تخته گاز بدون گواهینامه!

به گزارش اخذ ویزا، افزایش هزینه های زندگی موجب شده تا هزینه یک میلیون تومانی کلاس های آموزش رانندگی برای بسیاری از افراد از اولویت خارج گردد. بالا بودن هزینه دریافت گواهینامه موجب کاهش استقبال از کلاس آموزش رانندگی به ویژه در میان رانندگان موتورسیکلت شده است.

تخته گاز بدون گواهینامه!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران به نقل از جوان، شانه خالی کردن از دریافت گواهینامه در صورت بروز تصادف، زیان مضاعف برای راننده به همراه دارد. علاوه بر هزینه ای که به سیستم سلامت کشور وارد می گردد، راننده بدون گواهینامه، هزینه خسارت جانی و اقتصادی چشمگیری هم باید بپردازد.

ویراژ لابه لای قوانین

در همین زمینه روز گذشته، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بالا بودن هزینه کلاس های آموزش رانندگی و به ضرورت کاهش آن اشاره نمود و گفت: بالا بودن هزینه دریافت گواهینامه موجب کاهش استقبال از کلاس آموزش رانندگی به ویژه در میان رانندگان موتورسیکلت شده است.

علی بابایی کارنامی، با اشاره به بالا بودن هزینه کلاس های آموزش رانندگی گفت: هزینه کلاس های آموزش رانندگی به شکل غیر متعارفی در حال افزایش بوده و این موضوع موجب کاهش استقبال از این کلاس ها شده و افراد به جای دوره آموزشی و دریافت گواهینامه وارد راستا های انحرافی می شوند که زمینه ساز بسیاری از اتفاقات جبران ناپذیر است.

نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مقررات مربوط به هدایت و رانندگی، الزامی بودن داشتن گواهینامه رانندگی است، مطرح نمود: اهمیت داشتن گواهینامه رانندگی به اندازه ای است که قانونگذار، رانندگی بدون گواهینامه را ممنوع اعلام نموده و برای آن مجازات در نظر گرفته است، اما بالا بودن هزینه کلاس های آموزش رانندگی در ماه های اخیر موجب شده بعضی برای دریافت گواهینامه اقدام ننمایند، این مسئله در رانندگان موتورسیکلت که اکثراً از قشر متوسط رو به پایین، کارگران فصلی و کم درآمد یا افراد با درآمد غیر پایدار هستند، پر رنگ تر است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم رانندگان را موظف به گذراندن دوره آموزشی و دریافت گواهینامه کنیم باید حمایت های لازم را نیز برای آن ها در نظر بگیریم. در شرایط ایده آل، دولت باید تمامی هزینه های مربوطه به آموزش رانندگی را برعهده بگیرد و دریافت گواهینامه را برای مردم حداقل در مرحله اول رایگان کند و رانندگان در مرحله تمدید گواهینامه مشمول پرداخت هزینه شوند تا جلوی بسیاری از تخلف ها گرفته گردد.

هزینه های یک گواهینامه

از سوی دیگر رئیس پلیس راهور ناجا هم اخیراً طی مصاحبه ای به افزایش غیرمتعارف هزینه کلاس های آموزشی موتورسیکلت و کلاس های رانندگی اتومبیل اشاره و تأکید کرد که این هزینه ها باید برای متقاضیان کاهش پیدا کند، وی همچنین از طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کاهش هزینه های کلاس های رانندگی اطلاع داد.

برای دریافت گواهینامه علاوه بر گذراندن یکسری بوروکراسی اداری هزینه های مختلفی هم با عناوین متفاوت باید پرداخت کرد. کلاس های تئوری 120 هزار تومان، کلاس عملی 700 هزار تومان، صدور کارتکس 47 هزار تومان، چشم پزشکی و آزمایش گروه خون 180 هزار تومان، خرید کتاب آیین نامه 20 هزار تومان، مردودی در امتحان آیین نامه (به ازای هر دفعه) 3 هزار تومان و مردودی در آزمون عملی هم 10 هزار تومان هزینه دارد. مجموع هزینه گواهینامه رانندگی بیش از یک میلیون تومان می گردد.

از جریمه تا حبس

داشتن گواهینامه رانندگی به اندازه ای اهمیت دارد که قانون گذار در ماده 723 قانون مجازات اسلامی رانندگی بدون گواهینامه (پروانه یا مجوز رانندگی) را جرم اعلام نموده است؛ یعنی اگر کسی بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کند با مجازات هایی همچون حبس و جزای نقدی روبه رو خواهد شد.

ماده 723 قانون مجازات اسلامی مقرر نموده هرکس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هرکس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسایل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دوماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

مطابق ماده 4 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در صورت وقوع جرم رانندگی بدون گواهینامه، افسران هدایت و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مجاز هستند پس از تشخیص تخلف، متخلفین را متوقف نمایند. همچنین طبق بند ج ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پس از تشخیص تخلف، باید وسیله نقلیه متوقف شده و راننده جهت رسیدگی به اتهام و مشخص مجازات به مرجع قضایی معرفی گردد.

با توجه به هزینه های سنگین تصادفات ترافیکی و اختصاص بخش قابل توجهی از فراوری ناخالص ملی کشور به این امر، ضروری است تا تخلفات ترافیکی و در نتیجه تعداد تصادفات در کشور کاهش یابد.

هزینه های خصوصی در حاشیه آکادمی

شاید یکی از دلایل این سختگیری ها، فرهنگ سازی ترافیک به کاربران به عنوان مهم ترین و اصلی ترین عامل تصادف ها است تا از این طریق به نوعی آمار تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد. آکادمی های رانندگی در کنار تمام محاسنی که در بر دارند دارای معایب و مشکلاتی هستند.

محمد 20 ساله یک شهروند تهرانی است که در یکی از آکادمی های تهران ثبت نام نموده است، در این زمینه به می گوید: سختگیری های آکادمی هنرجویان را خسته می نماید به گونه ای که دوست داریم تنها گواهینامه را اخذ کنیم و هیچ علاقه ای برای دریافت مطالب کلاس نداریم. کلاس های تئوری آکادمی ها 10 جلسه، شهری هشت جلسه و کلاس فنی سه جلسه است، در حالی که باید تعداد جلسات شهری را که در واقع کلاس عملی است، افزایش دهند تا مطالب کتاب را در عمل ببینیم و تجربه کنیم. از سوی دیگر کلاس های فنی برای هنرجویان چندان کاربردی ندارد، چون فهم آن برای ما یک مقدار مشکل است، چون با قطعات خودرو آشنا نیستیم و با سه جلسه هم آشنا نخواهیم شد.

از طرف دیگر بعضی از مربیان آکادمی های رانندگی از هنرجو ها می خواهند که بدون اطلاع آکادمی در جلسات خصوصی آن ها با پرداخت هزینه های قابل توجهی شرکت نمایند. البته این کلاس ها به غیر از دو جلسه کلاس خصوصی است که خود آکادمی بعد از هر جلسه مردودی در آزمون رانندگی برای آن ها در نظر می گیرد.

مجموع این هزینه ها برای جوانانی که درآمد ثابت ندارند به قدری بالاست که قید گواهینامه را می زنند، غافل از اینکه هزینه های بیشتری در صورت حادثه باید پرداخت نمایند.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1419

به "تخته گاز بدون گواهینامه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخته گاز بدون گواهینامه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید