این اثر، کتابی استاندارد و رمانی پویاست

به گزارش اخذ ویزا، به گزارش خبرنگاران این کتاب، سال گذشته انتشار یافته و شب گذشته در دومین جایزه ملی کتاب سال جوانان، پیروز به دریافت عنوان اثر شایسته تقدیر در بخش رمان شده بود.

این اثر، کتابی استاندارد و رمانی پویاست

در ابتدای مراسم آنالیز این اثر، نویسنده آن، نگار موقرمقدم، بخشی از کتاب را برای حاضران در جلسه خواند. او به فرایند کارگاهی رمان یادشده اشاره نمود و گفت: آقای احمد دهقان که استادم نیز بوده، در نوشتن این کتاب بسیار یاری نموده است.

هر شب بیداری رمان پویایی است

محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده و منتقد در این جلسه گفت: این اثر، کتاب اولِ نگار موقرمقدم است. کتاب اولی ، واژه مهمی است و همین برگزیده شدن در دومین جایزه ملی کتاب سال جوانان بسیار حائز اهمیت است. نویسنده در حین دانش اندوزی، این کتاب را نوشته است که حال وهوای جوانی دارد. او قبل از انتشار، کتاب را به نویسنده های دیگری داده است که بخوانند. این یکی از دلایل موفقیت آن است. در این اثر مفاهیم مرگ، عشق، ایثار، فداکاری و اهدای عضو دیده می گردد. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به این جنس از فداکاری نیازمندیم.

این رمان به سبب تحول شخصیت ایستا نیست. یکی از مؤلفه های کتاب خوب این است که ما ناظر تحول شخصیت داستان باشیم.

ارتباط انسان ها به وسیله کلمه انجام می گردد. رمان یک محصول مدنیت به شمار می آید. رابطه حقیقی بین رشد فرهنگ و خواندن رمان وجود دارد. رمان وارد مقوله دانش اجتماعی و رشد اخلاق انسانی شده است و برای همین به رمان به عنوان بخش مهمی از زیست اجتماعی نگاه می کنیم. رمان دریچه ای برای شناخت ابعاد مختلف وجود آدمی است. یک رمان خوب شرایطی را فراهم می نماید که انسان خودش را بشناسد و این در کتاب هر شب بیداری اتفاق می افتد.

رمان های مدرن شامل درگیری انسان با خودش، و بازسازی این فضا بیشتر از رمان های کلاسیک است. در کتاب هر شب بیداری ما جنس دیگری را داریم و بسیاری از فرازهای کتاب در درون شخصیت می گذرد.

این اثر، رمانی پرفایده و دارای ساختار خوب و خوش خوانی است که ما را تشویق می نماید متوجه دیگران هم باشیم.

هر شب بیداری کتاب قابل تأملی است

ندا رسولی نویسنده و منتقد درباره این اثر گفت: فصل اول این رمان تعلیق بسیار خوبی داشت. شخصیت پردازی، توصیفات و تشبیهات خیلی خوب بود. در بازنویسی این اثر اتفاقات خوبی افتاد؛ زیرا بعد از شش ماه که از اتمام نگارش آن گذشته بود، نویسنده کتاب را بازنویسی نموده است.

هرشب بیداری کتاب قابل تأملی است؛ از این جهت که به دو موضوع اشاره دارد؛ مرگ که در جای جای داستان حضور دارد؛ و اهدای عضو.

انسان، مرگ آگاهی و مرگ اندیشی دارد و در کنار آن انتخاب نیز دارد که سبب تمایز او از سایر موجودات می گردد، و این اندیشه در شخصیت کتاب قابل مشاهده است. با مطالعه هر شب بیداری مخاطب با این لحظات آشنا می گردد.

سپیده مرگ را از دوران کودکی چشیده است؛ مثل مرگ مادر؛ و ترسی از مرگ دارد. او به پدر، عمو، خانه کلنگی و ... وابستگی دارد. چون انسان در کنار تفکر به مرگ، میل به جاودانگی دارد و نویسنده توانسته است این دو را به خوبی در کنار هم در داستان قرار دهد. سپیده در ابتدا دختری ضعیف است؛ اما کم کم به فردی کنشگر تبدیل می گردد.

هر شب بیداری کتاب استانداردی است

امید شیخ باقری، یکی دیگر از منتقدان حاضر در مراسم نیز نظرات خود را درباره این رمان ایرانی اعلام کرد. او با این نکته حرف خود را شروع کرد که: ناراحتم که دیر با این کتاب آشنا شدم. خیلی دوست داشتم کتابِ به این خوبی را زودتر می خواندم.

او در ادامه گفت: ما با نویسنده ای روبرویم که یک مهندس حواس جمع است؛ و در پرداخت داستان، تمام نکات داستان نویسی را در فصل به فصل و کلیت رعایت نموده است.

خوبی کتاب در همه جوانب من را متعجب کرد. با داستانی روبرو هستیم که از دل یک کارگاه درآمده و تمام اصول داستان نویسی را رعایت نموده است و کاملا تعیین است که نویسنده سابقه داستان خوانی زیادی دارد. چون کلمات را به درستی در داستان مطرح نموده است. گستره واژگان به خوبی در این اثر مشاهده می گردد.

نگار موقرمقدم توانسته است از عهده یک کار بسیار خوب بربیاید. هر شب بیداری کتاب استانداردی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 2053

به "این اثر، کتابی استاندارد و رمانی پویاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این اثر، کتابی استاندارد و رمانی پویاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید