خبرنگاران افرادی که به مسافرت رفته اند یک هفته از تماس با دیگران خودداری نمایند

به گزارش اخذ ویزا، تهران- خبرنگاران- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افرادی که در ایام نوروز به مسافرت رفته اند، ممکن است ناقل بیماری کرونا باشند، از این رو توصیه اکید می گردد که حداقل تا یک هفته از تماس با دیگران خودداری نمایند.

خبرنگاران افرادی که به مسافرت رفته اند یک هفته از تماس با دیگران خودداری نمایند

مسعود یونسیان اپیدمیولوزیست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران ضمن تاکید بر تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با کرونا، به افرادی که در روزهای اخیر به مسافرت رفتند توصیه کرد که حتما به مدت حداقل یک هفته از تماس با دیگران خودداری نمایند و این کار را هم به نفع خودشان، خانواده شان و هم جامعه دانست که در نهایت می تواند از انتشار احتمالی بیماری تا حد زیادی جلوگیری کند.

وی گفت: نگرانی بعدی دید و بازدیدهای این افراد در محل کار، به خصوص در ادارات است که به رغم همه توصیه ها، بعضا این کار انجام می گردد. توصیه می گردد افراد چه آنهایی که در مدت تعطیلات به مسافرت رفته اند و چه حتی آنهایی که در منزل مانده اند از این کار به شدت خودداری نمایند. اگر امکان این کار وجود ندارد، چند روز ابتدای این هفته را مرخصی بگیرند و در خانه بمانند تا دید و بازدیدهای احتمالی محل کار به سرانجام برسد.

رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان موثرترین راه مقابله با کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه پروتکل های بهداشتی را باید با جدیت رعایت کنیم، گفت: در صورت محقق نشدن واکسیناسیون گسترده، رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان موثرترین راه مقابله با کرونا است.

یونسیان ادامه داد: استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات از مهمترین اصول بهداشتی است که کماکان مردم باید آنها را به خوبی رعایت کرد.

وی به بروز گونه های جدید ویروس کرونا از جمله انگلیسی، آفریقایی و برزیلی اشاره و به مردم توصیه کرد که با وجود جهش های موجود، همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی، بهترین راه مقابله با اینگونه ویروس های کرونا است.

دلخوش به ایمنی جمعی نباشیم

وی با اشاره به اینکه نباید دلخوش به ایمنی جمعی به وسیله ابتلای دسته جمعی باشیم، گفت: با توجه به اینکه هنوز درصد بسیار اندکی از هموطنان واکسن کرونا را تزریق نموده اند، به زودی ایمنی جمعی نسبت به این بیماری حاصل نمی گردد.

این اپیدمیولوزیست اضافه کرد: تا به امروز کمتر از یک درصد ایرانی ها واکسن کرونا زدند و تزریق واکسن به تعداد زیادی از ایرانی ها احتیاج به زمان طولانی تری است که به زودی این کار محقق نمی گردد.

وی ادامه داد: هرچند واکسن کرونا ایمنی در افراد ایجاد می نماید اما فرض بر این است که مصونیت واکسن موقت است و معلوم نیست که نسبت به گونه های جهش یافته هم به همان اندازه موثر باشد.

یونسیان اضافه کرد: نتایج آنالیز ها نشان می دهد، بعضی از گونه های جدید مانند برزیلی و آفریقای جنوبی نسبت به بعضی از واکسن ها به طور نسبی مقاوم هستند به این معنی، افرادی که واکسن ها تزریق نموده اند ممکن است تا حدی در برابر این ویروس های جدید حساس باشند.

آیا درصد واریانت های جدید ویروس کرونا در کشور تعیین است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا درصد واریانت های جدید ویروس کرونا در کشور تعیین است، گفت: در حال حاضر تعیین نیست که چه نسبت (درصدی) از هموطنان به گونه های جدید ویروس کرونا آلوده هستند، به عبارتی ما نمی دانیم چند درصد ویروس های در گردش در کشور از این گونه های جدید هستند.

یونسیان ادامه داد: طبیعتا گونه های جدید مانند انگلیسی و آفریقایی هم سرایت پذیری بیشتری دارند و هم شدت بیشتری از نظر بیماری زایی ایجاد می نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: اگر این گونه ها در جامعه قالب گردد، قطعا با مسائل عظیم تری روبرو خواهیم شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: visaro.ir شناسه مطلب: 1757

به "خبرنگاران افرادی که به مسافرت رفته اند یک هفته از تماس با دیگران خودداری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افرادی که به مسافرت رفته اند یک هفته از تماس با دیگران خودداری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید