با ایران داشته است؟ پکن چه زورگویی و یا تحکم سیاسی و دیپلماتیکی را بر تهران اعمال نموده است؟! مگر سرایت ویروس کرونا از چین تنها مختص و منحصر به ایران بوده است؟! مگر تعمدی در انتقال این ویروس به ایران بوده است؟! مگر اقتصاد چین از قبل شیوع کرونا در این کشور آسیب های جدی ندیده است؟! این رفتارها، مواضع و سخنان تقریبا غیرمنطقی بعضی سیاسیون ناشی از چیست؟! ذیل تمام نکاتی که مطرح شد اکنون سوال اساسی این است که بعضی با این موضع گیری ها چه اهدافی را دنبال می نمایند؟ این سخنان، واکنش ها و تذکر به وزارت امورخارجه و شخص آقای دکتر ظریف، آن هم در این برهه حساس چه منافعی را برای ایران به ارمغان خواهد آورد؟! آیا در این مواضع محاسبه هزینه و فایده انجام شده است؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 932

به "اعتراض عضو فراکسیون امید به سیاسی کاری اصلاح طلبان درباره چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض عضو فراکسیون امید به سیاسی کاری اصلاح طلبان درباره چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید